رئیس رصدخانه و پژوهشسرای مهر بوشهر گفت: از طرح این رصدخانه به عنوان نماینده ایران در طرح جهانی زمین موازی اتحادیه بین المللی ستاره شناسی استقبال شد.

حسن باغبانی رئیس رصدخانه و پژوهشسرای مهر بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، بیان کرد: شبکه آموزش اتحادیه بین المللی ستاره شناسی (ناسه) برنامه‌ای را طراحی کرده است طرح‌هایی را ارائه می‌دهد و کشور‌هایی که توان اجرا دارند، در آن مشارکت می‌کنند.

او افزود: مدیریت فعالیت‌های آموزشی ناسه در غرب آسیا به عهده ایران است و نماینده ایران در این خصوص رصد خانه و پژوهشسرای مهر بوشهر است.

رئیس رصدخانه و پژوهشسرای مهر بوشهر با اشاره به اینکه ایران جایگاه خوبی در آموزش نجوم اتحادیه بین المللی ستاره شناسی دارد، ادامه داد: یکی از طرح‌های شبکه آموزش اتحادیه بین المللی ستاره شناسی طرح جهانی زمین موازی (the parallel earth) است در زمینه آموزش درک پدیده‌های ستاره شناسی به کودکان.

باغبانی بیان کرد: این طرح به مدت ۶ ماه برای آگاهی از نحوه دقیق تابش خورشید در نقاط مختلف جهان و در زمان‌های مختلف سال از اردیبهشت امسال آغاز شد و هر گروه شامل یک معلم و دانش‌آموزانش باید این فعالیت را با توجه به مسائل مرتبط با شهر و کشور خود اجرا می‎کردند.

او افزود: ما به نمایندگی از ایران در این برنامه آموزشی شرکت کردیم و توانستیم با خلاقیتی که در نحوه آموزش‌ها به خرج دادیم به عنوان یکی از ۲۰ کشور ارائه دهنده طرح انتخاب شویم.

رئیس رصدخانه و پژوهشسرای مهر بوشهر عنوان کرد: مهدی رکنی به عنوان نماینده ایران و بوشهر در مراسم اختتامیه که به صورت برخط از بارسلونا اسپانیا برگزار شد، طرح اجرا شده را ارائه داد که با استقبال دیگر کشور‌ها روبه رو شد به طوری که نماینده ژاپن اعلام کرد از طرح ایران در مدارس این کشور استفاده خواهند کرد.

باغبانی تاکید کرد: اکنون با توجه به اینکه ایران مرکز آموزش اتحادیه بین المللی ستاره شناسی در آسیای غربی و مرکزی به شمار می‌رود باید در زمینه عمومی‌سازی این طرح فعالیت کنیم.

چرا مرکزیت آموزش ستاره شناسی از بوشهر گرفته شد؟

رئیس اتحادیه ستاره شناسی معلمان ایران با اشاره به تجربه ۲۰ ساله رصدخانه و پژوهشسرای مهر بوشهر در آموزش نجوم به دانش آموزان و معلمان، گفت: این مرکز علمی زیر نظر آموزش و پرورش است و قطب آموزش نجوم در کشور به شمار می‎رفت، اما پارسال وزارت آموزش و پرورش این مرکزیت را از رصدخانه بوشهر گرفت و اکنون با وجود اینکه ما نماینده ایران در شبکه آموزش اتحادیه بین المللی ستاره شناسی هستیم نمی‌توانیم با مدارس برای توسعه فعالیت‌های آموزشی از جمله طرح جهانی زمین موازی ارتباط داشته باشیم.

رئیس رصدخانه و پژوهشسرای مهر بوشهر بیان کرد: به این ترتیب هم حق بوشهری‌ها ضایع شده که سال‌ها در زمینه آموزش ستاره شناسی کار کرده‌اند و هم حق مدارس دیگر نقاط کشورکه نمی‌توانند به این تجربه و آموزش دسترسی داشته باشند.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.