مرمت سقف بازار قیصریه لار با مشارکت بازاریان در حال اجرا است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، بازسازی سقف و پشت بام بازار تاریخی قیصریه لار که سال ها دچار وضعیتی بحرانی شده بود  از حدود ۲ ماه پیش تاکنون با مشارکت بازاریان و نوید همراهی مسئولان و دستگاه‌های متولی آغاز شده است.
 
نوید عباس پور، عضو هیات امنای بازار قیصریه  شهر لار، گفت: بازار قیصریه لار مشکلات و چالش های فراوانی دارد اما به دلیل وضعیت اسفناک سقف و پشت بام  این بازار ، کار مرمت و بازسای  آن  از سوی پیمانکار و با نظارت و هماهنگی اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری لارستان آغاز شده است.
 
او، مشارکت بازاریان در احیای این بافت تاریخی را منوط به  همکاری بیشتر از سوی دستگاه ها از جمله اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری ، شورا و شهرداری و فرمانداری ویژه لارستان دانست و بیان کرد: بازاریان نیز به قول مساعد مسئولان در زمینه مرمت و احیای بازار قیصریه امیدوار هستند.
 
عباس پور، تصریح کرد: بر اساس توافقی که با هیات امنا و بازاریان این بنای تاریخی انجام شده هر یک از مغازه داران مبلغ ۲۰ میلیون ریال برای بازسازی این بازار تقبل کردند که تاکنون بیش از ۷۵ درصد آن ها این مبلغ را پرداخت کرده اند.
 
عضو هیات امنای بازار قیصریه  شهر لار، ادامه داد: بدون شک سهم بازار و مشارکت بازاریان برای ساماندهی و احیای این بافت ارزشمند تاریخی قابل ملاحظه است.
 
او، افزود:  آنچه که بیشتر بازاریان لاری را رنج می دهد برخی بی عدالتی ها و عدم توزیع عادلانه منابع و اعتبارات و بی مهری برخی مسئولان استانی و ملی نسبت به مردم لارستان در زمینه ساماندهی و احیای بافت ها و بناهای تاریخی این دیار کهن است.
 
عباس پور، اضافه کرد: بازار قیصریه  لار با پیشنیه تاریخی  و عمق و تاثیر بسزایش در هویت تاریخی و فرهنگی استان فارس ، لارستان و حتی الگویی برای سایر بازارهای کشور همچنان مورد بی مهری  قرار دارد.
 
عضو هیات امنای بازار قیصریه  شهر لار، خواستار تمرکز زدایی و تخصیص اعتبارات ویژه برای ساماندهی بازار قیصریه لار شد و  اظهار کرد: اعتبارات قطره چکانی برای ساماندهی، تعمیر و بهبود وضعیت این بازار به جز تلف کردن وقت چیز دیگری به دنبال نداشته که با ادامه چنین روندی از آثار و بناهای تاریخی لار و  بازار قیصریه چیزی باقی نمی ماند.
 
او، تاکید کرد: ۱۸۰ مغازه دار در قالب حدود ۱۲ صنف اعم از پارچه فروش، مسگر، عطاری و لوزام آرایشی در این بازارفعالیت دارند.
 
محمد ابراهیم کیان سرپرست اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری لارستان، گفت: اگرچه از حدود ۲ ماه پیش کار بازسازی این اثر تاریخی  از سوی پیمانکار و با نظارت استادکاران مرمت شیراز آغاز شده اما به هیچ وجه اعتبار موجود جوابگوی کار  بازسازی و احیای این اثر نیست.
 
او، بیان کرد: عملیات اجرایی برای  بازسازی بازار قیصریه را که با مشارکت بازاریان در حال اجرا است که شامل اندود وسفید کاری بدنه، کاهگل پشت بام (چهارسوق) اجرای سنگ آبچک، تعمیرات سنگی بدنه گنبد، سفیدکاری بدنه گنبد ، تعمیر پله های گنبد و تعویض سنگ های فرسوده پله برشمرد.
 
کیان، تصریح کرد: میزان اعتبار تخصیص یافته برای اجرای این مرحله افزون بر ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال و با مشارکت خود بازاریان است.

بازار قیصریه لار یک مجموعه تاریخی از معماری قرون اولیه اسلام است که در شیوه معماری گذشته از دوران صفویه تا قاجاریه در این مجموعه تاریخی دیده می‌شود، نمای داخل گنبد بازار از سنگ‌تراش بوده که چهار دالان طولانی، شمالی، جنوبی، شرقی و غربی ساختمان اصلی بازار را می‌سازد و این دالان‌ها در محل یک چهارسوق یکدیگر را قطع می‌کنند و در طرف دیگر دالان جنوبی، شرقی و غربی ۱۳ باب مغازه و در طرف دیگر دالان شمالی ۱۴ باب مغازه ساخته شده است.

بازار قیصریه لار در فارس به عنوان یک مجموعه نفیس و متنوع معماری قدیم ایران شناخته می شود.

این بازار یک مجموعه نفیس و پرتنوع معماری قدیم ایران است و جلوه های بارزی از شیوه ها و شگردهای معماری گذشته از پیش از صفویه تا قاجاریه در این مجموعه تاریخی دیده می شود.

بازار قیصیریه شامل دو شبکه شمالی و جنوبی است که مدخل ورودی جنوبی آن از میدان  تازه ساخته شده در  لار شروع و به محل های شمالی قدیمی بازار ختم می شود.

رشته دیگر شرقی و غربی  بازار قصریه لار در تقاطع بازار شمالی جنوبی دارای یک چهارسوق وسیع به شکل هشت گوش بوده، که در چهار گوش آن چهار باب مغازه در هر سمت ساخته شده است.

جالب ترین بخش بازار قیصریه لار طرح چهار سوق آن بوده، که در نوع خود از نظر معماری منحصر به فرد است که  گنبد سنگی چهارسوق دارای طرح بسیار جالبی است و ارتفاع آن  بیشتر از ۱۸ متر است.

بازار تاریخی قیصریه لار با شماره ۳۱۵ در سال ۱۳۱۷ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

لارستان به مرکزیت شهر لار در فاصه حدود ۳۸۰ کیلومتری جنوب شیراز  واقع شده است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار