مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز گفت: زراعت چوب با هدف جلوگیری از قطع درختان و برای تهیه چوب مورد نیاز کشور در حال اجرا است.

توسعه زراعت چوب در ۱۰۰ هکتار از اراضی البرزبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز، حامد فرضی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز گفت: زراعت چوب یکی از طرح‌های در حال اجرا در کشور است که با هدف جلوگیری از قطع درختان و به منظور تهیه چوب مورد نیاز کشور در پی اجرای طرح تنفس جنگل‌های شمال کشور مجددا در برنامه جدی سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور قرار گرفته است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز افزود: زراعت چوب به معنای کشت گونه‌های سریع الرشد درختی است که با اهداف اقتصادی، استفاده بهینه از منابع آب و خاک، صرفه‌جویی ارزی برای جلوگیری از واردات چوب، ایجاد اشتغال، کمک به حفاظت و صیانت پایدار از منابع جنگلی و تأمین نیاز سلولزی صنایع پایین دستی چوب، توسط زارعین انجام می‌شود.  

فرضی گفت: سهم استان البرز برای کشت زراعت چوب ۱۰۰ هکتار است که باید در جلسات ستاد زراعت برنامه ریزی‌های لازم  انجام شود.

او افزود: نیاز است برای توجیه اقتصادی فعالیت زراعت چوب از تکنولوژی‌های روز و کشت تلفیقی و ارقام اصلاح شده که نیاز به مصرف آب کمتر دارند و زودتر قابل برداشت هستند استفاده کنیم.  

 مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز گفت: اراضی مستعد قابل واگذاری جهت زراعت چوب توسط اداره کل منابع طبیعی با همکاری فرمانداران شهرستان‌ها شناسایی و به متقاضیان واقعی این موضوع معرفی می شوند.

فرضی با بیان این که زراعت چوب یک مولفه بسیار مهم برای حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست به شمار می‌رود افزود: حفظ جنگل‌های طبیعی در استان بسیار ضروری است و همواره برداشت غیر مجاز از جنگل‌ها و قاچاق چوب یکی از تهدیدات به شمار می‌ رود.  

انتهای پیام/خ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.