ناوگان حمل و نقل عمومی کشور در بسیاری از نقاط این مرز و بوم با فرسودگی و چالش مواجه است، درحالی که ۶ هزار و ۵۰۰ کامیون در گمرکات کشور به دلایل مختلف در حال خاک خوردن است.

باشگاه خبرنگاران جوان سمنان - در فقدان حمل و نقل پیشرفته و فعالیت با ناوگان فرسوده، امنیت جانی و سلامت زیستی به مخاطره می‌افتد و هزینه‌هایی که در پی این نارسایی ایجاد می‌شود آنچنان سنگین و غیر قابل جبران است که گاهی امکان ترمیم و بازسازی آن به مراتب تاوانی سنگین‌تر از اعتبارات مورد نیاز برای بهسازی و نوسازی این مولفه خطیر در پی دارد.

هر چند در سال‌های اخیر اقداماتی برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی کشور صورت گرفته است، اما هیچ کدام از این راهکار‌ها جوابگو نبوده و کلاف سر درگم  ترخیص کامیون‌های دست دوم وارداتی همچنان بلاتکلیف باقی مانده و همچنان جاده‌های کشور شاهد تردد کشنده‌های بازنشسته است.

دسترسی به ۸ استان همجوار، گذر ۴ جاده اصلی کشور و وجود بیش از یک هزار و ۷۰۰ واحد صنعتی و ۶۰۰ معدن در استان سمنان، باعث شده است تا این استان به یکی از مهم‌ترین قطب‌های حمل و نقل در مرکز و شرق کشور تبدیل شود.

نوسازی ناوگان حمل و نقل کشور زیر سایه واردات

طبق آمار از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا پایان آبان ماه ۶.۶ میلیون تن بار  از مبدا این استان حمل شده و بیش از ۴۰۰ هزار بارنامه صادر شده است.

۸۵ شرکت حمل و نقل، سه هزار و ۶۰۰ ناوگان سنگین حمل و نقل در استان سمنان وجود دارد که بیش از چهار هزار و ۵۰۰ راننده در این استان مشغول به کار هستند.

سن ناوگان حمل و نقل در استان ما ۲۱.۲ است این درحالیست که سن متوسط فرسودگی کشور که ۲۵ سال می‌باشد.


بیشتر بخوانید: استان سمنان یکی از قطب‌های حمل و نقل در مرکز و شرق کشور است+فیلم


سن ناوگان حمل و نقل در استان ما ۲۱.۲ است این درحالیست که سن متوسط فرسودگی کشور که ۲۵ سال می‌باشد.

نوسازی ناوگان حمل و نقل کشور زیر سایه واردات

هزینه‌های خودرو‌های فرسوده بیشتر از درآمدشان است

زیاری یکی از رانندگان ناوگان حمل و نقل جاده‌ای استان سمنان گفت: ماشین من مدل ۱۳۶۱ است و کاملا فرسوده شده به طوری که یک سرویس بار را که به مقصد می‌رسانیم، کرایه دریافتی جوابگوی هزینه‌ها و استهلاک ما نیست و باید بیشتر از نصف کرایه را برای ماشین هزینه کنیم.

 رئیس انجمن صنفی رانندگان استان سمنان گفت: بیش از ۶۰ درصد کامیون‌های ما در استان سمنان، فرسوده هستند که هزینه‌های سوخت و تعمیرات بیشتر از درآمدشان است که این امر خود موجب نارضایتی رانندگان این خودرو‌ها شده است.

خسرو جلالی می گوید: انتظار می‌رود دولت خودرو‌های فرسوده را با قیمت کارشناسی خریداری و با پرداخت تسهیلات قرض الحسنه با سود کم در جهت نوسازی ناوگان حمل و نقل کمک کند.

به گفته رئیس انجمن صنفی رانندگان استان سمنان ، حدود شش هزار و ۵۰۰ دستگاه خودروی دو یا سه سال کارکرد وارد کشور شده، اما متاسفانه در گمرک‌ها معطل ماندند که این خود موجب ایجاد ضرر به اقتصاد کشور و مردم شده است که این مهم نیازمند همت مسئولان ذیربط است تا این خودرو‌ها به چرخه حمل و نقل کشور وارد شوند.

نوسازی ناوگان حمل و نقل کشور زیر سایه واردات

غول های فرسوده آهنی در انتظار بازنشستگی

 معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان سمنان گفت:بحث فرسودگی ناوگان حمل و نقل یکی از اساسی ترین دغدغه‌های سازمان حمل و نقل کشور و از جمله استان سمنان است .

به گفته غلامرضا طحان، در حال حاضر از سه هزار و ۶۰۰ دستگاه ناوگان استان سمنان، یک هزار و ۲۰۰ دستگاه از سن فرسودگی گذر کردند.

 معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان سمنان می گوید: سازمان راهدای به همین منظور، نوسازی ناوگان را در دستور کار قرار داده و قرارداد‌های متعدد با خودرو سازان منعقد کرده که متقاضیان خرید ناوگان، می‌توانند با مراجعه به شرکت‌های تولیدی و استفاده از تسهیلات در نظر گرفته شده ف نسبت به نوسازی ناوگان اقدام کنند.

 توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی از نیازهای ضروری کشور به شمار می رود که باید در اولویت گذاری ها مراتبی برای آن لحاظ شود که نه تنها تسهیلات کم بهره به آن تعلق گیرد بلکه با تزریق یارانه کافی و مساعدت های مالی اثر گذار،استهلاک و فرسودگی آن به شایسته ترین نحو ممکن بهبود یابد.

گزارش از زینب حیدری

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۶ ۲۸ بهمن ۱۴۰۰
پنجاه ساله میخوان نوسازی کنن