مدیرعامل سازمان فاوا شهرداری مشهد از پیشرفت‌های مشهد برای قرار گرفتن در فهرست‌ شهرهای هوشمند جهان بر اساس معیارهای اتحادیه جهانی مخابرات خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمدجواد رجائیان مدیرعامل سازمان فاوا شهرداری مشهد گفت: شاخص‌های شهر هوشمند در قالب پروتکلی از سوی ITU برای بررسی میزان بلوغ شهر‌های مختلف جهان در زمینه هوشمندسازی تدوین شده که مبتنی بر چند استاندارد ایزو است. از این رو ارتباطات مستمری با این ارگان بین‌المللی داشته‌ایم تا ضمن بررسی انطباق با معیار‌های تعیین‌شده در این زمینه به عنوان نخستین شهر ایران، در جمع شهر‌های هوشمند جهان قرار گیریم.

او با اشاره ملاک‌های تعیین‌شده در این خصوص افزود: بیش از ۱۰۰ شاخص گوناگون در زمینه‌های اجتماعی، اقتصادی و محیط زیستی توسط ITU تعیین شده است که هر یک از این حوزه‌ها، خود شامل زیرمجموعه‌های متعددی در زمینه‌های ارتباطی، مخابراتی، زیرساختی، بهداشت و درمان است که با سنجش این موارد، میزان رشد شهر را در مسیر هوشمندسازی برآورد می‌کند.

مدیرعامل سازمان فاوا شهرداری مشهد ادامه داد: تاکنون بیش از ۷۵ درصد شاخص‌های شهر مشهد در زمینه هوشمندسازی احصاء شده و اطلاعات و جداول لازم در این خصوص گردآوری و تدوین شده است. اکنون در آستانه مکاتبه با ITU و ارزیابی شاخص‌ها توسط این ارگان قرار داریم که در صورت موفقیت به طور رسمی در فهرست شهر‌های هوشمند جهان قرار خواهیم گرفت.
بیشتربخوانید


رجائیان با تأکید بر اهمیت فناوری‌های ارتباطی در این حوزه بیان کرد: شاخص‌های مختلفی همچون میزان دسترسی عمومی به اینترنت، مساحت تحت پوشش شبکه موبایل، سیستم‌های شهری مبتنی بر فناوری اطلاعات، کنترل هوشمند ترافیک و دسترسی به اطلاعات آنلاین حمل نقل عمومی در این بررسی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند که همگی به رشد شهر در عرصه ICT وابسته‌اند.

او با ذکر شهر‌های شاخص جهان در این حوزه تصریح کرد: شهر‌هایی همچون سنگاپور، دبی و مسکو از شهر‌های پیشرو در این زمینه بر اساس مقیاس‌های ITU به شمار می‌روند که مورد سنجش و تحلیل قرار گرفته و گزارش‌های کامل و مفیدی از آن‌ها در زمینه هوشمندسازی منتشر شده است.

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد تاکید کرد: با توجه به اقدامات و برنامه‌های ویژه مدیریت شهری در دوره اخیر برای هوشمندسازی شهر، که خوشبختانه دستاورد‌های مؤثر و قابل توجهی داشته است، طرح بررسی شاخص‌های شهر هوشمند در مشهد با همکاری پژوهشگاه فناوری اطلاعات و تعامل مستقیم با اتحادیه جهانی مخابرات ITU پیگیری شده است که بی‌شک این امر مشهد را در مسیر هوشمندسازی یاری خواهد کرد.
 
انتهای پیام//ف.ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.