رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: شرکت‌های حمل و نقل بین المللی استان به کاهش یا حذف سهمیه ناوگان افغانی ورود موقت (برای این شرکت‌ها) در مرز میلک معترض هستند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، احمد زمانیان یزدی رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: شرکت‌های حمل و نقل بین المللی استان به کاهش یا حذف سهمیه ناوگان افغانی ورود موقت (برای این شرکت‌ها) در مرز میلک معترض هستند. این تصمیم به بروز آسیب‌ها و خسارات جدی برای فعالان این حوزه منجر خواهد شد.

او افزود: آن چه که مسلم است تنها شرکت‌های خراسانی شامل این کاهش سهمیه‌ها نیستند بلکه تمامی شرکت‌های فعال مشمول این بحث می‌شوند. این اتفاق اعتراض انجمن حمل و نقل بین المللی سیستان و بلوچستان را نیز در پی داشته است.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی خراسان رضوی ادامه داد: در نامه‌ای اعتراض شرکت‌های استان را در این خصوص به مسئولین ذی ربط ابلاغ نموده و عنوان کردیم که این اقدام اصولی نیست و آسیب‌های جدی به جریان تجارت خارجی کشورمان وارد می‌آورد. در همین خصوص مکاتبه‌ای با استانداری خراسان رضوی نیز صورت گرفته و به کاهش سهمیه‌ها اعتراض شده است.

بیشتر بخوانید


زمانیان یزدی بیان کرد: چنانچه ملاک کاهش یا حذف سهمیه ناوگان، فعالیت ۶ ماهه اول سال ۱۳۹۹ باشد، زیاد منطقی و به واقعیت نزدیک نیست چرا که در آن برهه موضوع شیوع بیماری کرونا، کندی عملیات دستگاه‌ها در مرز میلک (که منجر به توقف طولانی‌مدت و همچنین نوسانات شدید کرایه‌های حمل می‌شد) و اعتصابات رانندگان افغانستانی و عدم ورود آن‌ها به ایران در بازه مذکور، باعث شد تا در مقطع مذکور شاهد کاهش شدید فعالیت شرکت‌های حمل و نقل بین المللی در مسیر میلک باشیم.

زمانیان تاکید کرد: به واسطه مباحث ذکر شده در همان مقطع، بیش از ۸۰ درصد محموله‌های مسیر نیمروز تغییر مسیر داده و از طریق دوغارون و میل ۷۸ به افغانستان حمل شد که نتیجه آن کاهش آمار فعالیت شرکت‌های دارای ناوگان فعال در مسیر میلک بود.


تشدید ترافیک در مرز دوغارون


او تصریح کرد: ۴ الی ۵ ماه است که در مرز دوغارون با مشکل ترافیک سنگین ناوگان حمل و نقل بین المللی و ترانزیتی مواجه هستیم، البته ناگفته نماند در تمام طول سال مشکلات این مرز به قوت خود باقی هستند، اما این بار به دلیل برخی مسائل، توقف و ترافیک دستگاه‌های ترانزیتی به مراتب بیشتر و طولانی‌تر شده و چالش‌ها نیز حادتر هستند.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی خراسان رضوی تاکید کرد: کمیسیون و انجمن حمل و نقل از دی ماه پارسال در مرز دوغارون بیش از ۲۰۰ ساعت مطالعه انجام داده است و گزارش جامعی را در رابطه با مشکلات و فرصت‌های منطقه دوغارون احصاء کرده و گزارش حاصله را به ریاست اتاق ایران ارائه نمود و از سوی ایشان نیز موضوع به معاون اول رئیس جمهور گزارش شد. همچنین در جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی نیز این مسئله در دستور کار قرار گرفت؛ لذا تمامی دستگاه‌های دولتی مرتبط در جریان مسائل و مشکلات مرز دوغارون هستند.

زمانیان با بیان اینکه علاوه بر مسائل مرز دوغارون با مشکلاتی نیز در منطقه ویژه مواجه هستیم، اظهار کرد: حل مشکلات دوغارون نیازمند یک عزم جدی و اصلاحات اساسی است.

او در ادامه اشاره‌ای نیز به موانع موجود در مسیر تجاری ترکمنستان داشت و افزود: علی رغم اینکه در خصوص مشکل واگن‌های تجاری پیگیری‌های متعددی در مقاطع مختلف انجام شده، اما این مشکل همچنان به قوت خود باقی است.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی خراسان رضوی ادامه داد: ترکمنستان موقتا ۲۰ روز به طور آزمایشی اجازه داد تا روزانه ۱۰ دستگاه ماشین ایرانی به مرزش وارد شود و راننده ایرانی با کشنده ترکمن بارش را تخلیه کند و بازگردد. البته این موضوع ۲ الی ۳ ماه پیش در دفتر وازرتخانه مطرح شد. حال از آن جا که شرکت‌ها مالک کامیون نیستند، پس راننده‌ها نیز این موضوع را نخواهند پذیرفت.

زمانیان یزدی بیان کرد: پیشنهادی مطرح شد تا طول دوره مذکور به دو ماه افزایش پیدا کند، اما ما مخالف هستیم چرا که معتقدیم این مسئله قطعا در ادامه به رویه تبدیل خواهد شد و به ناوگان ایرانی آسیب‌های جدی وارد می‌کند.
 
انتهای پیام//ف.ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.