اسماعیل برات معاون دفتر نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری، در خصوص چرایی و چگونگی رونمایی از برند گردشگری کشور، به خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،گفت: در دهههای اخیر دیگر واژه برند موضوع گنگی برای آحاد مردم نیست و مفهوم آن برای عموم مردم جا افتاده است. اصولاً برند یا نمانام یک واژه، عبارت یا طرحی است که هدف آن شناساندن محصول یا خدمات به مشتریان و متمایز کردن آن در صحنه رقابت است. برندسازی گردشگری نیز به معنای تداعی شدن هویت فرهنگی و ملی در ذهن گردشگران و مسافران بالقوه است. برندسازی در مقصد گردشگری با ایجاد نشانههایی از فرهنگ و هویت آن کشور یا منطقه به گردشگر این امکان را میدهد تا مقصد را شناسایی و انتظارات خود را از سفر تعریف کنند.
او افزود: تهیه برند گردشگری از نیازهای مهم این صنعت بود که خوشبختانه با همت همکاران دفتر آموزش و مطالعات گردشگری و با تشکیل کارگروهی از نمایندگان دستگاههای دولتی و حاکمیتی، تشکلها و متخصصان و خبرگان دانشگاهی در دستور کار قرار گرفت. خوشبختانه در روز جهانی گردشگری، برند گردشگری کشورمان توسط وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی رونمایی شد.
معاون دفتر نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری بیان کرد: متأسفانه برخی بدون اطلاع و آگاهی، شایعاتی را در خصوص هزینههای میلیاردی برای ساخت برند گردشگری در رسانهها منتشر کردند که این موضوع دروغ و کذب محض است. رسانهها طبق رسالت خبری که برعهده دارند، موظفند اخبار موثق و مبتنی بر واقعیت را انعکاس دهند؛ اما برخی با اعمال غیرحرفهای موجب میشوند مردم به اخبار سایر رسانهها با تردید بنگرند. البته این گونه رسانههای غیرحرفهای به اعتماد طولانی مدت مردم توجهی ندارند و شاید در کوتاه مدت بتوانند با انتشار خبرهای کذب در صدر اخبار قرار گیرند، اما در بلندمدت نمیتوانند در فضای خبری امروز جهان ماندگار شوند.
تعقیب منتشرکنندگان اکاذیب از طرق قانونی
برات تصریح کرد: انتشار شایعات دروغین و کذب در فضای مجازی، به لحاظ حقوقی مسئولیت کیفری دارد. بر اساس ماده ۶۹۸ بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی هر کس به قصد ضرر زدن به دیگران یا تشویش اذهان عمومی اقدام به بیان اکاذیب کند، مجرم محسوب میشود. ما نیز موضوع انتشار اخبار کذب درباره هزینه میلیاردی ساخت برند گردشگری را از راه قانون پیگیری می کنیم.
معاون اداره کل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری در پایان گفت: در شرایط فعلی که صنعت گردشگری به دلیل پیامدهای اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا به شدت آسیب دیده است، انتظار داریم اصحاب رسانه با روشنگری و انتشار اخبار صحیح و امیدبخش به مقابله با شایعه بشتابند و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را در انجام وظیفه خطیر توسعه گردشگری یاری کنند.
انتهای پیام/