به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان، پس از مشاهده و گزارش بی توجهی و سهل انگاری محدودیتهای بهداشتی کرونایی در صف مشتریان بانکی، نانواییها و برخی دیگر اصناف، این بار چشم تیزبین شهروندان مسئولیت پذیر متوجه عدول از این مقررات در حوزه فعالیت اتوبوسهای مسافری بین شهری مازندران شده است، مشکلی که ظاهرا در حرف و بخشنامه وجود ندارد، ولی در واقعیت صدای مسافران را هم درآورده است.
یکی از مهمترین توصیهها و تاکیدات بهداشتی موثر در زمینه پیشگیری از سرایت کرونا و قطع زنجیره شیوع این ویروس تقریبا از همان اوایل پاندومی در موج دوم، رعایت فاصله اجتماعی یک و نیم تا ۲ متر مد نظر قرار گرفت، توصیهای که در اعمال محدودیتها و مصوبات ستاد مقابله با کرونا نیز همواره بر آن تاکید شده است.
معراج موسوی مسافر آملی که از پایانه پیروزی این شهرستان عازم تهران شد گفت: رعایت مقررات از سوی رانندگان اتوبوس فقط محدود به درون پایانه مسافری میشود و پس از خروج از پایانه در طول مسیر اقدام به سوار کردن مسافر بدون توجه به رعایت فاصله و در صندلیهای کنار هم میکنند.
او افزود: این اقدام با توجه به تاکید بر رعایت فاصله و لزوم جا به جایی هوا در محیطهای بسته نگرانی مسافران را به دنبال داشت و با وجود اعتراض به راننده در مورد این اقدام، هیچ توجهی به این گلایه مسافران نشد و او با بی تفاوتی به کار خود ادامه داد.
مریم زاهدی مسافر بابل به تهران نیز گفت: با وجود تماس با پایانه و اطمینان از رعایت فاصله گذاری در اتوبوس و سپس خرید بلیت، پس از خروج اتوبوس از پایانه همچنان شاهد سوار کردن مسافر بودم که باعث اعتراضم به راننده شد، اما راننده تنها در پاسخ من به توجیهاتی از جمله «نمی صرفه واسمون»، «چارهای نداریم» و ... بسنده کرد.
او افزود: ارسال پیامک به سامانه اعلامی و ثبت شکایت نیز هیچ فایدهای نداشت و با وجود عدم استفاده راننده و شاگردانش از دستکش و ماسک در مسیر جاده، هیچ گونه نظارتی نبود و این ماجرا تا مقصد همچنان ادامه داشت.
معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای مازندران در واکنش علت تخلف در رعایت آیین نامه های بهداشتی در اتوبوسهای بین شهری گفت: باید تمامی اتوبوسها آیین نامه های بهداشتی را رعایت کنند و غیر از این تخلف محسوب میشود.
علی نصیری مسافر سوار کردن خارج از پایانه را غیرمجاز عنوان کرد و افزود: در شرایط کرونایی این مساله تخلف فاحش بوده و باید با آن برخورد شود.
او از مردم خواست تا در صورت مشاهده چنین تخلفاتی آن را در قالب پیامک با ثبت شماره پلاک اتوبوس متخلف به شماره ٣٠٠٠١٤١ گزارش کنند.
نصیری گفت: این گونه شکایاتها در عرض کمتر از ۴۸ ساعت پیگیری و در صورت محرز شدن تخلف، راننده برای یک ماه تا سه ماه از تمدید کارت هوشمند محروم و ارائه خدمات با او قطع میشود.
او افزود: چنانچه تخلف از سوی شرکت تعاونی مسافربری باشد در نخستین مرحله اخطار میگیرد و سپس پلمب خواهد شد.
معاون حمل و نقل راهداری مازندرن همچنین سوار کردن مسافر بیشتر از ظرفیت ۵۰ درصد و دور زدن آیین نامههای کرونایی را مربوط به خارج از پایانهها دانست و افزود: در این حوزه باید پلیس راه و پلیس راهنمایی و رانندگی ورود و اتوبوسها را از لحاظ رعایت آیین نامههای بهداشتی از جمله رعایت ظرفیت ۵۰ درصدی مورد بازرسی قرار دهند.
او با اشاره به اینکه رعایت فاصله گذاری اجتماعی درآمد اتوبوسها را به شدت کاهش داده است، گفت: اما اکنون موضوع مهم سلامتی مردم در میان است و نباید با این موضوع سلیقهای برخورد کرد.
مسافران تخلفات را به ایستگاههای پلیس راه گزارش دهند
رئیس پلیس راه مازندران نیز در این زمینه گفت: سوار کردن مسافر مازاد و خلاف مقررات کرونایی در مبادی شهرها به پلیس راهنمایی و رانندگی مربوط است، اما ماموران پلیس راه موظف هستند در مسیر تمامی اتوبوسها را از این لحاظ مورد بازرسی قرار دهند.
سرهنگ علیرضا قدمی افزود: مسافران نیز باید در ایستگاههای پلیس راه موارد اینچنینی را به ماموران گزارش دهند تا نظارت بیشتری در این زمینه وجود داشته باشد.
او گفت: در صورت مشاهده عدم رعایت فاصله اجتماعی در اتوبوس ها، باید خودروی متخلف اعمال قانون شود که شامل جریمه نقدی و همچنین توقیف آن میشود.
سرهنگ قدمی افزود: در تمامی پایگاههای پلیس راه صورت وضعیت و تعداد مسافران سنجیده میشود و نباید مسافران در کنار یکدیگر بنشینند.
بر اساس آمارهای رسمی، ۵۸ شرکت مسافربری بین شهری در مازندران فعالیت دارد. این شرکتها بیش از ۲۵۰ دستگاه اتوبوس ملکی استانی در اختیار دارند و بیش از ۵۰۰ نفر نیز به عنوان راننده و شاگرد در آنها مشغول کار هستند.
منبع: ایرنا
انتهای پیام/ح