معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: طرح مرتعداری ۱۲۷هزار هکتار مراتع استان اجرا می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، هومان خاکپور معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: امسال طرح مرتعداری برای ۱۲۷ هزار هکتار از اراضی مرتعی استان اجرا می‌شود.

او با اشاره به اینکه یک میلیون و ۹۳ هزار هکتار مرتع در استان وجود دارد افزود: برای ۵۵۰ هزار هکتار از اراضی مرتعی استان طرح مرتعداری تهیه شده است.


بیشتر بخوانید


خاکپور اضافه کرد: از این میزان مدیریت ۲۵۰ هزار هکتار اراضی مرتعی به مردم واگذار شده است و امسال نیز مدیریت ۲۷۰ هزار هکتار از مراتع استان به مردم و مرتعداران واگذار می‌شود تا در قالب یک طرح و سند برنامه‌های حفاظتی، اصلاحی، توسعه‌ای و بهره‌برداری بهینه را در این مراتع انجام دهند.

او به افزایش مشارکت مردم و بهره‌بردار در حفظ و حراست از مراتع، کاهش هزینه‌ها و افزایش سرمایه‌گذاری از سوی مردم در مراتع به عنوان مزایای این طرح اشاره کرد و ادامه داد: عملیاتی کردن سایر ظرفیت‌ها از جمله کشت گیاهان دارویی، تولید عسل، زنبودداری، و گردشگری را در این مراتع افزایش دهیم.

خاکپور گفت: در قالب اجرای این طرح‌ها، با سرمایه بهره‌برداران و حمایت تسهیلات بانکی می‌توان ظرفیت‌های بالفعل موجود در مراتع را به سمت اقتصادی شدن مراتع پیش برد و انگیزه مشارکت مردم را در حفظ و حراست از مراتع افزایش دهیم.

او با اشاره به اهمیت بحث حفظ و حراست از جنگل‌های استان افزود: توسعه بحث جنگلکاری اقتصادی در دستورکار قرار دارد که با کشت و توسعه گونه‌های جنگلی سازگار با منطقه از جمله بادام، ملهب و بنه بتوان جنگلکاری اقتصادی را توسعه و وابستگی مردم و جوامع محلی به جنگل را کاهش دهیم.

خاکپور اضافه کرد: تعهد امسال ۴۵۰ هکتار جنگلکاری اقتصادی در اراضی غیرملی و مستثنیات است که زیر کشت زراعت چوب برده شود.

او به افزایش منفت مردم به عنوان یک الگوی تشویقی برای مشارکت مردم در اجرای طرح‌های مختلف اشاره کرد و ادامه داد: امسال دو هزار و ۲۰۰ هکتار در شهرستان‌های کوهرنگ، اردل، کیار، لردگان و خانمیرزا طرح جنگل‌کاری اقتصادی با مشارکت جوامع محلی انجا می‌شود.

خاکپور گفت: توسعه گشت گیاهان دارویی در استان با توجه به تنوع گونه‌ای گیاهان دارویی و خوراکی یک ظرفیت است که امسال کشت گیاهان دارویی و گیاهی از جمله کلوس، آنغوذه و باریجه در ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از ارضای مرتعی استان اجرا می‌شود.

او افزود: برای اجرای این طرح با مشارکت مردم و تامین نهاده و بذر توسط منابع طبیعی اجرا می‌شود که بذر در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد تا زمینه رشد اقتصادی کشاورزان، مرتعداران و دامپروران افزایش پیدا کند.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار