رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، ضمن تاکید بر ظرفیت تعامل اقتصادی ایران و لهستان، گفت: پارلمان بخش خصوصی کشورمان برای کمک به برقراری تجارت‌های ترجیحی و تهاتری میان دو کشور آمادگی دارد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی کشاورزی ایران در همایش تجاری آنلاین اتاق‌های بازرگانی ایران و لهستان در مشهد گفت: روابط دو کشور ایران و لهستان از پیشینه‌ای بسیار غنی برخوردار است.

او افزود: ارتباطات دیپلماتیک دو کشور به بیش از ۵۰۰ سال می‌رسد و خاطره حضور شهروندان لهستانی در ایران در خلال جنگ جهانی دوم، در اذهان دو ملت ماندگار شده است.

رئیس اتاق بازرگانی کشاورزی ایران ادامه داد: این تاریخچه مشترک، پشتوانه محکمی برای توسعه تعاملات تجاری و سیاسی دو کشور بوده است. تا پیش از خروج آمریکا از برجام، لهستان از بهترین شرکای اروپایی ایران بود و علی‌رغم تحریم‌های آن مقطع، روابط قابل قبولی میان دو کشور وجود داشت.

شافعی خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های بی‌رحمانه را عامل سیر نزولی در مبادلات تجاری دو کشور برشمرد و بیان کرد: آمار صادرات ایران به لهستان در سال ۲۰۱۸، بالغ بر ۱۸۲ میلیون دلار برآورد شده که ۱۲۱ میلیون دلار آن مربوط به صادرات نفت به این کشور بود، اما در سال گذشته میلادی، نفت از گروه کالا‌های صادراتی ایران به لهستان حذف شد و میزان صادرات کشورمان به لهستان به ۲۳ میلیون دلار کاهش یافت.


بیشتر بخوانید


او به ایجاد کمیته مشترک بازرگانی ایران و لهستان در سال ۲۰۱۸ به عنوان گامی مثبت در جهت تحکیم روابط تجاری دو کشور اشاره کرد و تصریح کرد: کمیته مذکور از فعالترین و کارآمدترین کمیته‌های اتاق بازرگانی ایران به شمار می‌آید که به دلیل فعالیت‌های ثمربخش در روابط تجاری دو کشور، مجوز تاسیس اتاق مشترک ایران و لهستان را از اتاق ایران اخذ کرد و در حال حاضر مرحله عضوگیری است و کمتر از یک ماه آینده شاهد انتخابات هیات رئیسه این اتاق مشترک خواهیم بود.

رئیس پارلمان بخش خصوصی ایران خطاب به آقای آرندارسکی، رئیس اتاق بازرگانی لهستان، تاکید کرد: به واسطه اهمیت حفظ و تقویت روابط تجاری دو کشور و تسهیلگری در فعالیت‌ها و همکاری‌های تجار ایرانی و لهستانی، ضرورت تشکیل کمیته و یا اتاق مشترک بازرگانی متناظر در لهستان را به عنوان یک پیشنهاد مطرح می‌کنیم.

شافعی در بخش دیگری از اظهارات خود، اظهار کرد: در این بزنگاه دشوار که تحریم‌های یکجانبه و توامان شیوع کرونا، عرصه را بر رشد اقتصادی و تجاری ما تنگ کرده است، تلاش بخش خصوصی دو کشور در راستای افزایش سطح ارتباطات و برقراری فضای مناسب جهت آشنایی با فعالیت اقتصادی همدیگر، از اهمیت بسزایی برخوردار می‌باشد.

او افزود: از گام‌های موثر برای کمک به این روند برقراری تجارت‌های ترجیحی و تهاتری میان ایران و لهستان است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران در پایان ادامه داد:امیدواریم تلاش دو جانبه دولت و بخش خصوصی و همچنین حمایت اتاق‌های بازرگانی ایران و لهستان، به گسترش مجدد روابط تجاری دو کشور بیانجامد.

آرندارسکی رئیس اتاق بازرگانی لهستان در این ارتباط آنلاین گفت: روابط دو جانبه ایران و لهستان قدمت تاریخی گسترده‌ای دارد و ما در دوره‌های مختلف، میزبان هیات‌های اقتصادی مختلفی از ایران بوده ایم و حتی در شرایط تحریم‌ها این همکاری‌ها اگرچه ضعیف، اما مستدام بوده است.

او ابراز امیدواری کرد که این نشست سرآغاز گسترش همکاری‌های دو جانبه بیشتری میان ایران و لهستان باشد و افزود: ما باید در این شرایط سخت ناشی از همه‌گیری بیماری کرونا، محدودیت‌ها را تبدیل به فرصت کنیم و امیدوارم فعالان اقتصادی هر دو کشور از این شرایط سخت درجهت توسعه اقتصادی دو کشور بهره بگیرند.

انتهای پیام//ف. ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.