مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی برنامه کشت گندم برای سال زراعی جدید را ۶ میلیون هکتار اعلام کرد.

اسماعیل اسفندیاری پور مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت خرید تضمینی گندم اظهار کرد: بنابر آمار ۸ میلیون و ۲۲۵ هزار تن گندم با ارزش بالغ بر ۲۰ هزار و ۷۸۰ میلیارد تومان از گندمکاران خریداری شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷ درصد رشد داشته است‌.

رشد ۷ درصدی خرید تضمینی گندم

او از پرداخت صد در صدی مطالبات گندمکاران خبر داد و گفت: در سال زراعی ۹۹_۹۸ رقمی بالغ بر ۱۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تن گندم تولید شد که از این میزان، ۸ میلیون و ۲۲۵ هزار تن خرید تضمینی شده است.

اسفندیاری پور با اشاره به اینکه کشت گندم از اواخر شهریور آغاز شده است، بیان کرد: در حال حاضر کشت گندم آبی در ۷ استان اقلیم سرد و گندم دیم در ۱۰ استان اقلیم سرد در حال انجام است.

مجری طرح گندم ادامه داد: تاکنون در ۲۵ هزار و ۹۵ هکتار گندم آبی و در ۱۳۳ هزار و ۲۲۴ هکتار گندم دیم کشت شده است.

او با بیان اینکه برای سال زراعی جدید برنامه کشت گندم آبی ۲‌ میلیون هکتار و کشت گندم دیم ۴ میلیون هکتار است، گفت: بنابر آمار تا تاریخ نهم مهر مجموع کشت گندم آبی و دیم به ۱۵۷ هزار و ۳۱۹ هکتار رسیده که با این وجود ۶ دهم برنامه کشت محقق شده است.

مجری طرح گندم با اشاره به اینکه کشت گندم طی یک دوره ۱۰۰ روزه تا دهه اول دی ادامه دارد، بیان کرد: برای سال زراعی جدید تاکنون ۳۷۲ هزار تن بذر گندم توسط شرکت های تولیدکننده بخش خصوصی تولید شده و در مرحله فرآوری و توزیع بین کشاورزان است.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی طی توصیه‌ای به گندمکاران گفت: بنابر توصیه موسسه تحقیقات دیم کشور، کشاورزان اقلیم سرد استان‌های شمال غرب و غرب کشور همچون آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل،کردستان، کرمانشاه، همدان، مرکزی، خراسان رضوی و سایر اقلیم‌های مشابه دو سوم کود اوره حدود ۷۰ تا ۹۰ کیلو را در زمان کاشت مصرف کنند.

اسماعیل اسفندیاری پور مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت خرید تضمینی گندم اظهار کرد: بنابر آمار ۸ میلیون و ۲۲۵ هزار تن گندم با ارزش بالغ بر ۲۰ هزار و ۷۸۰ میلیارد تومان از گندمکاران خریداری شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷ درصد رشد داشته است‌.

او از پرداخت صد در صد مطالبات گندمکاران خبر داد و گفت: در سال زراعی ۹۹_۹۸ رقمی بالغ بر ۱۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تن گندم تولید شد که از این میزان ۸ میلیون و ۲۲۵ هزار تن خرید تضمینی شده است.

اسفندیاری پور با اشاره به اینکه کشت گندم از اواخر شهریور آغاز شده است، بیان کرد: در حال حاضر کشت گندم آبی در ۷ استان اقلیم سرد و گندم دیم در ۱۰ استان اقلیم سرد در حال انجام است.

مجری طرح گندم ادامه داد: تاکنون در ۲۵ هزار و ۹۵ هکتار گندم آبی و ۱۳۳ هزار و ۲۲۴ هکتار گندم دیم کشت شده است.

او با بیان اینکه برای سال زراعی جدید برنامه کشت گندم آبی ۲‌میلیون هکتار و گندم دیم ۴ میلیون هکتار است، گفت: بنابر امار تا تاریخ نهم مهر مجموع کشت گندم آبی و دیم به ۱۵۷ هزار و ۳۱۹ هکتار رسیده که با این وجود ۶ دهم برنامه کشت محقق شده است.


بیشتر بخوانید


مجری طرح گندم با اشاره به اینکه کشت گندم طی یک دوره ۱۰۰ روزه تا دهه اول دی ادامه دارد، بیان کرد: برای سال زراعی جدید تاکنون ۳۷۲هزار تن بذر گندم توسط شرکت های تولیدکننده بخش خصوصی تولید و در مرحله فرآوری و توزیع بین کشاورزان در حال انجام است.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی طی توصیه‌ای به گندمکاران گفت: بنابر توصیه موسسه تحقیقات دیم کشور، کشاورزان اقلیم سرد استان‌های شمال غرب و غرب کشور همچون آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل،کردستان، کرمانشاه، همدان، مرکزی، خراسان رضوی و سایر اقلیم های مشابه دوسوم کود اوره حدود ۷۰ تا ۹۰ کیلو را در زمان کاشت مصرف کنند.

اسفندیاری پور افزود: با توجه به شرایط جوی به کشاورزان دیم توصیه می‌شود که به صورت خشکه کاری کشت کنند و منتظر بارندگی نباشند چرا که پس از بارندگی شرایط سبز و استقرار گیاه را خواهیم داشت.

مجری طرح گندم در پایان با تاکید بر پرهیز از استفاده از بذور خودمصرفی بوجاری نشده تصریح کرد: کشاورزانی که از بذور خودمصرفی استفاده می‌کنند، توصیه می‌شود که بذور بوجاری و ضدعفونی شده استفاده کنند و تحت هیچ شرایطی مبادرت به کشت بذور ضدعفونی شده نکنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار