اجرای نورپردازی و تأمین امنیت معابر در مجموعه فرهنگی تاریخی مفخم بجنورد برای نخستین بار و هم‌زمان با هفته گردشگری انجام شد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،  علی مستوفیان، معاون میراث فرهنگی این اداره کل گفت : به‌منظور انجام اقدامات زیرساختی در مجموعه فرهنگی تاریخی مفخم بجنورد، بالغ‌بر یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال هزینه شد که اجرای نورپردازی و تأمین معابر بخشی از این پروژه بود.


بیشتر بخوانید 


او  افزود : این اقدام هم‌زمان با هفته گردشگری و برای نخستین بار برای این مجموعه فرهنگی تاریخی انجام شد.

عمارت معروف به آیینه‌خانه مفخم به شماره ثبت ۱۱۶۷ یکی از یادمان‌های برجسته دوره قاجار در منتهی‌الیه شمالی خیابان شریعتی شهر بجنورد قرار دارد. در دوره قاجاری بنای آیینه‌خانه همراه با آثار دیگری ازجمله عمارت مفخم، کلاه‌فرنگی، حوض‌خانه و سردر، در باغ بزرگی قرار داشته و مجموعه دارالحکومه سردار مفخم را تشکیل می‌داده است. این بنا در حدود ۱۳۰۰ هجری، هم‌زمان با دوره حکومت ناصرالدین‌شاه به دستور یار محمدخان شادلو، معروف به سردار مفخم بجنوردی ساخته‌شده و به‌عنوان فضای اداری و دیوانی، برای انجام دیدار‌های رسمی سردار با رجال سیاسی عهد قاجار و نیز انجام مراسم تشریفات نظامی و رایزنی در باب مسائل سیاسی و اجتماعی با سران ایل شادلو و... مورداستفاده قرار می‌گرفته است.

انتهای پیام/ه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.