قانعی گفت: داروی رمدسیویر در بیماران بستری در آی‌سی‌یو تاثیری ندارد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، مصطفی قانعی رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا درباره وضعیت بیماران بدخیم کرونایی و درمان آنها گفت: وقتی کار بیمار کرونایی به آی سی یو کشیده می‌شود همراهانش به دنبال این هستند که راه حلی برای نجات بیمارشان پیدا کنند و وقتی بیماری کارش به آی‌سی‌یو کشید توجیهی برای تزریق رمدیسیویر نیست و این دارو فقط در فاز اول می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

او با اشاره به اینکه از هفته آینده آموزش به واکسن ساز‌ها شروع می‌شود، ادامه داد: تزریق حیوانی واکسن در دو مورد صورت گرفته و پاسخ مناسب گرفته شه است و کمی عقب‌تر از برخی کشورها هستیم چون ممکن است یکی از واکسن‌هایی که در دنیا ساخته می شود شکست بخورد و باید توجه داشت که شکست ساخت واکسن در فاز ۳ هزینه سنگینی دارد.

رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا تصریح کرد: اشکالی ندارد که با تأخیر وارد کار تولید واکسن شویم و اکنون ما بر روی ۶ پلتفرم کار می‌کنیم و به نظر می‌رسد در دو الی سه مورد موفق باشیم.

قانعی با اشاره به گروه ضد واکسنی که از خود آمریکا هستند و ادعاهای غیر واقعی دارند افزود: آنها نسبت به واکسن های مختلف ادعاهایی دارند، این در حالیست که واکسن ۶۰ درصد باعث می‌شود تا علائم کم شود، هیچ کس نگفته است که اگر واکسن را استفاده کردید دیگر بیماری نمی‌شوید، مرگ ناشی از آنفلوانزا با واکسن کم می شود لذا کسانی که این بحث‌ها را می‌کنند اطلاعاتی از اینکه یک واکسن با چه کنترل کیفیت هایی انجام می‌شود و چه تست‌های سلامتی را باید پاس کند ندارند، در بحث واکسن سختگیری های متعددی می‌شود و سختگیری ها بیشتر از بحث دارو است زیرا واکسن را به فرد سالم می زنیم و نباید عارضه داشته باشد.

رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا با اشاره به اینکه توقع کشف آنتی ویروس کرونا به اين زودی ها غیرعلمی است افزود: اگر قرار بود به این زودی ها واکسنی برای ریشه کن کردن کرونا کشف شود، دنیا از سال ۱۹۶۰ درگیر آنفلوانزا نمی ماند و تا کنون آنفلوانزا ریشه کن شده بود.

اثرگذاری ماسک بیش از واکسن آنفلوانزاست

قانعی خاطرنشان کرد: طبق آمارهای سازمان بهداشت جهانی، کشورهایی که تا به حال واکسن آنفلوانزا استفاده می کردند امسال از ماسک بهره گرفتند و مبتلایان به آنفلوانزای کمتری نسبت به سال های قبل دارند لذا این موضوع نشان می دهد که اثرگذاری ماسک بیش از واکسن آنفلوانزا بوده است.

او در خصوص فزونی آمار مبتلایان جوان و خردسال به کرونا در کشورمان گفت: این اتفاق می تواند به دلیل افزایش حجم انتقال ویروس در تجمع ها باشد به طور کلی هر تجمع یک موج ابتلا را به همراه دارد.

قانعی با اشاره به اینکه مردم بدانند که با یک اقدام ساده می توانند مانع ابتلا خودشان و دیگران شوند افزود: ممکن است آنها محدودیت های ما را تحمل نکنند اما می‌توانند دستورالعمل ها را رعایت کنند، درخواست جدی بنده این است که مردم در رعایت اصول بهداشتی کوتاهی نکنند ، همان جاهایی که ساده انگاری می شود از همان جا آسیب می بینیم.

رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا گفت: قبلا دیده شده بود که ویروس کرونا به قلب  حمله می کند و این مسئله بحث جدیدی نیست بیمارانی که قلبشان آسیب می بیند سپس دچار مشکل می‌شوند ، قلب و عروق به هم پیوسته است، اگر عروق دچار مشکل شود متعاقب آن قلب هم دچار مشکل می شود.

۹۰ درصد مبتلایان دوباره به کرونا مبتلا نمی‌شوند

او با اشاره به اینکه بیش از ۹۰ درصد مبتلایان ممکن است دوباره به کرونا مبتلا نشوند گفت: ۵ تا ۱۰ درصد بسته به زمینه‌های ژنتیکی ممکن است ابتلای مجدد پیدا کنند، اگر کسی بالای سر بیمار کرونایی باشد و رعایت دستورالعمل ها را کند، از کسی که در فضای بسته اصول بهداشتی را رعایت نمی کند در امان تر است لذا محافظت ، بهداشت و درمان نقش بسیار زیادی در پیش گیری دارد، وقتی محافظت وجود دارد و رعایت مسائل بهداشتی صورت می گیرد کمتر دچار بیماری می شویم.

او با اشاره به اینکه در هر تجمع و در هر حرکت جمعی متعاقب آن با موج بیماری روبرو می شویم گفت: شواهدی نیست که کسی به صورت همزمان دو ویروس آنفلوانزا و کرونا را بگیرد اما اگر اینگونه هم باشد تشخیص دچار مشکل می‌شود، لذا این تداخل علائم بالینی مشکل‌ساز می‌شود، ولیکن به محض اینکه شکایتی را دیدیم باید به بیمار بگوییم که دو هفته طول درمان و یک هفته دوره کمون بیماری را طی کند.

او افزود: سال های گذشته علت اینکه آنفلوانزا زیاد می‌شد مدارس بود، الان مدارس غیر حضوری شده است و گروه‌های پرخطر واکسینه می‌شوند اما بین بقیه مردم امکان گسترش بیماری وجود دارد واقعاً آنفلوانزا بهتر از کرونا قابل کنترل تر است.

قانعی با اشاره به گروه ضد واکسنی که از خود آمریکا هستند و ادعاهای غیر واقعی دارند افزود: آنها نسبت به واکسن های مختلف ادعاهایی دارند، این در حالی است که واکسن ۶۰ درصد باعث می‌شود تا علائم کم شود، هیچ کس نگفته که اگر واکسن را استفاده کردید دیگر بیماری نمی‌شوید، مرگ ناشی از آنفلوانزا با واکسن کم می شود لذا کسانی که این بحث‌ها را می‌کنند اطلاعاتی از اینکه یک واکسن با چه کنترل کیفیت هایی انجام می‌شود و چه تست‌های سلامتی را باید پاس کند ندارند، در بحث واکسن سختگیری های متعددی می‌شود که بسیار سختگیرانه تر از بحث دارو است زیرا واکسن را به فرد سالم می زنیم که نباید عارضه داشته باشد.

اورژانس پر از بیماران کرونایی است

محمد طالب پور رئیس بیمارستان سینا در ادامه برنامه با اشاره به اینکه متاسفانه شرایط از حد بحران هم گذشته است گفت: بیماران کرونایی هجوم آورده اند و یک سوم تخت‌های بیمارستان را دربر گرفتند و لذا تقریباً تمام اورژانس پر از بیماران کرونایی است.

او با اشاره به اینکه بیمارستان تقریباً اشغال است ادامه داد: در یک روز دو نفر از یک تخت استفاده می‌کنند و این اوج فعالیت در طی یک فرآیند غیر تحمل است اما الان نزدیک هشت ماه است که این فشار بالا را تحمل می کنیم.

طالب پور گفت: تا زمانی که به صورت ریشه‌ای با موضوع برخورد نشود اقدامات ما فایده ای ندارد و باید با این ویروس به صورت قاطع و جدی رفتار کنیم تا از عهده درمان بیماران بر آییم ،باید سیستم بهداشتی کشور به صورت قوی تر عمل می کرد.

او تصریح کرد: یک سوم مردم تهران انگار تن به یک خودکشی اجتماعی داده‌اند و موضوع را جدی نگرفتند ،عزیزانی که فکر می‌کنند موضوع جدیدی نیست بهتر است به داخل بیمارستان ها بیایند و اوضاع را ببینند که به چه صورت است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار