مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم با اشاره به رشد آموزش مجازی در کشور گفت: کرونا تهدیدی بود که در آموزش عالی کشور ما به فرصت تبدیل شد.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا آهنچیان مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم در برنامه انتهای الوند در خصوص شرایطی که کرونا برای آموزش کشور ایجاد کرد، گفت: برخی از دانشگاه‌ها تا قبل از کرونا لزومی نمی‌دیدند که در زمینه آموزش مجازی بخواهند سرمایه‌گذاری کنند و می‌توان گفت کرونا تهدیدی بود که در آموزش عالی کشور ما به فرصت تبدیل شد.

او افزود: ما همیشه شکاف نسلی داریم چرا که استادان می‌توانند بیش از ۳۰ سال در دانشگاه‌ها تدریس کنند، این در حالی است که در  دوران کرونا کسانی به چرخه آموزش دانشگاهی وارد شدند که در دنیای الکترونیک به دنیا آمده و بزرگ شدند؛ بنابراین در ابتدای آموزش‌های مجازی بین درک فضای مجازی و سواد دیجیتالی دانشجو و برخی اساتید شکاف دیده می‌شد، البته برخی اساتید کاملا آگاهانه وارد این فضا شدند و به بهترین نحو در این فضا رسالت خود را انجام دادند.

او ادامه داد: ما گزارشی مبنی بر کاستی چشم‌گیری که منجر به بحرانی در آموزش باشد تاکنون از دانشگاه‌ها نداشتیم. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که شرایط کشور به این زودی به حالت عادی باز نخواهد گشت.

آهنچیان با اشاره به برخی رشته‌ها که عملی هستند و آموزش آن‌ها به طور برخط با مشکلاتی همراه است یا امکان پذیر نیست، بیان کرد: اساتیدی که در رشته‌هایی مثل برق و کامپیوتر و غیره هستند معتقدند که هیچ درس کارگاهی وجود ندارد که نتواند به روش شبیه‌ساز در اختیار دانشجو قرار گیرد. باید بپذیریم که خیلی از جنبه‌های عملی در برخی دروس مثل کشاورزی نیاز به حضور فیزیکی دانشجو دارد تا موضوع کامل تفهیم شود.

او تاکید کرد: در آموزش‌های مجازی برای جلوگیری از احقاق حق دانشجویان فعال و تمیز دادن آنان از دیگر دانشجویان، روش ارزشیابی در هر جلسه توسط اساتید صورت می‌گیرد و اگر کسی در طول ترم کم‌کاری کرده باشد، در پایان ترم با تقلب هم نمی‌تواند قبول شود چراکه رویکردش در طول ترم مورد ارزیابی قرار گرفته است.


بیشتر بخوانید


مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم مطرح کرد: در ارزشیابی نیم‌سال تحصیلی گذشته مانند همیشه گفته شده بود که ۴۰ درصد نمرات کلاسی از فعالیت‌های در طول ترم دانشجو باشد و ۶۰ درصد مربوط به امتحان پایان ترم است، اما در نیم‌سال تحصیلی جدید ما به دانشگاه‌ها اجازه دادیم که به هر نسبتی که می‌خواهند به اساتید نمره دهند و ارزشیابی مستمر را با توجه به شرایط کلاس خود تعیین کنند.

او در خصوص درخواست حذف ترم افزود: اگر دانشجو به دلیل عارضه کرونایی این درخواست را انجام دهد، ۱۰۰ درصد بدون احتساب در سنوات وارد است.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار