میراشرفی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان پاسخ داد؛

اقدامات گمرک برای تسریع در ترخیص کالاهای ضروری/ اهداف سامانه جامع تجارت تا چه حد محقق شده است؟

رئیس کل گمرک گفت: به منظور تحقق اهداف سامانه‌های تجاری، تکالیف ۲۲ گانه‌ای برای گمرک در نظر گرفته شده است.

مهدی میراشرفی رئیس کل گمرک در گفت و گو  با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به وظایف گمرک در امور مربوط به سامانه جامع تجارت بیان کرد: برابر قانون و بعد از راه اندازی این سامانه، ۲۲ تکلیف برای گمرک در نظر گرفته شد که از این تعداد ۱۰ مورد مهم و بزرگ را به صورت کامل انجام داده ایم که همین میزان نشان از تحقق ۹۰ درصدی اهداف ما دارد و آن ۱۲ مورد دیگر شامل وظایف کمتری است که تاکنون به صورت ناقص انجام شده است.

او با بیان اینکه فرآیند تجارت به صورت سیستمی انجام می‌پذیرد، گفت: در حال حاضر هیچ فعالیت صادراتی و وارداتی انجام نمی شود مگر در قالب همین سامانه‌هایی که تعریف شده است که این امر نشان از حذف کاغذ بازی‌های اضافی دارد.

میراشرفی تصریح کرد: ارتباط سامانه‌ای به صورت کامل با وزارت صمت و ۲۰ سازمان دیگر برقرار است و به طور مستمر در حال تبادل داده‌ها به صورت برخط هستیم و همین اقدامات به حذف جعل اسناد در این زمینه‌ ختم شده است، علاوه بر این موضوع، گمرک به تنهایی و برای کمک بیشتر به مراجعه کنندگان، شیوه‌های خود را تغییر داده و شبکه‌ای را برای کارشناسان مجازی و مشاوره بهتر به متقاضیان ایجاد کرده است.

گمرک روزانه ۱۵ ترابایت تبادل اطلاعات انجام می‌دهد

رئیس کل گمرک با بیان اینکه تولید و تبادل داده‌ها امری شعاری نیست، گفت: اطلاعات مربوط به اینکه آیا  وزارت صمت و گمرک توانسته اند به اهداف سامانه‌های تجارت دست یابند، نزد ما نیست و دستگاه هایی مانند سازمان تنظیم مقررات و وزارت ارتباطات باید بر این امر صحه بگذارند که گمرک تاکنون به اهداف خود به درستی عمل کرده و حدود ۸۰ الی ۹۰ درصد تکالیف ۲۲ گانه خود را اجرایی کرده است.

او اذعان داشت: ما  دائم در حال تولید اطلاعات هستیم، روزانه بیش از ۱۵ ترابایت تبادل اطلاعات انجام می‌دهیم و با اتکا به همین آمار می‌توان دریافت که گمرک پس از شبکه بانکی، بیشترین تبادل اطلاعات با دیگر مجموعه‌ها را انجام می‌دهد.

میراشرفی ادامه داد: این امر بدیهی و قابل سنجش است و اگر هر کسی در هر نهادی  این امر را انکار می‌کند، می‌تواند به این اعداد مراجعه کند و در خصوص ۱۲ تکلیف دیگرمان که نواقصی وجود دارد، باید پذیرفت که این اهداف چند سویه هستند و نیازمند این است که طرف‌های مقابل و سامانه‌های سازمان‌های دیگر آمادگی لازم را داشته باشند.

قطعی سامانه جامع تجارت ارتباطی به گمرک نداشته است

رئیس کل گمرک با اشاره به مشکلاتی که در یک بازه زمانی ۱۰ روزه برای سامانه جامع تجارت رخ داده بود، گفت: برخی سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها پیش از اینکه بخواهند سامانه اصلی را پایدار کنند، سامانه قبلی خود را از دسترس خارج کردند که این امر در هیچ جای دنیا رخ نمی‌دهد یعنی تا ریل جدیدی ایجاد نشده، بخواهند خود را از ریل قبلی خارج کنند.

او ادامه داد: این امر توسط یکی از سازمان‌ها رخ داده بود یعنی سامانه قبلی خود را از دسترس خارج کرد لذا سامانه جدید قادر به پاسخگویی نبود و گمرک هم اجازه نداد خللی وارد شود و به طرق دیگری دسترسی‌ها انجام شد و اکنون با سامانه قبلی کار در حال انجام است.

میراشرفی در واکنش به اظهارات برخی مقامات وزارت صمت مبنی بر تعلل گمرک در ارائه برخی از آمار‌ها بیان کرد: گمرک قصد ندارد یکسری از مسائل را به تقابل تبدیل کند و در این بازه زمانی و با وجود قطعی که رخ داد، اجازه ندادیم حتی یک واحد تولیدی آسیب ببیند با وجود اینکه این قطعی توسط گمرک صورت نگرفته است و سازمان مربوطه باید جوابگوی آن باشد.

رئیس کل گمرک اذعان داشت: گمرک تلاش دارد تا در این شرایط بسیار سخت تحریمی، کوچکترین آسیبی به تولید کنندگان و صادر کنندگان وارد نشود و تاکنون در عمل، این امر را ثابت کرده ایم.

امکان ترخیص برخی کالا‌ها بدون ارائه کد رهگیری

او با بیان اینکه برای ترخیص کالا‌های اساسی تفاهمی انجام شده است، گفت: اکنون این اجازه به گمرک داده شده است تا بدون ارائه کد رهگیری توسط وارد کنندگان بتوانیم کالا‌های اساسی را ترخیص کنیم و بخشی از معطلی‌هایی که در این زمان رخ داد و منجر به نشر اخباری مبنی بر دپوی کالا‌های اساسی شد، با اجرای این  تفاهم نامه رفع می شود.

میراشرفی ادامه داد: اکنون وارد کنندگان می‌توانند بدون دریافت کد رهگیری، اقدام به ارائه اظهارنامه گمرکی کنند و ترخیص هم امکان پذیر است و در حال حاضر آنچه در انبار گمرکات است، در واقع موجودی کالا‌ها تلقی می‌شود.

دپوی ۳.۵ میلیون تن کالای غیر اساسی در مبادی گمرکات کشور

رئیس کل گمرک با بیان اینکه برخی از کالا‌های غیر اساسی در گمرکات دپو شده اند، گفت: عمده این کالا‌ها شامل مواد اولیه و ماشین آلات صنعتی می‌شوند و قریب به ۳.۵ میلیون تن کالای غیر اساسی به ارزش حدود ۶ میلیارد دلار در مبادی ورودی گمرکات دپو شده اند.

او افزود: بخشی از این کالا‌های غیر اساسی هم که مدت هاست وارد کشور شده اند اکنون منتظر مراحل انتقال ارز خود هستند به همین منظور اجازه ترخیص وجود ندارد و بخشی از کالا‌ها با اولویت بالا به جهت اینکه نیاز شرکت‌های تولیدی هستند، بدون کد رهگیری وارد کشور می‌شوند، اما این موضوع هنوز به گمرک ابلاغ نشده و امید است در روز‌های آتی بتوانند با ارز متقاضی و بدون ارائه کد رهگیری، این کالا‌ها را ترخیص کنند.

میراشرفی با اشاره به میزان واردات کالا‌ها در ۵ ماه نخست سال گفت: کل واردات کالا‌ در این بازه زمانی ۱۳.۷ میلیون تن بوده که ۱۰ میلیون تن آن مربوط به کالاهای اساسی می شود که میزان واردات کالاهای اساسی به لحاظ وزنی برابر با  مدت مشابه سال گذشته بوده است.

رئیس کل گمرک در پایان بیان کرد: ترکیب کالا‌های اساسی سال ۹۷ و ۹۸ متفاوت بوده است و واردات ذرت که یکی از نهاده‌های موثر دام و طیور است، امسال به نسبت سال گذشته از رشد برخوردار بوده است، اما در سایر اقلام مانند دانه‌های روغنی و کنجاله سویا شاهد کاهش واردات بوه ایم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Netherlands
ناشناس
۱۹:۱۰ ۰۳ مهر ۱۳۹۹
رییس گمرک مرتب فرافکنی می کند.
Iran (Islamic Republic of)
محمد۳۱۵
۱۶:۴۱ ۰۳ مهر ۱۳۹۹
خدایا ما رو از دست مدیران لیبرال نجات بده
Germany
ناشناس
۱۲:۲۱ ۰۳ مهر ۱۳۹۹
این قدر مافیا واردات توی ایران داریم
مافیا باعث گرون شدن و ارزون شدن میشن!
آخرین اخبار