پور ابراهیمی گفت: اگر دولت نگاه عالمانه‌تر و جهادی در بخش اقتصادی داشت، بخش عمده‌ای از مشکلات امروز قابل مدیریت بود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، محمدرضا پورابراهیمی، نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی امروز در نشستی خبری با گرامیداشت یاد شهدا و هفته دفاع مقدس گفت: دولت که ماه‌های پایانی خودش را طی می‌کند مسیری در شرایط کنونی فراهم کرده است  که بخشی از این شرایط متاثر از فضای بیرونی و تحریم است و در این که تحریم‌ها تاثیر خودش را گذاشته اند، شکی نیست اما تاثیر آن شاید به ۳۰ درصد هم نرسد، اما بخشی به علت سوء مدیریت به ویژه در بخش اقتصادی است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر دولت نگاه عالمانه‌تر و جهادی در بخش اقتصادی داشت، بخش عمده‌ای از مشکلات امروز قابل مدیریت بود و شرایط تورمی، شوک‌های ارزی پی در پی و شاخص‌های کلان اقتصادی این وضعیت را نداشتند.

او اظهار کرد: بخشی از آنچه به عنوان مشکلات کشور در عرصه اقتصادی به وجود آمد تحت تاثیر تصمیمات اقتصادی است و نگاه دولت این بود که بخش عمده مشکلات اقتصادی باید از طریق مذاکرات و نگاه به بیرون حل شود و بعد از چند سال می‌بینیم نه تنها سرسوزنی مذاکرات تاثیر نداشت بلکه آمریکایی‌ها در کمال گستاخی نسبت به مذاکراتی که از آن خارج شدند، مسائلی را در سطح سازمان ملل در دستور کار قرار داده اند.

پورابراهیمی گفت: به عنوان یک کارشناس اقتصادی اعلام می‌کنم به رغم فشار‌های سنگین دشمن در عرصه اقتصادی و با وجود تصمیمات غیرکارشناسی که دولت گرفته است و با اقداماتی که امروز در دستور کار قرار گرفته اند ، بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال آینده و با رویکرد جدید، از این گردنه سخت و شرایط فعلی عبور خواهیم کرد.

او بیان کرد: کار بسیار سخت است، اما قطعا عبور قابل تحقق می باشد، زیرا ظرفیت‌های اقتصادی نظام جمهوری اسلامی بسیار بالا است و در هر بخشی که تمرکز کنیم، ظرفیت‌های بزرگی وجود دارد که متاسفانه از آن استفاده نکرده ایم.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: دشمن همه تمرکز خود را بر این گذاشته است که مردم را از انقلاب و نظام مایوس کند و تلاش می‌کند نظام اسلامی را جای افراد ناکارآمد جلوه بدهد که این خیانت بزرگی است به جای این که نگاه فکری و افراد را مورد خطاب قرار بدهیم، اصل نظام را خطاب قرار می‌دهیم.

پورابراهیمی تصریح کرد: در بحث‌های بودجه‌ای با وضعیت نامتوازن مواجه هستیم و وقتی با شوک ارزی مواجه می‌شویم، بازار به هم می‌ریزد، تورم ایجاد و قدرت خرید مردم کاهش پیدا می‌کند.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس بیان کرد: یکی از دلایل اصلی وضعیت نرخ ارز، کسری بودجه در نظام اقتصادی است و نیازمند این است که دولت منابع تولید کند.

او افزود: سال ۹۷ زمانی که لایحه بودجه ۹۸ با تاخیر ارائه شد علت این بود که مقام معظم رهبری اعلام کردند این لایحه با شرایط کنونی جنگ اقتصادی همخوانی ندارد و نیازمند اصلاح ساختار است و مقرر شد دولت اصلاح ساختار را انجام بدهد و درخواست زمان سه تا چهار ماهه داشت و مجلس موافقت کرد، اما بعد رییس جمهور اعلام کرد زمان چهار ماهه از فروردین ۹۸ در نظر گرفته شود و باز مجلس قبول کرد.

پورابراهیمی تصریح کرد:کار دیگر دولت درخواست برداشت ۱۲ درصد مانده مصرف نشده از حساب صندوق توسعه ملی بود در حالی که مصوب شده بود به آن دست نزند و اقدام دیگر دولت برای کسری بودجه ۹۸ انتشار اوراق و استقراض از بانک مرکزی بود که این برای کشور فاجعه است.

او گفت: رییس جمهور چند وقت قبل پیشنهاد داد به دلیل شرایط فروش نفت و کرونا حدود ۱۳۰ هزار میلیارد تومان تامین منابع از طریق انتشار اوراق در دستور کار قرار بگیرد در حالی که مقام معظم رهبری تاکید کردند در این شرایط اقتصادی اصلاح ساختار باید انجام شود.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس گفت: امروز اصلی‌ترین ماموریت ما در کمیسیون اقتصادی توجه به اصلاح ساختار است که برای بودجه ۱۴۰۰ اصلاح ساختار را اعمال کنیم.

نماینده مردم کرمان و راور افزود: اگر بتوانیم در بودجه سال آینده ساختار نظام مالیاتی، ایجاد پایه‌های مالیاتی جدید، حذف فرار‌های مالیاتی (که برآورد این است بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان است) دنبال و عملیاتی شود، کسری بودجه جبران می‌شود و این مسیر را دنبال می‌کنیم و با این رویکرد جدید از مشکلات عبور خواهیم کرد و اتفاقات مثبتی به ویژه با حضور دولت جدید در سال آینده رقم خواهیم زد.

نماینده مردم کرمان و راور در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به سئوالات خبرنگاران اظهار کرد: طرح شفافیت اطلاعات اقتصادی در مجلس نهم را بنده نوشتم و نهائی است و بخش عمده‌ای از شرکت‌ها براساس این قانون ملزم شده اند و قانون در حال اجرا است که البته کامل و جامع آن نیازمند گزارش است.

او درباره بازماندگان سهام عدالت اظهار کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد ۲۰ میلیون نفر سهام عدالت دریافت نکرده اند که طرح را در کمیسیون اقتصادی تدوین و ورود کرده ایم و در کمیسیون تصویب شده است و گزارش به صحن علنی آمده است و دولت امکان واگذاری سهام را دارد.

پورابراهیمی تصریح کرد: به دلیل وجود عدول از قانون و نقض قانون از سال ۸۴ تا امروز گزارش تحقیق و تفحص و سئوال از رییس جمهور در ارتباط با سهام عدالت در دستور کار قرار دارد که البته مربوط به دو دولت است.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد: طبق گفته رییس کمیته امداد یک میلیون و ۲۰۰ هزار مددجوی این نهاد در کشور فاقد سهام عدالت هستند و ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از افراد تحت پوشش بهزیستی در کشور سهام عدالت ندارند.

او درباره حواشی ایجاد شده در انتخاب وزیر صمت و مدیرعامل گوهر زمین اظهار کرد: در انتخاب وزیر صمت مطرح شد که مجلس دنبال این بود که وزیر موردنظر خودشان رای بیاورد که بنده عرض می‌کنم زمانی که آقای مدرس خیابانی برای وزارت صمت معرفی شد، علاقمند بوده ایم ایشان رای بیاورد و به وی رای داده ایم و رسما از ایشان حمایت کرده ایم.

پورابراهیمی تصریح کرد: آقای رزم حسینی از افرادی بود که در استان‌های کرمان و خراسان رضوی انصافا تلاش‌های زیادی انجام داد و برنامه‌های وی را دیده ایم.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس اظهار کرد: خوشبختانه ظرفیت‌های خیلی خوبی در استان ایجاد شده است و در حوزه صنایع و معادن، کرمان قطب فولاد کشور شده است و این مسیر حرکت برای توسعه و اشتغال جوانان در بخش‌های مختلف در دستور کار قرار دارد.

او افزود: یکی از کار‌های بزرگی که انجام می‌دهیم، پیوند شرکت‌های دانش بنیان با شرکت‌ها بزرگ است تا از طریق فناوری و همکاری کار را با نگاه علمی و تخصصی پیش ببریم .

پورابراهیمی تصریح کرد: من وابسته به هیچ گروه سیاسی نیستم و خط قرمز بنده مقام معظم رهبری و شهداء هستند و به کسی بدهی ندارم.

نماینده مردم کرمان و راور درمجلس شورای اسلامی گفت: ما با هیچ کس عقد اخوت نبسته ایم و دستگاه قضایی برای هرکس حکم صادر کند که تخلف کرده است، در کنار دستگاه قضا محکم جلوی تخلف ایستاده ایم .

او تصریح کرد: ما نمی‌گوییم چه کسی را در چه پستی بگذارند، اما جلوی تغییر مدیر سالم را می‌گیریم .

نماینده مردم کرمان و راور درمجلس شورای اسلامی بیان داشت: برای اشتغال در استان کرمان ظرفیت‌های خیلی خوبی پیش رو وجود دارد ، امروز کرمان قطب فولاد کشور می باشد و این مسیر حرکت برای توسعه اشتغال جوانان است.

پورابراهیمی همچنین درباره بورس اظهار داشت: بازار سرمایه ما یک بازار ریسکی‌ است و بدون اینکه اطلاعات کامل به مردم داده شود شاهد بوده ایم مردم فوج فوج به سوی بورس آمدند بنابراین انتظار این بود که برای مردم اطلاع‌رسانی اولیه داشته باشیم.

او تصریح کرد: به علت نبود نظارت دولت بر بازار سرمایه بعضی از سهام‌ها افزایش زیادی پیدا کرد و امروز باید اقداماتی انجام دهیم که از ضرر و زیان مردم جلوگیری شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: به طور متوسط ۲۰ درصد ظرفیت تولید شرکت‌های بورسی نسبت به ماه گذشته و ۸۰ درصد نسبت به پارسال افزایش ظرفیت تولید و فروش داشته‌اند و پیش‌بینی ما این است که روند بازار بورس مثبت است.

همچنین رجایی رئیس بسیج رسانه استان کرمان هم در حاشیه نشست خبری پورابراهیمی نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران گفت : روزنامه‌نگاران رهبران فکری جامعه هستند و برای آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی تلاش می‌کنند.

او افزود : نشست با نمایندگان مردم استان کرمان در مجلس شورای اسلامی برای مطالبه‌گری و آگاهی‌بخشی توسط بسیج رسانه برگزار می‌شود.

انتهای پیام /ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار