در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

مهر تایید مجسمه سازان به واکنش مردم علیه طراحی‌های ضعیف سردیس‌های سردار دل‌ها

مجسمه سازان، اعتراض مخاطبان به کیفیت سردیس‌های ساخته شده از سردار سلیمانی را کاملا به جا و درست دانستند.

حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،  یکی از گونه‌های مجسمه‌های شهری، تندیس و سردیس‌های مشاهیر علمی، فرهنگی و... است که عمدتا با متریال‌های مختلف و در اندازه‌های بزرگ ساخته و در جای جای شهر‌ها نصب می‌شوند.

اما چندسالی است که کیفیت تندیس و پرتره‌های مشاهیر به طور چشمگیری کاهش یافته و حتی به قول عده‌ای از کارشناسان و منتقدان، هیچ شباهتی به شخص مورد نظر ندارند. این ضعف کیفیت در مجسمه‌های مشاهیر، با ساخت تندیس و سردیس‌های بسیار نازل از سردار شهید حاج قاسم سلیمانی بیش از گذشته خودنمایی کرد تا جایی که مردم نسبت به این عملکرد ضعیف واکنش‌های تندی را در صفحات مجازی خود منتشر کردند.


بیشتر بخوانید؛ مجسمه ساختن بلد نیستید نساختن که بلدید!


این اتفاق  تلنگری دوباره به مسئولین و مدیران شهری بود تا  متوجه شوند که در انتخاب هنرمندی که خالق این تندیس و سردیس‌ها باشد همچنان در اشتباه هستند.

وقتی مدیران شهری به دلیل نگاه اقتصادی، سفارش کار‌های درجه یک را به هنرمندان درجه سه یا چهار می‌سپارند، نتیجه از این بهتر نخواهد شد. متاسفانه کسانی که طراحی سیمای بصری شهر را بر عهده دارند، از مسئله‌ای به نام هویت بخشی به محله‌ها و مناطق شهر‌ها غافل مانده اند. لازم است که المان‌های هر منطقه متناسب با فرهنگ و سرمایه‌های همان محله یا منطقه باشد.

مجسمه های شهری با ضعف پژوهشی مواجه هستند

عباس مجیدی رئیس انجمن مجسمه سازان ایران درباره مجسمه‌های شهری گفت: چندان که ما مجسمه را به عنوان یک عنصر شهری بپذیریم، لازم است که یک ارتباط جدی با فضای عمومی، معماری و سایر عناصر شهر داشته باشد. همچنین، چون بخشی از هویت شهر محسوب میشود، باید در ساخت آن به یکسری از مفاهیم از جمله جغرافیای شهر هم توجه و اقدامات پژوهشی و مطالعاتی درباره آن انجام شود.

وی با بیان اینکه کیفیت پایین مجسمه‌های امروزی میتواند دلایل مختلفی داشته باشد افزود:رفع این معضل، ابتدا به سیاست گذاری جدی نیاز دارد، اما امروزه این کار در همان مرحله سیاست گذاری متوقف است. وقتی صحبت از مجسمه شهری می‌شود لازم است که یک مسیر پژوهشی و مطالعاتی درستی صورت بگیرد تا هنرمند بتواند روی سوژه کار و مطالعه کند. همچنین فضای قرارگیری و شخصیت آن سوژه را بشناسد. یعنی این امکان فراهم شود که شاخصه‌های اصلی آن شخصیت را در کار خود نشان دهد که این مسئله نیاز به زمان، مطالعه و پژوهش دارد.

مهر تایید مجسمه سازان به واکنش مردم علیه طراحی های ضعیف سردیس‌ های سردار دلها

مجیدی اظهار کرد: بار‌ها و بار‌ها در نشست‌های مختلف گفته ایم که توجه خاصی به بخش تحقیقاتی و مطالعاتی نمی‌شود. در حال حاضر نیاز به یک برنامه ریزی صحیح داریم تا به منطق اصلی در ساخت مجسمه‌های شهری برسیم. این کمکاری باعث شده تا شاهد آثاری باشیم که از استاندارد‌های لازم و معیار‌هایی که ما برای مجسمه شهری داریم، برخوردار نباشند.

وی ادامه داد: تعامل با مخاطب یکی از جدی‌ترین مقوله‌هایی است که باید در ساخت یک مجسمه به خصوص مجسمه‌های شخصی  مورد توجه قرار بگیرد، زیرا این حق طبیعی مخاطب است که وقتی با تندیس شخص خاصی مواجه می‌شود، بتواند ارتباط بصری کافی با آن برقرار کند. این ویژگی در بسیاری از آثار قدیمی‌تر دیده میشود، اما الان کمتر شاهدش هستیم.

مجیدی تاکید کرد: حتما باید در مرحله سیاست گذاری، از نهاد‌های تخصصی مشاوره گرفته شود. همفکری و جمع افرادی که در حوزه شهر فعالیت می‌کنند به جایی برسد که امکان استفاده از هنرمندی صاحب نام و صاحب امضا در ساخت تندیس‌ها فراهم شود. زمان، بودجه و امکانات را به نحو احسن مهیا کنند تا یک اثر در جایگاه واقعی خودش قرار بگیرد.

اعتراض مردم به کیفیت سردیس سردار سلیمانی کاملا به جاست

حمید شانس مجسمه ساز نام آشنای کشورمان هم درباره آثار فعلی در سطح شهر گفت: گمان میکنم امروزه بحث جایگاه هنر شهری، خیلی جدی‌تر از قبل است، اما این جایگاه در کشور ما به درستی تعریف نشده و مشکلات جدی را در جریان هنر شهری و به خصوص مجسمه سازی شاهد هستیم.

وی افزود: در واقع بخش عمده‌ای از مشکلات به نگاه عمومی که شهرداری‌ها نسبت به هنر شهری دارند مربوط می‌شود. یک نوع از این نگاه این است که هنر شهری، نقش بزک و تزئین را بازی میکند. اما این نگرش قدیمی تنها بخشی از نیاز‌های شهر را برآورده می‌کند. واقعیت این است که امروزه از هنر شهری برای کمک گرفتن در حل معضلات زیست محیطی شهر، ترغیب شهروندان به مشارکت و همچنین ساماندهی عواطف عمومی استفاده می‌شود.

در ادامه این مجسمه ساز، راهکار بهبود کیفیت مجسمه‌های شهری را تشریح کرد و گفت: در وهله اول باید از دید شهروند و مخاطب به شهر و اثر هنری نگاه کرد. یعنی چیزی که برای شهروند مهم است و هویت شهری را برای او میسازد مثل کاربری محیط، مباحث تاریخی، هویت اجتماعی و... باید نقطه شروع یک اثر هنری باشد. فقط اینکه اثر هنری متناسب با مکان باشد کفایت نمیکند، بلکه باید از دل مکان بیرون بیاید یا حتی سازماندهی خود آن باشد.

وی ادامه داد: شکل دومی که مسئله است و میتوان با آن پیش رفت، این است که گونه‌ای از هنرعمومی و مشارکتی را برای ترغیب شهروند به مشارکت و همچنین به منظور بهبود کیفیت محیط شهری استفاده کرد که شاید کاراترین ابزار برای جلب مشارکت شهروندی باشد. اگر با این روش‌ها برخورد نکنیم، هر اثری در محیط شهر، تنها به مثابه نمایش اقتدار حاکمیتی دیده میشود و تعامل شهروند حاکم را برقرار نمیکند.

مهر تایید مجسمه سازان به واکنش مردم علیه طراحی های ضعیف سردیس‌ های سردار دلها

شانس درباره پرتره‌های مشاهیر توضیح داد: هرکدام از مشاهیر ما نقطه برآیند و یک قابلیت اجتماعی محسوب میشوند و به عبارتی سنبل و نماد هستند. در نتیجه کسی که تندیس آن‌ها را میسازد بایستی ذهنیت توانمند و باتجربه‌ای داشته باشد وگرنه در حد درک و شعور خودش کار میکند. به همین علت در ساخت تندیس مشاهیر، فقط مهارت مجسمه سازانه کفایت نمیکند بلکه لازم است که با افراد باهوش و باتجربه که خودشان هم در کارشان مشهور هستند کار کنیم. متاسفانه این اتفاق امروزه رخ نمیدهد.

وی افزود: مجسمه‌هایی که اخیرا از سردار سلیمانی ساخته شدند اعتراض‌هایی را به دنبال داشتند که کاملا به جاست، زیرا از حداقل کیفیت‌ها هم برخوردار نیستند. واقعیت امر این است که بجز این معضل، شهرداری‌ها برای ساخت مجسمه ها، در وهله اول مسائل اقتصادی را در نظر میگیرند که این در بهترین وضعیت خود به یک میان مایه گی در آثار هنری خواهد رسید. گمان میکنم با درک جایگاه هنر در مباحث شهری، نباید تولید آثار شهری را با پارامتر‌های اقتصادی ببینیم و برای آن به عنوان نوعی سرمایه گذاری معنوی و اجتماعی، ارزش بیشتری قائل شویم.

سازنده مجسمه صنیع خاتم در پارک ملت در پایان تاکید کرد: به نظر می‌آید نیازمند این هستیم که نگرش شهرداری‌ها به ماهیت هنر عوض شود، برای هنر در حل معضلات و مسائل شهری نقشی فراتر از تزئین قائل شوند و اجازه دهند که جریان هنر هم در مدیریت شهری نقش آفرینی کند.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۰ ۱۵ مهر ۱۳۹۹
اینا بیشتر شبیه کاریکاتورن واقعا که
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۷:۵۴ ۱۵ مهر ۱۳۹۹
تو این دوران برای خراب کردن چهره های محبوب ، بهترین راه هزینه کردن تشریفاتی برای انان است .
این کار از بنیان اشتباه است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۳ ۱۵ مهر ۱۳۹۹
فقط اسمش شبیهش هست واقعا جایه تاسف داره بیشتر توهین به شخصیت سردار هستش هیچ کدوم شباهتی به چهره سردار ندارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۱ ۱۵ مهر ۱۳۹۹
اشتباه و بی سلیقگی کجا بوده! اینها خیانته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۲ ۱۵ مهر ۱۳۹۹
خوب شد که حاج قاسم رو در همین عصر دیدیم و الا چه ذهنیتی از این مجسمه متصور می شدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۰ ۱۵ مهر ۱۳۹۹
لطفا با حاج قاسم سلیمانی این کار رو نکنید
اه اعصابم خورد شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۴ ۱۵ مهر ۱۳۹۹
برید نگاه کنید در تخت جمشید تندیس ها و نقوش برجسته رو با چه مهارت و ظرافتی درست کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۷ ۱۵ مهر ۱۳۹۹
انگار خمیر بازی کردن یهنی مجسمه ساز نداریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۸ ۱۵ مهر ۱۳۹۹
واقعاً همینطوره
مجسمه اول هم خوب نبود
من با عکس ها و فیلم های حاج قاسم حال می کنم چون همه حاج قاسم هستند
بقیه دیگه جذابیت ندارند
لطفاً با حاج قاسم این کار رو نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۱ ۱۵ مهر ۱۳۹۹
کارهای هنری هم علم به روز هم هنر خلاق باطن چرا هر کاری را به دست عالم به کار نمی‌دهید..چرا باعث هزینه های هنگفت میشوید ...متاسفانه اکثر ا
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۱:۲۵ ۱۵ مهر ۱۳۹۹
اصلا تندیسها به شخصیت وچهره باایمان وباصلابت ومومن سردار هم خوانبی نداره کیه پول میگیره کار درست انجام نمیده عوضش کنند
Iran (Islamic Republic of)
نصیروندمغان گرمی
۱۱:۱۳ ۱۵ مهر ۱۳۹۹
سلام.این تندیس و مجسمه ها اصلا شباهتی به سردار دلها ندارد سازنده ان احتمالا یک کودک بوده که هیچ درکی از عظمت و مردانگی سردار دلها نداشته است،شهید حاج قاسم سلیمانی چهل سال عمرش را صرف امنیت و رفاه مردم کرد امیدواریم تمام مسئولین او را الگوی زندگی خود قرار دهند و به گرانی و حباب و خودتحریمی و ده برلبر کردن قیمت کالاها و خودرو پایان دهند تا همه روزه شاهد کاهش قیمت کالاها و رفاه مردم باشیم.نصیروند،فوق لیسانس،دهه شصتی،دوسال سربازمملکت،سه سال کارگری در خودکفایی مملکت،فرزندایثارگر.4ساله بیکارم.باتشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۲ ۱۵ مهر ۱۳۹۹
عجب یه اعتراضی کردن جایی تعجب داره!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۸ ۱۵ مهر ۱۳۹۹
افتضاحه افتضاحححححححححخ
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۰:۵۰ ۱۵ مهر ۱۳۹۹
متاسفانه این افتضاح و بی سلیقگی ؛ دو جنبه دیگر هم دارد ..اول اینکه : چه جریان و اشخاصی ؛ طراحی و ساخت این آثار بعضا" فاخر رو به افرادی میسپارند که هیچ تخصص و قرابت , اعتقاد و... به این مفاهیم ندارند( مانند تندیس سردار سلیمانی و یا عروسک دختر محجبه در شبکه قرآن و....) دوم اینکه : بحث مالی و هزینه ها اغلب برای فرار از انتقادها , مطرح میشود -- چون در اکثر موارد وقتی هزینه های انجام شده و پرداخت ها و... رو جمع میزنید , بعضا" از قیمت پیشنهادی یک متخصص و هنرمنددرجه یک هم بیشتر میشود!!!
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۰:۴۲ ۱۵ مهر ۱۳۹۹
درباره سردار سلیمانی بود.
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۰:۴۰ ۱۵ مهر ۱۳۹۹
شهرداریها برای تندیس حاج قاسم پول کم آوردن یا مثل کلمه شهید روی تابلو کوچه و خیابونا موضوع چیز دیگیه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۸ ۱۵ مهر ۱۳۹۹
ممنون yjc عزیز . این اشتباهات در بیشتر کارهای مملکت وجود دارد . چون به طور طبیعی انسانها چهره شناس هستند لو رفت . هشدار : سطح بسیاری از کارها شدیدا در حال نزول است . سهمیه های دانشگاه را بردارید استادان استاد بیان روی کار . علوم کلاسیک تدریس کنید نه من درآوردی .
نمونه : پزشکی من درآوردی حتی آبروی پزشکان سنتی و تاریخی روبردن . کتابهای مدارس بسیار نزول کرده . معلمان . معماران و ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۵ ۱۵ مهر ۱۳۹۹
هیچ کدام ازاینهادشبیه سردار نیست هر کس ازا نجا رد بشه فک میکنه مجسمه اهالی اون منطقه است
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۹:۱۹ ۱۵ مهر ۱۳۹۹
وقتی کار می افته دست کسانی که پارتی دارند و افراد بی کفایت و نابلد کار را دست می گیرند می شود این وگرنه ایران هنرمندان گمنامی دارد که اگر از آنها می خواستند مجمسه سردار را بسازند طوری می خواستند که هر کس از آن مکان عبور کند ناخداگاه به او سلام کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۲ ۱۵ مهر ۱۳۹۹
در کشور ما هنرمندان قابلی هستند که توانایی‌های بسیاری در ساخت تندیس دارن.منتها در این مورد زیبایی سازی ملاک نبوده،مقرون به صرفه بودن مورد توجه قرار گرفته.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۱ ۱۵ مهر ۱۳۹۹
این تندیس ها بیشتر چهره و جایگاه ایشان رو تخریب می کنند ای کاش بجای ظاهرسازی بیشتر منش و راه ایشان برای مردم تبیین میشد.
این اقدامات فقط باعث تخریب جایگاه ایشان هست اگر خودشون هم بودند نمیپذیرفتند که در هر میدانی مجسمه ایشان باشه اگر دشمنان ایشان را نشانه نمیرفتند شاید تا شهادت هم گمنام بودند این جایگاه ایشان رو نشان میده نه تندیس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۳ ۱۵ مهر ۱۳۹۹
یک مشت خائن نفوذی اینطور بحساب خودشان میخاهند مقاومت رازشت کنن اما کورخوندن لیبرال نابوده دیگه تاابد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۷ ۱۵ مهر ۱۳۹۹
شخصیت مقدس و والای ایشان را نتوانسته نشان دهد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۶ ۱۵ مهر ۱۳۹۹
این سردیس ها قراره مدتها در معرض نمایش قرار بگیرن.چهره ی سردار معصوم بود این چیه که درست کردن.
آخرین اخبار