در مطلب زیر به اهمیت تست‌های شخصیت‌شناسی برای رزومه کاری پرداخته‌ایم.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، حتما به افرادی برخورده‌اید که قسمتی از رزومه کاری خود را به تست‌شخصیتشان اختصاص داده‌اند. با اینکه شخصیت هیچ فردی را نمی‌توانیم در قالب خوب یا بد ارزیابی کنیم؛ فایده تست شخصیت‌شناسی این است که کمک می‌کند به درک بهتری از شخصیت خود یا فردی دیگر برسیم.

این تست‌ها به شما کمک خواهد کرد که نقاط قوت شخصیت خود را بشناسید. نتیجه تست شخصیت می‌تواند در زندگی حرفه‌ای هم کاربرد داشته باشد. در این مطلب به اهمیت تست‌های شخصیت‌شناسی برای رزومه کاری پرداخته‌ایم.

چرا تست شخصیت‌شناسی اهمیت دارد؟

وقتی به تمام سؤالات تست جواب می‌دهید و هنگام نمایش نتایج تست با نقاط قوتتان آشنا می‌شوید، قادر خواهید بود:

توانمندی‌ها و جنبه‌های قوی شخصیت خود را براساس تک‌تک نتایج در روزمه‌تان قید کنید؛
از نتیجه تست برای تعریف برند شخصی‌تان استفاده کنید؛
ویژگی‌های منحصر‌به‌فردتان را بفهمید؛
با فرصت‌های شغلی متناسب با توانمندی‌هایتان آشنا شوید.

پیشنهادی که از این تست‌ها به‌دست می‌آورید، می‌تواند راهنمای شما در انتخاب شغل مناسب باشد. هدف از تست شخصیت‌شناسی، شناخت توانمندی‌ها و انتخاب شغل مناسب‌تان بر این اساس است.

با این حال، هیچ تستی تضمین نمی‌کند که شما در حوزه خاصی موفق خواهید بود، بلکه مسیری را نشان می‌دهد که بتوانید با یادگیری مهارت‌های لازم و سازگاری با محیط‌های کاری مختلف به موفقیت برسید.

تست شخصیت‌شناسی چه کمکی به رزومه کاری شما می‌کند؟

اهمیت تست شخصیت‌شناسی در محیط کار:

تست‌های شخصیت‌شناسی مثل تست MBTI و تست هوش هیجانی، به تجزیه‌و‌تحلیل فرد برای رسیدن به یک نسخه بهتر از خودش کمک می‌کنند. به‌طورعمده، از این تست‌ها برای تقویت مهارت‌های افراد و برنامه‌های آموزشی استفاده می‌شود. این روز‌ها بیشتر سازمان‌ها در روند استخدام افراد از آن استفاده می‌کنند و نتایج خوبی به‌دست می‌آورند. با این حال، هنوز شرکت‌هایی هستند که از تکنیک‌های قدیمی برای استخدام استفاده می‌کنند و از مزایای این آزمون ارزیابی شخصیت بهره نمی‌برند.

برخی از دلایل شرکت‌ها برای اجتناب از این نوع آزمون‌ها عبارت است از:

هزینه‌ها
روش‌های استخدام قدیمی
عدم دسترسی مناسب به اینترنت
عدم آگاهی از مزایای تست‌های شخصیت

تست‌های شخصیت‌شناسی چه اهمیتی دارند؟

مدیران در نقش کسانی که قصد استخدام شما را دارند، عوامل مختلفی مانند تحصیلات، تجربیات، موفقیت‌ها و جنبه‌های مشابه را در نظر می‌گیرند، اما چند نفر از ما عامل شخصیت را در رزومه کاری خود منعکس کرده‌ایم؟

اگر کارفرما قادر باشد نتایج ارزیابی شخصیت را بررسی کند، آنگاه سازمان‌ها می‌توانند استخدام‌های کارآمدتری داشته باشند و از هزینه‌های متعاقب استخدام نادرست، به‌خصوص در سطوح بالای اداری جلوگیری کنند.

این روز‌ها بیشتر کارفرمایان برای جذب نیروی مناسب به گرفتن تست شخصیت‌شناسی روی آورده‌اند. امروزه دیگر معنای شاغل‌بودن انجام وظیفه یا تمام‌کردن کاری نیست که به ما محول شده است، بلکه به‌معنای داشتن فعالیت در گروهی است که تاروپود آن به‌هم وصل هستند.

بنابراین، ناسازگاری فرد با گروه همکاران مانع بهره‌وری سازمان خواهد شد، اما با شناخت ویژگی‌های شخصیتی متقاضی از قبل، می‌توان جلوی یک اشتباه بزرگ را گرفت.

اگر ویژگی‌های شخصیتی نشان دهد که متقاضی با بسیاری از همکاران آینده هم‌ساز نیست، گرفتن آزمون تنها راهی است که به تشخیص فرد مناسب کمک خواهد کرد.

شاید تست شخصیت‌شناسی مهم‌ترین مرحله در جستجوی کار نباشد، اما می‌تواند کلیدی برای بازکردن قفل یک شغل موفقیت‌آمیز باشد.

چرا باید از خودتان تست شخصیت‌شناسی بگیرید؟

۱. تست شخصیت‌شناسی در ساده کردن فرایند انتخاب شغل به شما کمک می‌کند

جستجوی کار به‌معنای ارسال صد‌ها رزومه نیست، چون در این صورت بعد از مدتی تنها موجب ناامیدی و خستگی شما می‌شود.

پس قبل از اینکه ناامید شوید، با انجام این تست از حقایقی که درباره شخصیت خودتان نمی‌دانید، آگاه شوید تا بتوانید در انتخاب حرفه‌ای که برای شما بهترین گزینه خواهد بود موفق عمل کنید. رزومه کاری خود را با توانمندی‌های جدیدتان به‌روز کنید و برای شغلی درخواست دهید که با ویژگی‌های شما بیشترین سازگاری را دارد.

زمانی که روی توانمندی‌هایتان در رزومه تاکید کرده باشید، تست شخصیت می‌تواند تأییدی بر آن‌ها باشد و درنتیجه در رقابت سختی که پیش رو دارید شما را تا حد زیادی جلو بیاندازد.

۲. کمک می‌کند در محیط کاری، فردی «ناهمگون» نباشید

تست‌هایی مثل تست MBTI و تست هوش هیجانی جنبه‌هایی از ویژگی‌های شخصیتی و رفتاری شما را می‌آزمایند که خودتان هم از آن‌ها چندان اطلاعی ندارید. بعد از انجام چنین تست‌هایی ممکن است از توانایی ذاتی خود در ارتباط برقرارکردن با آدم‌ها اطلاع پیدا کنید و با محیط‌هایی آشنا شوید که برای شما مناسب‌تر هستند.

به این ترتیب، وقتی مدیر یا مسئول استخدام به روزمه شما نگاه می‌کند، فورا از مهارت‌های ارتباطی شما مطلع می‌شود.

تست شخصیت‌شناسی چه کمکی به رزومه کاری شما می‌کند؟

۳. می‌توانید خودتان را بهتر عرضه کنید

درک کامل از صفات شخصی به شما در هدف‌گیری درست فرصت‌ها کمک می‌کند. همچنین کمک می‌کند تا از طریق رزومه کاری، توانایی‌های خود را بهتر به مدیران نشان دهید.

وقتی ویژگی‌های شخصیت خود را خوب می‌شناسید، در موقعیت بهتری برای تفهیم این که چرا متقاضی مناسبی هستید قرار دارید. گذشته از این، نه تنها دروغ نگفته‌اید بلکه حقیقت را نشان داده‌اید.


بیشتر بخوانید


۴. یک مسیر شغلی تازه را کشف می‌کنید

تست شخصیت‌شناسی، همان طور که شما را مطابق با ویژگی‌های شخصیتی‌تان به حرفه جدید معرفی می‌کند، سبب می‌شود با کشف مسیر‌های شغلی تازه، به سمت انتخاب صحیح‌تری سوق پیدا کنید.

۵. در فضای رقابتی متمایز خواهید بود

نتایج به‌دست‌آمده از این تست‌ها به شما و کارفرما در شناسایی دلیل منحصر‌به‌فرد‌بودن شما کمک می‌کند. اضافه‌کردن ویژگی‌های رفتاری و شخصیتی به رزومه‌تان باعث ایجاد تمایز در رقابت می‌شود و در ایجاد تمام تفاوت‌های مثبت در حرفه‌تان مؤثر خواهد بود.

نتیجه‌گیری

تست‌های شخصیت‌شناسی نه تنها ترسناک نیستند، بلکه هم به کارفرما نشان می‌دهند که شما چه گزینه مناسبی برای سازمان آن‌ها هستید و هم به شما در شناسایی بهترین فرصت‌های کاری کمک می‌کنند. پس، پیش از نوشتن رزومه و ارسال به سازمان‌های مختلف، به وبسایت کاربوم بروید و از تست‌های معتبر و متنوع آن استفاده کنید.

منبع: روزیاتو

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
شادی
۱۰:۲۳ ۰۳ آذر ۱۳۹۹
سر و تهش مشخص نبود !
آخرین اخبار