شورای امنیت سازمان ملل با صدور بیانیه‌ای خواستار پایان فوری درگیری‌ها در منطقه قره باغ شد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، شورای امنیت سازمان ملل با انتشار بیانیه‌ای توقف فوری درگیری‌ها در قره باغ را خواستار شد.

بر این اساس، این شورا با ابراز نگرانی درباره تشدید درگیری‌ها در منطقه قره باغ میان نیرو‌های ارمنستان و جمهوری آذربایجان، خواستار پایان فوری تنش‌ها میان دو طرف شد.

شورای امنیت همچنین از ایروان و باکو خواستار به میز مذاکره برگردند و اختلافات میان خود را از طریق دیپلماتیک حل و فصل نمایند.

از آغاز تنش و درگیری نظامی بین ارمنستان و آذربایجان، مقامات دو کشور درباره اعزام مزدور از سوریه و کشور‌های خاورمیانه‌ای اتهاماتی را علیه هم مطرح کردند. وردان توگانیان، سفیر ارمنستان در مسکو روز دوشنبه گفت ترکیه جنگنده‌هایی را از سوریه آورده است و آن‌ها وارد میدان جنگ قره باغ شدند.

درگیری‌ها میان نیرو‌های جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه قره باغ از روز یکشنبه آغاز شده و خبر‌ها حاکی از کشته شدن نیرو‌های ارمنستانی و آذربایجانی است.

از اوایل دهه ۱۹۹۰ آذربایجان و ارمنستان بر سر کنترل منطقه کوهستانی قره باغ درگیر شده‌اند. آخرین درگیری‌های مسلحانه در ماه ژوئیه آغاز شد و هر دو طرف تلفاتی را گزارش دادند.

گفته می‌شود در جدال ۳۲ ساله ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر مالکیت منطقه قره باغ تاکنون بیش از سی هزار نفر از مردم دو کشور کشته شده‌اند.

منطقه ارمنی نشین «ناگورنو-قره باغ» (قره باغ کوهستانی) در جنوب شرق جمهوری آذربایجان در سال ۱۹۹۴ میلادی به اشغال نیرو‌های ارمنستان درآمد و از آن پس با نام «جمهوری قره باغ کوهستانی» به صورت یک جانبه اعلام استقلال کرد. با این حال هیچ یک از کشور‌های جهان حتی خود ارمنستان نیز این جمهوری خودخوانده را به رسمیت نمی‌شناسند و سازمان ملل متحد نیز همچنان آن را بخشی از خاک جمهوری آذربایجان می‌داند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۹ ۰۹ مهر ۱۳۹۹
چه میز مذاکره ای؟ چه گفتگویی؟ سی ساله یک میلیون نفر از مردم آذربایجان از خاک آبا و اجدادی شان آواره شده اند ارامنه فاسد و جنایتکار هزاران نفر از زن و مرد و کودک را قتل عام کردند و خانه و کاشانه مردم آذربایجان را غارت کردند مزدور از کشورهای دیگر آورده اند و در خاک آذربایجان مستقر کرده اند، حالا آذربایجان چه مذاکره ای با این قوم فاسد می توانند داشته باشند؟ خوب این کار را سی سال پیش می کردید و جلوی اشغال خاک و نسل کشی مسلمانان را می گرفتید. نبرد آذربایجان یک نبرد مشروع و مقدس است و انشالله به یاری خداوند متعال پیروز است.
آخرین اخبار