مرکز مهندسی و اعتبارسنجی فنی مورد نظر به عنوان نماینده EuroNcap، JNcap، CNCAP، KNCAP، ANCAP، IIHS و NHTSA در آسیا شناخته میشود و همچنین اعتبارنامههای استانداردهای ECE، EEC و… را برای خودروهای مختلف صادر میکند.
خودروسازی سایپا که به تازگی پلتفرم چندگانه SP۱۰۰ را معرفی کرده است، چندی قبل شاهین را به مرکز تست تصادف فرستاده و اعتبارنامه استاندارد ECE را برای آن دریافت نموده است. در حال حاضر این مرکز تست به عنوان یکی از مراکز تستهای فنی، مجموعههای الکتریکی، سامانههای خودران، تست تصادف، تست دوام و کیفیت و… برای خودروسازانی، چون میتسوبیشی، فولکس واگن، مزدا، تویوتا، نیسان، لوکسژن، فورد و… است.
در بحث عملکرد کیسههای هوا، دو تست اهمیت زیادی دارد. اولین تست مربوط به عملکرد مدار و ماژولهای کیسه هوا است و به صورت آزمایشی تنها در بخش یونیتها انجام میشود. این تست معیار اصلی صحه گذاری و اعطای مجوزهای مختلف «ای مارک» و ECE است.
اما یکی از اصلیترین تستهای اجباری از سال ۲۰۱۸، تست نهایی کیسههای هوا در شرایط بازشو بر روی خودرو و تصادف است. در این روش کیسههای هوای SRS و SRP مورد بررسی دقیق تری قرار میگیرند و میزان بازشو، جهت بازشدن، انحراف از مسیر ضربه، محل برخورد با سرنشین و سطح تاثیر گذاری در استانداردهای مختلف بررسی میشود.
با توجه به اینکه تست کیسه هوای شاهین برای اخذ مجوزهای ECE و EEC برگزار شده است، سرعت این تست ۵۶ کیلومتر بر ساعت و در شرایط تست کیسه هوای SRS و برخورد ۱۰۰ درصد بوده و عملکرد کیسه هوای هوای جلو در شرایط تست تصادف از رو به رو مورد سنجش قرار گرفته است.
در کنار استانداردهای اجباری اعلام شده، برخی تستهای تصادف به منظور تحقیقات و ارتقای فنی انجام میشوند. تست تصادفهایی بر مبنای الگوهای یوروانکپ، ژاپن انکپ، کره انکپ، NHTSA و… دارای الزامات سخت گیرانه تری هستند و موارد ایمنی بیش تری در آنها محک زده میشود. در حال حاضر، تست تصادف از رو به رو (با برخورد صددرصد) با ۵۰، ۵۵ و ۵۶ کیلومتر بر ساعت براساس الگوی این مؤسسهها انجام میشود که سختترین تست مربوط به برخورد با سرعت ۵۶ کیلومتر بر ساعت است و این تست با الگوی NHTSA (مؤسسه ایمنی آمریکایی) و KNCAP (مؤسسه ایمنی کره جنوبی) در مرکز تست فنی قابل برگزاری است.
با توجه به مستندات علمی و فنی، تست تصادف از رو به روی سایپا شاهین براساس الگوی ECE، EEC، NHTSA، KNCAP و … انجام شده و نتایج تصویری این تست نشان میدهد که سازه SP۱۰۰ و شاهین توانسته با موفقیت، سختترین تست تصادف از رو به رو را پشت سر بگذارد. همان طور که پیش از این اشاره شد، سرعت ۵۶ کیلومتر بر ساعت، نهایت سخت گیری قابل اعمال برای تستهای تصادف از رو به رو است.
همان طور که در ویدیو مشخص است، اجزای بخش جلوی خودرو پس از تصادف در راستای افق به سمت عقب میروند و با له شدگی، نیروی تصادف را در خود جذب میکنند. از سویی دیگر، با توجه به این که تست تصادف شاهین با سرعت ۵۶ کیلومتر و برخورد صددرصد انجام شده است، خودرو از مسیر تصادف در راستای عمودی منحرف نشده و توانسته تغییر جزئی جایگاه خود را در مسیر حفظ کند. در این تست با وجود اعمال حداکثر فشار و بیشترین سرعت تصادف از رو به رو میبینیم که تایرهای خودرو سالم باقی میمانند، سینی جلو و شاسی خودرو نیرو را به صورت مثلثی جذب میکنند و به گوشهها انتقال نمیدهند. سلامت ستون A، ستون عمودی، ورق سقف، شیشه جلو، درهای جلو و رکاب، نشان دهنده جذب کامل نیرو در بخش جلویی (محفظه قوای محرکه و سرشاسی ها) شاهین است. همچنین با نگاهی به داخل کابین متوجه خواهیم شد که باز شدن کیسههای هوا به درستی انجام شده و صندلیهای خودرو و سیستم کمربندهای ایمنی، صحیح کار کرده اند.
پیش از سایپا شاهین و پلفترم SP۱۰۰، خودرویی در میان محصولات خودروسازان داخلی حضور نداشت که با حداکثر سرعت و اعمال استانداردهای ECE، EEC، NHTSA و… در تست تصادف حاضر شود. همچنین این اولین بار است که یک خودروساز ایرانی تست تصادف محصول جدیدش را به صورت رسمی منتشر میکند و پیش از این، ویدیوهای تست تصادف از طریق منابع ناشناس در اختیار رسانهها قرار میگرفت.
با توجه به نتایج قابل مشاهده در این تست تصادف، میتوان گفت که سازه SP۱۰۰ و شاهین، به روزترین و ایمنترین الگوی موجود در خودروسازان داخلی است، زیرا تا امروز هیچ کدام از خودروهای ملی با استانداردهای ایمنی ECE، NHTSA، EEC و… در تستهای تصادف حاضر نشده اند. البته که این اظهار نظرها با توجه به این ویدیو و اطلاعات موجود و همچنین مقایسه بر اساس سایر ویدیوهای تست تصادف ECE و… است و بدیهی است که باید نتایج مکتوب گزارشهای برای اعلام سطح ایمنی نهایی مورد بررسی قرار بگیرند. همچنین گفته میشود که پس از پشت سر گذاشتن تستهای تصادف و اخذ استانداردهای اجباری، شاهین به مؤسسهای در اروپا رفته و مراحل تکمیلی الگوی تستهای جدید بر روی آن در حال آزمایش است.
انتهای پیام/
اما کلا کاش درشو گل بگیرن...
نه به خودرو داخلی
اون که پراید بود از فورد ساخته شده بود، این وضعیتشه...دیگه وای به حال این یکی...
فرغون شرف داره به این قوطی روغن نباتیهایی که اون دو غول آدم خوار میسازند ایران خودرو و سایپا
اگر همه محصولات خط تولید با همین کیفیت ساخته شوند و از کیفیت قطعات آنها خصوصا بدنه زده نشود جای امیدی هست.
جیب مصرف کننده و تیراژ تولید را هم نگاهی کنند بد نیست.
با بالابردن تیراژ تولید می توانند به راحتی پرایدهای مدل پایین را از کشور جمع آوری واسقاط کنند و حال وهوای خیابانهارا تغییر دهند
مهندسان و مدیران ایران خودرو و سایپا با این همه حمایت دولتی که دریافت می کنند باید شب و روز خود را فدای این مردم کنند اما تا اینجا که ما غیر از تبلیغ و تیتر چیزی ندیدیم
خخخخخخ
امیدوارم سایپا بتونه اعتماد از دست رفته رو با یک محصول خوب برگردونه
امیدوارم...
این دنیا عشق و حالتونو بکنید که اون دنیا باید جواب پس بدید
صد رحمت به پارس و سمند
هم قیمتش مناسبه و هم اینکه با تغییرات جزئی. داخلی بهتر از این میشه
با۶۵ تا سرعت تا داشبورد مچاله شد.
این است خودروی ملی
عالی نه ولی خوبه
با همین وضعیتش چقدر قیمت میخوره ؟
ببینید چه بلایی سر ما آوردید که حاضرم این ماشین رو با همین وضعش ازتون بخرم به شرطی که بدون قرعه کشی بهم بدید...
فقط بدون قرعه کشی...
از ماست که بر ماست.
سایپایی با غیرت . -- ارابه مرگ تو هست تک
بدنه تیبا
قیمت بالا
چه گرفتاری شدیم از دست این مثلا خودروسازها
یکم ایده خلاقیت بازاریابی جهانی
زشته اسم شمارو خودرو ساز گذاشت
موتور جمع شد
تا ستون جمع شد
این سرعت در خیابان اصلیه
وای به حال اتوبان و ازادراه
انا لله و انا الیه الراجعون
مگه ماشین فقط از یک طرف دچار حادثه میشه...
شرکت های قدر رو ببینید که جان مردم چقدر براشون مهم هست و چه تست هایی رو انجام میدن
آفرین به مهندسین و تکنسین های ایرانی
خدا قوت
پرایدرا هم سایپا انواع تست کرد .