نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: با شیوع ویروس کرونا، بخش‌های مختلف صنعت گردشگری، دچار بحران شده است که باید با مدیریت صحیح و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی آن را تقویت کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی و نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی در جلسه اعضای مجمع نمایندگان استان کرمان با مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان و دست اندرکاران صنعت گردشگری کرمان با اشاره به اینکه اقداماتی در زمینه بهبود وضعیت گردشگری دنیا از سوی دست اندرکاران این صنعت در حال انجام است، گفت: نرخ رشد اقتصادی بیشتر کشور‌های اروپایی و آسیایی که در حوزه گردشگری سرآمد بودند، به دلیل شیوع کرونا صدمه زیادی دیده، در حالیکه کشور ایران در این زمینه کمتر دچار خسارت شده است.

او به طرح‌های حمایتی دولت در دوران شیوع کرونا اشاره و تأکید کرد: باید گزارش جامعی از اجرای مصوبات دولت در حوزه گردشگری استان کرمان آماده شود و در اختیار مجمع نمایندگان استان کرمان قرار گیرد تا دستگاه‌هایی که در این خصوص کم کاری کرده اند، مشخص شوند.

پورابراهیمی به درخواست مدیر کل میراث فرهنگی استان کرمان و تعدادی از دست اندرکاران حوزه گردشگری در خصوص ارائه وام‌های بلاعوض به فعالان این حوزه اشاره کرد و افزود: در مرحله نخست باید مصوبات دولت در زمینه حمایت از حوزه گردشگری در دستگاه‌های مرتبط پیگیری و سپس در مرحله دوم به موضوع اعطای تسهیلات بلاعوض به فعالان حوزه گردشگری رسیدگی شود.

او به اجرای ویژه برنامه‌هایی به مناسبت سالگرد شهید سردار حاج قاسم سلیمانی با همکاری امام جمعه و نماینده ولی فقیه، استاندار و سپاره ثارالله با رعایت دستورالعمل‌هایی بهداشتی اشاره و تصریح کرد: با توجه به اینکه مزار شهید حاج قاسم سلیمانی می‌تواند محلی برای حضور گردشگران مذهبی شود باید با همکاری اداره کل میراث فرهنگی استان و دستگاه‌های مرتبط زمینه اقامت و میزبانی از گردشگران شهید والامقام حاج قاسم سلیمانی فراهم شود.

شهباز حسن‌پور رییس مجمع نمایندگان استان کرمان و نماینده مردم شهرستان‌های سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اینکه اهمیت بخش گردشگری و میراث فرهنگی بر کسی پوشیده نیست، گفت: در صنعت گردشگری، توزیع عادلانه ثروت به خوبی انجام می‌شود و به همین دلیل باید این بخش در استان کرمان توسعه پیدا کند.

او با بیان اینکه طی پارسال ۵۰۰ میلیارد تومان درآمد گردشگری شهر سیرجان بوده، افزود: با توجه به ظرفیت‌های منحصر به فرد گردشگری استان کرمان باید در مورد تبلیغات این جاذبه‌ها از سوی فعالان و دست اندرکاران این صنعت تمهیدات ویژه‌ای صورت گیرد.

عفت شریعتی نماینده مردم شهرستان‌های زرند و کوهبنان هم با اشاره به اینکه مزار شهید حاج قاسم سلیمانی مامنی برای گردشگران مذهبی شمرده می‌شود، گفت: باید از این فرصت استفاده کنیم و شرایط را برای حضور گردشگران فراهم آوریم.

او با بیان اینکه با تغییر سازمان میراث فرهنگی به وزارت میراث فرهنگی، توقعات و امیدواری نسبت به توسعه صنعت گردشگری و توجه ویژه به ظرفیت‌های گردشگری افزایش یافته است، ابراز امیدواری کرد: بتوانیم با تدبیر و همراهی نماینده‌های مجلس و مدیران وزرات میراث فرهنگی بهتر از گذشته صنعت گردشگری را رونق ببخشیم.

شریعتی با اشاره به اینکه از اسفندماه پارسال، مراکز اقامتی تعطیل شده اند و هیچ منبع درآمدی برای مدیران این مراکز وجود ندارد، افزود: باید نگاه ویژه‌ای به حوزه گردشگری استان کرمان شود و توجه به ظرفیت‌ها و شاخص‌های فرهنگی، تاریخی و طبیعی کشور در اولویت کار مسئولان قرار گیرد.

او تصریح کرد: شهرستان‌های زرند و کوهبنان نیز دارای ظرفیتی خوبی در خصوص خانه‌های تاریخی است که مالکان آن‌ها تمایل زیادی برای تغییر کاربری این خانه‌ها به واحد‌های بوم گردی برای میزبانی از گردشگران دارند.

موسی غضنفرآبادی نماینده مردم شهرستان‌های بم، نرماشیر، فهرج و ریگان در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه مسئولان صنعت گردشگری باید به دنبال دستورالعمل‌های جدیدی برای رونق دوباره صنعت گردشگری و حضور گردشگران در استان کرمان باشند، گفت: با توجه به ادامه دار بودن وضعیت شیوع ویروس کرونا باید صنعت گردشگری و مراکزاقامتی به ویژه اقامتگاه‌های بوم گردی را مورد توجه قرار دهیم.

او با اشاره به اینکه آرامگاه شهید حاج قاسم سلیمانی یک ظرفیت جدید برای جذب گردشگران مذهبی است، افزود: در سالگرد این شهید بزرگ با اجرای برنامه‌های کامل و جامعی از حضور گردشگران بیشترین استفاده را ببریم.

ذبیح الله اعظمی نماینده مردم شهرستان‌های جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی هم با بیان اینکه کشور‌های خارجی با استفاده از جاذبه‌های دست ساز و حتی آثار به جا مانده از جنگ جهانی دوم، گردشگران را به سوی خود جذب می‌کنند، افزود: متاسفانه کشور ایران با توجه به داشته‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی آن از سهم گردشگری دنیا، سهم بسیار اندکی را می‌برد.

او تصریح کرد: استان کرمان دارای ۷ اثر جهانی است که در کشور، رتبه اول را به خود اختصاص داده است، ولی متاسفانه تور‌هایی که برای این استان برنامه ریزی می‌شود، تنها دو تا سه شهرستان استان کرمان را شامل می‌شود که باید این موضوع مورد بررسی قرار گیرد.

نماینده مردم شهرستان‌های جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی به تبلیغات و معرفی بیشتر ظرفیت‌های گردشگری استان کرمان اشاره کرد و بیان داشت: باید سامانه‌های اطلاع رسانی به زبان‌های مختلف دنیا در حوزه گردشگری راه اندازی شود و نقشه‌ها و مسیر‌های گردشگری این استان در این سامانه‌ها گنجانده شود.

او با اشاره به اینکه دوران کرونا بهترین فرصت برای ایجاد زیرساخت‌های گردشگری و فراهم کردن زمینه برای حضور و اقامت گردشگران در پسا کرونا است، تصریح کرد: امیدواریم سال ۱۴۰۰ سال شکوفا شدن صنعت گردشگری استان کرمان و حضور بیشتر گردشگران دراین استان باشد.

فریدون فعالی مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان هم با بیان اینکه استان کرمان ظرفیت‌های گردشگری بسیار زیادی دارد، گفت:۲۰ موزه فعال با وجود بالغ بر هفت هزار شی تاریخی در استان کرمان وجود دارد.

او با بیان اینکه خیلی از پروژه‌های استان کرمان در این حوزه با کمک بخش خصوصی در حال اجرا است، افزود: در حال حاضر در بم، میمند، باغ شاهزاده و باغ موزه هرندی پروژه‌های بزرگی در دست اجرا است که به جذب گردشگر به استان کمک می‌کند.

فعالی با اشاره به اینکه مرمت کاروانسرای وکیل کرمان به پایان رسیده و به‌زودی افتتاح می‌شود، افزود: این پروژه در دهه فجر قابل افتتاح و بهره‌برداری است.

او با بیان اینکه کرونا باعث شده میزان سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری کاهش پیدا کند، تصریح کرد: حدود ۲۶۴ میلیارد تومان تسهیلات بانکی مصوبه تهران برای سرمایه‌گذار داریم که تاکنون فقط حدود ۵۶ میلیارد تومان پرداخت شده است.

فعالی با اشاره به اینکه در سال ۹۹، تعداد ۹ موافقت اصولی در بحث گردشگری در استان کرمان صادر شده است، گفت: ۷ هزار هنرمند صنایع دستی در استان کرمان در ۷۰ رشته فعالیت می‌کنند.

او با بیان اینکه آموزش و توانمندسازی هنرمندان صنایع دستی استان کرمان در دستور کار است، افزود: متاسفانه هنوز استان کرمان از مقاصد اصلی گردشگری کشور نیست و نیاز است توجه جدی به حوزه گردشگری استان شود.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار