غریب بودن گفت‌وگوی تات زبانان باعث شد تا مسئولیت بیسیم‌چی را در دفاع مقدس به دوش بکشند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز، دفاع مقدس، جنگی نابرابر بین ایران و عراق که علی‌رغم کمبود امکانات با وجود رشادت‌ها، معجزات، خلاقیت‌ها و تکیه به ظرفیت های داخلی با پیروزی غرورآمیز ایران اسلامی در تاریخ جهان به ثبت رسید.

علت همه آنچه که باعث این پیروزی بود را می‌توان در وجود جان برکفانی جست‌وجو کرد که یا نامشان با عنوان شهید بر سنگ‌های گلزارهای‌مان حک شده است و یا آن را می‌توان در گذشته افرادی هرچند سپیدموی اما خستگی ناپذیری دید که از آنان به عنوان جانبازان دفاع مقدس یاد می‌شود.

سنگ قبری برای تدفین یک پا!

سنگ قبری برای تدفین یک پا!

در کنار ده‌ها سنگ‌مزار گلزار شهدای اشتهارد، سنگ قبر عجیبی به چشم می‌خورد، سنگ‌قبری که به جای پیکر یک شهید، پای راست یک جانباز در آن دفن شده است.

سردار ابوالفضل اسلامی در این باره می‌گوید: پای راست بنده حین شناسایی عملیات کربلای یک براثر انفجار مین، قطع شد و پای دیگرم را هم در عملیات دیگری از دست دادم.

پای راست سردار اسلامی به توصیه یکی از سرداران شهید بین دو مزار شهید دفن می‌شود و یک پای او نیز در جبهه می‌ماند تا برای همیشه در کفش امنیت و دفاع باقی بماند.

پاهای مصنوعی که پا به پای ایثار دویدند

پاهای مصنوعی که پا به پای ایثار دویدند

این سردار خاک‌های جبهه را سراسر جنگ همراه با سربازان ایثارگرش زیر پا گذاشت و آنقدر به سوی حق، علیه باطل با عجله می‌دوید که شاید کمتر کسی متوجه دو پای مصنوعی او می‌شد.

اعلمی، یکی از رزمندگان گردان امام سجاد(ع) درباره سردار اسلامی می‌گوید: از هرکسی ساخته نیست که با دوپای مصنوعی پا به پای رزمندگان جوان و پرانرژی بدود و بتواند یک گردان را رهبری کند.

او افزود: سردار اسلامی علاوه بر فرماندهی ما هم‌زبان و هم‌دل ما بود.

هم‌زبانی از نوع جالب و متفاوت آن در دفاع مقدس

هم‌زبانی از نوع جالب و متفاوت آن در دفاع مقدس

زبان تاتی، زبانی نادر است که جمعیت بسیار کمی در کشور به آن صحبت می‌کنند و تسلط دارند، تعدادی از رزمندگان نیز در دفاع مقدس و به خصوص در گردان امام سجاد(ع) بر این زبان کمتر شنیده تسلط کامل داشتند.

فریدون کوره‌ای زبان‌شناس با بیان این که گویش مناطق دشت‌گونه البرز، اشتهاردی یا تاتی است، گفت: تاتی با توجه به اینکه یکی از زبان‌های ایرانی شمال غربی است بیشترین نزدیکی را به زبان‌های فارسی، تالشی، لکی، کردی، زازاکی، گیلکی، مازنی و بلوچی دارد. نظرات بسیاری در مورد ریشه تاتی داده شده ‌است.

او افزود: برخی به شباهت‌های تاتی با اوستایی اشاره داشته‌اند عده‌ای نیز کوشیده‌اند به شباهت‌ها و پیوندهای تاتی با پهلوی اشاره داشته باشند برخی نیز تاتی را به همراه تالشی و مازندرانی و گیلکی و کردی، بازمانده‌های زبان مادی کهن دانسته‌اند.

رمز و کدهایی که در جنگ ترجمه می‌شد

رمز و کدهایی که در جنگ ترجمه می‌شد

ضداطلاعات ارتش عراق با شنود مکالمات بیسیم چی‌های ایرانی متوجه تحرکات و برنامه‌های عملیاتی ارتش و سپاه ایران می‌شد و نیروهای ایرانی از هر کد، رمز یا از هر کدام از گویش‌ها و زبان‌های ایرانی برای مکالمات بیسیم چی‌ها استفاده می‌کردند، توسط استخبارات و ضداطلاعات ارتش بعث عراق شنود و ترجمه می‌شد. اما تاتی زبان‌ها اندک بودند و کمتر کسی این زبان را به گوش شنیده و بنابراین فهمیدن آن نیز بسیار دشوار بود.

زبان تاتی از بیسیم‌ها شنیده می‌شود/ صدای شجاعت تاتی‌ها رسا اما نامفهوم!

در جنگ هشت ساله ایران و عراق زبان تاتی نقش تعیین‌کننده ای در پیروزی اطلاعاتی ایران ایفا کرد. همانطور که پیش‌تر گفته شد استخبارات موفق به کشف کد‌ها و رمزها می‌شد و در نهایت تاکتیک‌های رزمندگان ما لو می‌رفت تا این که تصمیم بر آن شد تاتی‌ زبان‌ها مسئولیت بیسیم‌چی را به دوش بکشند.

صدای شجاعت تات زبانان آن‌قدر برای ارتش بعث عراق و همپیمانانش نامفهوم بود که تا پایان جنگ نتوانستند هیچ‌کدام از مکالمات اطلاعاتی عملیاتی را که با این زبان گفته می‌شد، رمزگشایی کنند.

هاشمی، یکی دیگر از رزمندگان گردان امام سجاد(ع) در این باره می‌گوید: زبان تاتی یا اشتهاردی در هدایت صحیح نیروها و مباحث اطلاعات عملیات بسیار راه‌گشا بود.

دفاعی که هنوز ادامه دارد

دفاعی که هنوز ادامه دارد

سردار اسلامی‌ها و یاران‌شان مانند دوران جوانی خود، تشنه دوستی‌ها، از خودگذشتی‌ها و میهن پرستی‌ها هستند. مردان آن جنگ پر از ایثار و رشادت در تاریخ گم نمی‌شوند بلکه هستند تا درس ایثار از زندگی‌ها حذف نشود و ما و آیندگان بهای امنیت را بهتر بدانیم.

گزارشی از دانیال خلج

انتهای پیام/د.خ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۷ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
زبان نایاب فقط تات نبوده، زبان نایینی و پهلوی هم بوده که بیسیمچیان از این زبان ها استفاده میکردند. پس همه بیسیمچیها تات زبان نبودند.
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۶:۱۵ ۲۵ دی ۱۴۰۰
تات های اسفرورین شال خوزنین دانصفهان سگز اباد تاک
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۳:۳۴ ۰۹ مهر ۱۳۹۹
بخش وفس استان مرکزی چند تا روستا داره که به زبان تاتی صحبت می کنند
Iran (Islamic Republic of)
مهرداد
۱۲:۰۹ ۰۹ مهر ۱۳۹۹
زبان تاتی فقط در روستای وفس کمیجان از شهرستان های اراک گویش میشود و هیچ جای ایران وجود ندارد
و تمام جوانان زمان جنگ روستا بیسیم چی بودند
Iran (Islamic Republic of)
خواننده
۰۹:۲۸ ۱۰ مهر ۱۳۹۹
پیش از ارائه نظر دگماتیسمی تون یه سری به بقیه استان ها بزنید
Iran (Islamic Republic of)
جانباز
۱۱:۵۳ ۰۹ مهر ۱۳۹۹
بچه های روستای وفس ازتوابع استان مرکزی هم بیسیمچی بودند.گویش آنها هم تاتی است
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۱۰:۵۸ ۰۹ مهر ۱۳۹۹
بنازم سیادنیج(تاکستانی تات زبان) سر که افتخار ایرونه
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۰:۱۰ ۰۹ مهر ۱۳۹۹
مردم خوب و با صفای تاکستان و شال و اشتهارد همیشه دلاور زنده و حالشان خور باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۲ ۰۹ مهر ۱۳۹۹
درود بر رزمندگان اسلام
سلام بر شهیدان
Iran (Islamic Republic of)
بسیجی مخلص خداست
۰۸:۳۹ ۰۹ مهر ۱۳۹۹
تنشون سلامت