بندناف به طور متوسط حاوی ۷۰ تا ۲۰۰ میلی‌لیتر خون غنی از سلول‌های بنیادی خون‌ساز است.

بندناف، جادوی حیات بخشی که دور ریخته می‌شوداحمدرضا فیروزی، رئیس جهاد دانشگاهی استان البرز در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز، گفت: بندناف که مملو از سلول‌های بنیادی است بعد از زایمان به عنوان یک زباله بیولوژیک دور ریخته می‌شود و در دوران جنینی، جفت مسئول تبادل مواد غذایی بین جنین و خون مادر است که ساختمان آن به گونه‌ای است که مانند یک حوضچه خونی عمل می‌کند تا بیشترین تبادل مواد غذایی و اکسیژن در آن انجام شود. 

او گفت: سلول‌های خونی حامل اکسیژن و مواد غذایی از جفت به وسیله بند ناف وارد بدن جنین می‌شوند و از طریق قلب جنین به کل بدن فرستاده  و به هنگام تولد و بعد از جدا شدن بند ناف، جفت نیز از دیواره رحم جدا شده و خارج می‌شود.

رئیس جهاد دانشگاهی استان البرز افزود: حجم بند ناف و جنین به گونه‌ای است که به طور متوسط ۷۰ تا ۲۰۰ میلی‌لیتر خون غنی از سلول‌های بنیادی خون‌ساز در آن ذخیره شده و به همراه دفع جفت این خون نیز دور انداخته می‌شود.

او گفت: رویان در سال ۱۳۸۴ با همکاری سازمان گسترش اقدام به راه‌اندازی بانک خون بند ناف کرد و در حال حاضر این موسسه دارای بانک خصوصی و بانک عمومی خون بند ناف است.

رئیس جهاد دانشگاهی استان البرز افزود: خانواده‌هایی که در آستانه تولد فرزند خود قرار دارند، می‌توانند خون بند ناف فرزندشان را پس از وضع حمل اهدا کنند.

انتهای پیام/خ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.