یک هزار و ۳۶۰ میلیارد ریال برای طرح‌های آب میانه هزینه شد

مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی گفت: تاکنون حدود یک هزار و ۳۶۰ میلیارد ریال برای اجرای ۲ طرح حوزه آب شهرستان میانه هزینه شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران  جوان از تبریز، غفارزاده مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی گفت: شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی در زمان حاضر طرح‌های ساخت سد گرمی چای و آبرسانی به شهر میانه را در دست اجرا دارد.

او در مورد سد گرمی چای گفت: این سد خاکی با هسته مرکزی رسی به طول تاج ۷۳۰ متر، عرض تاج ۱۰ متر، ارتفاع از پی ۸۶ متر، ارتفاع از کف ۶۲ متر بوده و سرریز اوجی آزاد آن با عرض ۳۴ متر و ظرفیت تخلیه سیلاب ۳۳۸ مترمکعب در ثانیه، سیستم انحرافی شامل تونل، فراز بند و نشیب بند و سیستم آب بندی شامل تزریق و دیوار بتن پلاستیک و تونل انحرافی به طول ۴۴۲ متر با ظرفیت طراحی ۱۷۶ مترمکعب در ثانیه است.

غفارزاده گفت: هدف از اجرای این طرح تامین آب شرب دراز مدت شهرستان میانه به میزان ۱۵ میلیون مترمکعب و صنعت به میزان ۴ میلیون مترمکعب، حقابه‌های اراضی بهبود محدوده کشاورزی به میزان ۷ میلیون مترمکعب و آب حیات رودخانه به میزان ۴.۴ میلیون مترمکعب است.

او افزود: اجرای این سد در سال ۱۳۸۲ آغاز شده و با سرمایه گذاری حدود ۷۰۰ میلیارد ریالی تا پایان سال ۹۷ به ۷۲ درصد پیشرفت فیزیکی رسید و پیش بینی می‌شود در سال ۱۴۰۶ به بهره برداری برسد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی در مورد طرح آبرسانی به شهر میانه نیز گفت: این طرح ۷ کیلومتر پایین‌تر از محل سد اجرا می‌شود و ظرفیت تصفیه خانه آن در میان مدت تا سال ۱۴۰۰ برابر ۴۵۰ لیتر در ثانیه و در دراز مدت و تا سال ۱۴۱۵ برابر ۹۰۰ لیتر در ثانیه است.

غفارزاده افزود: روش تصفیه این طرح متداول و شامل واحد‌های هوادهی، آشغالگیری، پیش کلرزنی، اختلاط سریع، استخر تشکیل فلاک استاتیکی، پولساتور، فیلتر‌های شنی تند و کلرزنی نهایی است.

او گفت: خط انتقال این طرح دارای ۹۰۰ لیتر در ثانیه ظرفیت و روش انتقال آن ثقلی، قطر لوله آن ۸۰۰ و ۹۰۰ میلیمتر از جنس چدن نشکن، فولادی و جی آر پی است و به طول ۴۳ کیلومتر اجرا می‌شود.

غفارزاده هدف از اجرای این طرح را تصفیه، ذخیره و انتقال آب از سد گرمی چای به شهر میانه به منظور تامین بخش عمده آب شرب و بهداشتی این شهر و مراکز جمعیتی واقع در مسیر خط انتقال به ظرفیت حداکثر ۱۹ میلیون مترمکعب در سال برای افق ۱۴۱۵ بیان کرد.

او گفت: این طرح در سال ۱۳۸۴ آغاز شده و با ۶۶۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری انجام شده به ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است که پیش بینی می‌شود در سال ۱۴۰۰ به بهره برداری برسد.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.