مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین گفت: هیچگونه پسماندی از خارج استان وارد مرکز دفن زباله محمدآباد نمی‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین، حسن عباس نژاد مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گفت: بر اساس آخرین آنالیز‌های صورت گرفته، هیچگونه آلودگی آب‌های زیرزمینی در مرکز دفن زباله محمدآباد مشاهده نشده است و هیچگونه پسماندی از خارج استان وارد این مجتمع نمی‌شود.

عباس نژاد گفت: تجمیع پسماند‌های استان در مرکز دفن پسماند محمدآباد، اقدامی قابل تحسین است و مدیریت پسماند استان در یک مرکز واحد مدیریت می‌شود.

وی افزود: مرکز ۱۱۰ هکتاری محمدآباد به لحاظ ساختاری محدودیت دارد و با توجه به اینکه این مجتمع برای پذیرش روزانه ۳۵۰ تا ۴۰۰ تن زباله پیش بینی شده بود، ورودی بیش از حد زباله به این سایت، تمامی برنامه ریزی‌ها برای دفن زباله را به هم زده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خاطرنشان کرد: متاسفانه شیرآبه‌های زباله‌ها تصفیه نمی‌شود و مجدداً روی همان زباله‌ها ریخته می‌شود که این موضوع بوی ناخوشایند و گاز متان تولید می‌کند.

عباس نژاد گفت: کود کمپوست تولیدی در سایت محمدآباد مورد تأیید سازمان جهاد کشاورزی استان نیست و به همین دلیل در بخش کشاورزی قابل استفاده نیست.

وی افزود: سازمان حفاظت محیط زیست، نظارت‌های لازم بر روی سایت محمدآباد دارد. به طور مثال برگرداندن شیرابه بر روی زباله‌های در حال دفن، یکی از راه‌های کنترل شیرابه است.

عباس نژاد گفت: نظارت‌های کافی از سوی محیط زیست بر روی لندفیل انجام می‌شود و زیرسازی‌های موجود در سایت محمدآباد در نظر گرفته شده بود، اما ورودی بیش از حد زباله به این سایت، تمامی برنامه ریزی‌ها را بر هم زده است.

وی افزود: باید بررسی کنیم که چه مقدار از این پسماند‌ها را می‌توانیم از مبدأ تفکیک کنیم و به چرخه طبیعت بازگردانیم و سپس برای دفن زباله‌های تر، برنامه ریزی‌های لازم را انجام دهیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خاطرنشان کرد: نظارت بر سایت پسماند محمدآباد، نیازمند طرح جامع مدیریت پسماند است و ما نیازمند صدور دستورالعمل‌هایی برای جمع آوری پسماند در استان هستیم و هنوز این طرح در استان تدوین نشده است.

وی افزود: راه اندازی سایت دفن پسماند محمدآباد نیازی به طرح جامع مدیریت پسماند ندارد و پس از راه اندازی این سایت باید طرح جمع آوری پسماند، نحوه حمل و نقل و دفن یا تبدیل زباله به کمپوست، تدوین شود.

عباس نژاد خاطرنشان کرد: قرار شد کارگروهی برای ساماندهی کمپوست تولید شده در سایت محمدآباد تشکیل شود تا در صورت کسب استاندارد‌های لازم از سوی سازمان جهاد کشاورزی، بخشی از این کمپوست در بخش کشاورزی استفاده شود و بخشی از آن که استاندارد‌های لازم را کسب نمی‌کنند، دفن شوند.

فولیان، معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری قزوین نیز گفت: دفن نامناسب مغایر با قوانین زیست محیطی، یکی از چالش‌های جدی استان محسوب می‌شود که موجب آسیب دیدگی آب، هوا و خاک می‌شود و تبعات نامناسبی برای سلامت و بهداشت عمومی در پی دارد.

وی افزود: مهمترین سهل انگاری صورت گرفته در سایت محمدآباد این است که یا راهبرد مشخصی برای مدیریت پسماند برای پردازش و تفکیک پسماند‌ها تعیین نشده یا اینکه مدیریت پسماند‌ها در استان فاقد شرایط استاندارد، اصولی و علمی است.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گفت: در گذشته نظارت جدی بر این سایت صورت نمی‌گرفته است و این موضوع خسارات جبران ناپذیری برای مردم استان رقم زده است.

فولیان بیان کرد: مسئولیت دفن زباله به شهرداری واگذار شده و برخی معتقدند که شرایط واگذاری بدون اطلاع شورای شهر و سایر مسئولان استان صورت گرفته است و علیرغم اینکه کارگروه پسماند استان تشکیل شده، تاکنون اقدام عملی خاصی صورت نگرفته و همچنان شاهد معضلات فراوان در این زمینه هستیم.

وی افزود: ورود دستگاه قضایی به سایت محمدآباد باید آخرین راهکار باشد چرا که این موضوع متولی مخصوص به خود را دارد و باید وضعیت پسماند و عملکرد دستگاه‌ها به نهاد‌های متولی اعلام شود و اگر دستگاهی به وظایفش عمل نکند، آن وقت دستگاه قضایی وارد خواهد شد.

فولیان تصریح کرد: ما هم بر عملکرد دستگاه‌ها و مصوبات کارگروه پسماند نظارت می‌کنیم.

عباسپور، نماینده مردم بوئین زهرا و آوج در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: متأسفانه زمانی که سایت محمدآباد تأسیس شد، مسئولان استان نباید اجازه می‌دادند که این اتفاق بیفتد چرا که این سایت برای روستا‌های شهرستان بوئین زهرا خسارات جبران ناپذیری از جمله آلودگی آب شرب و خاک را به وجود آورده و سلامتی مردم را به خطر انداخته است.

وی افزود: مسئولیت اصلی این سایت بر عهده شهرداری است و متأسفانه اقدام درستی در این زمینه صورت نمی‌گیرد و سایر دستگاه‌های مرتبط هم به وظایف خودشان در این زمینه به خوبی عمل نمی‌کنند.

نماینده مردم بوئین زهرا و آوج در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: کار مجلس قانونگذاری و نظارت بر عملکرد قوانین است و باید در این زمینه بر روی عملکرد دستگاه‌های مرتبط با سایت دفن زباله محمدآباد، نظارت کنیم.

عباسپور ادامه داد: مسائل مربوط به مشکلات سایت محمدآباد را با وزارت کشور و مسئولان استانداری در میان گذاشتیم و انتظار ما این است که این سایت باید جمع آوری شود و هیچ کدام از وعده‌های مسئولان در زمینه مدیریت این سایت محقق نشده است.

وی افزود: متأسفانه شاهد این هستیم که پسماند سایر استان‌های کشور و حتی پسماند‌های صنعتی نیز در این سایت دفن می‌شود.

عباسپور گفت: نظارت بر سایت محمدآباد، باید استانی باشد نه ملی و شهرداری باید با نظارت بیشتر، جلوی ورود زباله‌های بیشتر به سایت محمدآباد را بگیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار