مسئول مرکز امور طلاب حوزه علمیه:

۱۰ هزار طلبه مستأجر وضعیت زندگی مناسبی ندارند

حجت الاسلام میرمطلبی گفت: ۱۰ هزار طلبه مستأجر در وضعیت نامناسبی زندگی می کنند و با وجود کرونا مشکلات آنان بیشتر شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم، حجت الاسلام والمسلمین سیدعلی میرمطلبی،مسئول مرکز امور طلاب و دانش آموختگان حوزه در جمع رؤسای مجامع استانی مجمع نمایندگان طلاب که در دبیرخانه این مجمع برگزار شد، اظهار کرد: مرکز امور طلاب و دانش آموختگان، مرکزی خدماتی است و نیاز‌هایی که طلاب در حوزه‌هایی غیر از آموزش، پژوهش و تربیتی همانند شهریه، سلامت، تربیت بدنی، اسکان، ایثارگران، اردویی، دانش آموختگان، حجره، تغذیه، نظام وظیفه، معافیت تحصیلی، خروج از کشور و ... دارند، در این مرکز دیده شده است.

او اظهار کرد: امروز در قم به غیر از شهرک مهدیه و ...، نزدیک به ۱۰ هزار طلبه مستأجر داریم که در وضعیت نامناسبی مشغول به زندگی بوده و متأسفانه با وجود ویروس منحوس کرونا، مشکلات آنان بیشتر شده و فعالیت‌های تبلیغی و ... آنان را هم تحت تأثیر قرار داده است.

پس از سخنان ابتدایی مسئول مرکز امور طلاب و دانش آموختگان حوزه، رؤسای مجامع استانی به بیان انتقادات و پیشنهادات پرداختند که از جمله این نظرات: «حل مشکلات سربازی طلاب»، «برنامه ریزی بهتر برای اشتغال طلاب»، «ساماندهی توزیع بسته‌های معیشتی طلاب»، «بومی گزینی برای مدیریت نهاد‌های فرهنگی»، «نظرخواهی از نمایندگان طلاب برای انتصابات»، «حل مشکلات طلاب دانش آموخته برای هجرت به شهرستان ها»، «تجمیع مراکز و دفاتر گوناگون در خدمت رسانی به طلاب»، «تعامل بیشتر نهاد‌های حوزوی»، «بروزرسانی آمار طلاب و فضلا»، «تحرک بیشتر مرکز امور طلاب و دانش آموختگان در استان ها»، «در دسترس بودن مسئول امور طلاب»، «تعیین تکلیف کارمندان بلاتکلیف برخی شهرستان‌ها (نیرو‌های ساعتی)»، «شناسایی و حمایت از طلاب با استعداد شهرستانی»، «دخیل نمودن نمایندگان طلاب در واگذاری منازل شهرک مهدیه»، «رعایت عدالت در تقسیم امور معیشتی»، «توجه بیشتر به مناطق محروم و کم برخوردار»، «ساماندهی شهریه شاغلین و غیرشاغلین»، «اهمیت به شأن استاد و توجه بیشتر به اساتید حوزه» و ... بوده است.

پس از بیان نظرات و پیشنهادت از سوی نمایندگان طلاب و فضلا، مسئول مرکز امور طلاب و دانش آموختگان حوزه‌های علمیه به برخی از این انتقادات و پیشنهادات پاسخ داد : در قم ۱۸ مجموعه وجود دارد که می‌توانند سرباز طلبه جذب نمایند که این عدد در کل کشور ۳۱ مجموعه  و برای عدم تجمع طلاب در قم، سهمیه شهر قم کم شده است و با تعامل با ستاد نیرو‌های مسلح، به دنبال آن هستیم که سوابق فعالیت‌های تبلیغی روحانیون به عنوان سربازی آنان لحاظ شود.

حجت الاسلام والمسلمین میرمطلبی در پاسخ به این مشکل که طلاب برای هجرت با مشکلاتی مواجه هستند، تصریح کرد: در تحقیقی که شخصا انجام داده است و در صحبت‌هایی که با طلاب انجام دادم، به این نتیجه رسیدم که مجموعه‌های مقصد از روحانیون قم استقبال نمی‌کنند و مدیریت حوزه باید رایزنی داشته باشد تا طلاب و فضلای فاضل هنگام هجرت به شهرستان‌ها بتوانند سنگر مناسبی داشته باشند.

او بیان کرد: امروز طرح علمی-تربیتی در ۴۰ مدرسه علمیه قم در حال اجراست که بخشی از خلأ رهاشدگی طلاب را پر کرده است؛ اما این مشکل برای بخشی از طلاب دانش آموخته حوزه وجود داشته و باید تمهیداتی برای آن اندیشیده شود.

مسئول مرکز امور طلاب و دانش آموختگان حوزه‌های علمیه اظهار کرد: در ایام کرونا، بسته‌های معیشتی از مجموعه‌های گوناگون توزیع شده و به این دلیل که کانال‌های توزیع متفاوت بوده، برخی تقسیم‌ها مناسب نبوده و مشکلاتی را به وجود آورده است.

او افزود: امروز رایزنی‌های مختلفی را با دستگاه‌های گوناگون کشور برای حضور طلاب داشته ایم که یکی از آنان آموزش و پرورش است و در سال‌های اخیر به دستاورد‌های خوبی رسیده ایم.

مسئول مرکز امور طلاب و دانش آموختگان حوزه‌های علمیه تصریح کرد: یکی از نگرانی‌هایی که امروز وجود دارد، بحث تکریم اساتید است که متأسفانه با مشکلاتی مواجه هستند و جزو دستورات آیت الله اعرافی است که بحث خدمات به اساتید حوزه افزایش پیدا کند.

رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم هم در ابتدای جلسه  ابراز کرد: بنده نسبت به روحیه برخی از نمایندگان طلاب که ازخودگذشتگی بالایی داشته، غبطه می‌خورم و گاهی از جیب خود برای طلاب و فضلا هزینه می‌نمایند.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی نژاد افزود: این جلسه که با حضور حجت الاسلام والمسلمین میرمطلبی، مسئول مرکز امور طلاب و دانش آموختگان حوزه‌های علمیه برگزار شده است، در جهت هماهنگی بیشتر برای خدمت رسانی مطلوب و عادلانه به طلاب و فضلا است.

او تصریح کرد: امروز با توجه به گسترش ویروس منحوس کرونا، شاهد مشکلات معیشتی بیشتری نسبت به طلاب و فضلا هستیم و امیدواریم بتوانیم با همکاری یکدیگر، قدم‌های بهتری را برای طلاب برداریم.

منبع:خبر حوزه

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۷ ۲۰ مهر ۱۳۹۹
بدتر از درد نداری و مستاجری طلبه ، بینش اشتباه برخی از مردم است نسبت به این قشر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۰ ۱۹ مهر ۱۳۹۹
مسئولین رسیدگی کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۲ ۱۹ مهر ۱۳۹۹
گناه دارن رسیدگی کنین تو رو به خدا
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۸:۲۰ ۱۹ مهر ۱۳۹۹
ببخشید// مگه چند تا طلبه داریم که ده هزارتاشون بیخونه هستن ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۸:۱۹ ۱۹ مهر ۱۳۹۹
ببخشید هاااااااا// ما که دوشیفته کار میکنیم حالا روزمان اینه // .............
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۰ ۱۹ مهر ۱۳۹۹
به کار گیری بشن
Iran (Islamic Republic of)
مانا
۱۹:۵۶ ۱۹ مهر ۱۳۹۹
شما خبر نداری طفای ها علاوه بر درس کار هم‌می کنند. اکثرا شغل های سخت انجام میدن.
حتی گچ کاری و بنایی و...
مخارج زندگی سنگینه چه روحانی باشی چه دانشجو.
آخرین اخبار