مدیرکل عشایر شمال استان کرمان گفت: به مناسبت روز ملی روستا و عشایر در مناطق عشایری ۱۰ پروژه با اعتباری به مبلغ ۶ میلیارد تومان در استان کرمان افتتاح می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ،رضا نیکزادی، مدیرکل عشایر شمال استان کرمان با اشاره به افتتاح ده پروژه عشایری گفت: با افتتاح این پروژه ها حدود ۷۰۰ خانوار از آب شرب بهداشتی بهره‌مند می شوند  و همچنین شبکه ،جایگزین آبرسانی سیار خواهد شد.

او جامعه عشایری را یک واقعیت اقتصادی و اجتماعی عنوان کرد و افزود: این جامعه دارای ساختاری تاریخی است که توجه ویژه به این جامعه می‌تواند تاثیرپذیری مثبتی را در ابعاد دیگر به وجود آورد.

نیکزادی با اشاره به اینکه در هر نقطه‌ای از کرمان ردپایی از عشایر وجود دارد بیان کرد: بر اساس آخرین سر شماری انجام شده در سال ۱۳۸۷ آمار عشایر استان کرمان ۱۴ هزار و ۲۵ خانوار یا به عبارتی ۷۰ هزار نفر است که بر این اساس دومین استان عشایرنشین کشور و از نظر ایل و ایلات نیز اولین استان عشایرنشین هستیم.

مدیرکل عشایر شمال استان کرمان تصریح کرد: به مناسبت روز ملی روستا و عشایر در مناطق عشایری ۱۰ پروژه با اعتباری به مبلغ ۶ میلیارد تومان در استان کرمان افتتاح می‌شود.

نیکزادی در ادامه نداشتن آنتن دهی و توان استفاده از شبکه شاد را یکی از مشکلات این قشر عنوان کرد و گفت: درحال حاضر، کلاس‌های درس را به صورت حضوری برگزار می‌کنیم و برخی از مناطق نیز به صورت بسته آموزشی، آموزش‌ها صورت می‌گیرد.

او با اشاره به اینکه در بین عشایر بر اساس آمار و اطلاعات ارائه شده تقریبا کمترین ابتلا به بیماری کووید ۱۹ گزارش شده است افزود: امسال از امکانات سپاه استفاده و بخشی از دام عشایر را به صورت مکانیزه کوچ داده ایم.

نیکزادی با بیان اینکه در کنار مجموعه کل عشایری که یک سازمان فنی و مهندسی است، چند تشکل دیگر وجود دارد، گفت: از جمله این تشکل‌ها هفت شرکت تعاونی و اتحادیه است که بحث توزیع نهاده ها، جمع آوری محصولات عشایر و موضوع تولید زنجیره گوشت را دنبال می‌کنند و یکی از کار‌های خوبی که انجام داده اند تولید زنجیره گوشت بوده است که از ابتدا همراه دامدار هستند و نزدیک پنج کارگاه تولید خوراک دام نیز فعال است.

او با اشاره به اینکه عشایر در طی این سال‌ها نتوانسته اند آنطور که باید از ظرفیت دولتی و ملی بهره‌مند شوند و باید بودجه ای به صورت ویژه برای عشایر دیده شود گفت: جلسات متعددی برای رعایت ضوابط با دانشگاه علوم پزشکی و دامپزشکی داشته ایم و یکسری از مشکلات همچون بودجه سال ۱۴۰۰ وجود دارد که باید از طرف نمایندگان و استان پیگیری شود.

نیکزادی امید به زندگی را در مناطق عشایری از سایر مناطق بالاتر دانست و افزود: بیشتر روستاییان و عشایر بیمه هستند، اما بیمه عشایر بالای ۵۵ سال را بیمه نمی‌کند، ما پیشنهاد می‌کنیم سن ۵۵ سال حداقل به ۶۵ سال افزایش پیدا کند.

او با اعلام اینکه حداکثر ۶۰ درصد عشایر دارای مجوز چرا هستند و به افراد بالای ۴۰ سال کارت چرای دام تعلق می‌گیرد گفت: بعضی از افراد زیر ۴۰ سال واجد شرایط هستند تا بتوانند این کارت را داشته باشند.

نیکزادی بزرگ‌ترین مشکل عشایر را در جذب تسهیلات و نبود وثیقه بانکی اعلام کرد و با توجه به بلاتکلیف بودن یک سری املاک که به عشایر تعلق دارد و به نام آن‌ها نیست گفت: اگر این اسناد به اسم عشایر تغییر کند طبیعتا عشایر می‌توانند از آن به عنوان وثیقه برای تسهیلات استفاده کنند.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار