سفیر اسبق ایران در آذربایجان گفت: کشور‌های منطقه باید به طور جدی به فکر حل کردن مسئله قره باغ باشند، چراکه این موضوع منطقه‌ای است.

محسن پاک آیین سفیر اسبق ایران در آذربایجان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در مورد درگیری جدید بین ارمنستان و آذربایجان، گفت: درگیری جدید بین ایروان و باکو صبح امروز شروع شده است و هرکدام از طرفین دیگری را متهم به آغاز درگیری می‌کنند، اما طبق شواهد  آذربایجان آغاز کننده بوده و به خود قره باغ حمله کرده است.

او افزود: در درگیری‌های قبلی بین آذربایجان و ارمنستان تبادل آتش می‌شد، اما این بار باکو تصمیم گرفته به منطقه‌ای که تمامیت ارضی خود می‌داند، حمله کند و مستقیم آنجا را هدف قرار دهد، البته مسئولان جمهوری خود خوانده قره باغ هم اعلام کردند که در این حمله برخی از ادوات و پهپاد‌های باکو را سرنگون کرده‌اند، همچنین گفته شده که آذربایجان به مناطق غیر نظامی هم حمله کرده است و باکو هم از پیروزی‌های خود گفته است و کشته شدن چند غیر نظامی در این درگیری را هم انکار نکرده است.

پاک آیین ادامه داد: تا وقتی که موضوع قره باغ حل نشود، کماکان شاهد این قبیل درگیری‌ها خواهیم بود، البته بعید به نظر می‌رسد که درگیری‌ها فراگیر و تبدیل به یک جنگ طولانی شود و احتمالا بعد از چند روز با میانجیگری روسیه و تلاش‌هایی که ایران انجام می‌دهد، این مسئله موقتا فروکش می‌کند، اما باز هم این زخمی است که دوباره سر باز می‌کند.


بیشتر بخوانید


سفیر اسبق ایران در آذربایجان تصریح کرد: کشور‌های منطقه باید به طور جدی به فکر این باشند که مسئله قره باغ را حل کنند، چراکه این مسئله یک موضوع منطقه‌ای است و باعث بی ثباتی می‌شود. در واقع آذربایجان با ایران هم مرز بوده و تداوم این درگیری‌ها ممکن است که بر امنیت مناطق مرزی ایران تاثیر بگذارد، لذا باید اقدامات جدی تری برای این مناقشه صورت بگیرد و این درگیری در چارچوب قطعنامه‌های صادره از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد و با تاکید بر تمامیت ارضی کشور‌های منطقه به صورت حقوقی حل شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار