خانه شطرنج همدان فضایی کوچک با شطرنج بازانی بزرگ

همدان در رشته شطرنج همچنان پیشتاز کشور است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان،  استان همدان در ایران، به ویژه در محدوده غرب کشور از پیشگامان  رشته ورزشی شطرنج محسوب می شود و  با توانمندی بالا ، استعداد های زیادی را به شطرنج کشور معرفی کرده است.

استان همدان با برگزاری مسابقات و رویدادهای بین المللی شطرنج جزو استان های پیشرو در این زمینه است اما در طی این سال ها اهالی شطرنج از مشکل بزرگی که پیش روی آن ها است صحبت می کنند و هنوز این مسئله حل نشده است.

خانه شطرنج همدان فضایی کوچک با شطرنج بازانی بزرگ

هیئت شطرنج استان همدان که مرجع اصلی شطرنج در استان است و به اصطلاح خانه شطرنج نامیده می شود از مشکل کمبود فضا و مکان کافی برای برگزاری مسابقات و رویدادهای مختلف و کلاس های آموزشی رنج می برد که با وجود تمامی این مشکلات با استفاده از مکان های دیگر در سطح شهر، مسابقات و رویدادهای بین المللی بسیاری را در استان برگزار کرده است، اما اگر هیئت شطرنج استان همدان،به صورت مستقل بتواند برگزار کننده اصلی مسابقات باشد،بسیاری از مشکلات آن ها در این حوزه حل می شود و آن ها می توانند درآمدزایی بالایی داشته باشند.

 

خانه شطرنج همدان فضایی کوچک با شطرنج بازانی بزرگ

در رابطه با این موضوع پای صحبت های اهالی دلسوز شطرنج نشسته ایم و در ادامه گزارش می توانید صحبت های رئیس هیئت شطرنج استان همدان که خود از بدنه ورزش شطرنج کشور و استان بوده است و دیگر شطرنج بازان استان که در کنار شطرنج باز بودن به مباحث مدیریتی باشگاه هایشان و مربیگری و داوری مشغول اند و با صحبت های رئیس هیئت شطرنج استان همدان موافق اند را ببینید.


فضای کوچک خانه شطرنج مهم ترین مشکل شطرنج دوستان است

رئیس هیئت شطرنج استان همدان،گفت:هدف من از همان اوایل شروع به کارم در این عرصه خدمت به جامعه شطرنج استان بوده است،چرا که من از بدنه شطرنج هستم و با شرایط این رشته کاملا آشنا و مشتاق این موضوع هستم که تغییر و تحولی در طول دوران مدیریتی خود در این رشته داشته باشم و دستاوردهایی برای جامعه شطرنج استان همدان از خود بجای بگذارم و میراثی که از عملکرد ما باقی خواهد ماند در راه پیشرفت شطرنج موثر باشد. بازسازی و افزایش فضای هیئت شطرنج یکی از اهداف مهم ما است.

در ادامه ایرج صبا،اظهار کرد: فضای هیئت شطرنج سال ها است که از کمبود فضای مناسب و تخصصی رنج می برد.استان به یک فضای بین المللی نیاز دارد زیرا بیشتر مسابقات اوپن ما بین المللی است و رسمیت بالایی در این حوزه داریم.

وقتی که تعداد بسیار بالایی شرکت کننده در این مسابقات وجود دارند و دارای چنین اعتباری هستیم چرا باید از کمبود فضا بهره مند باشیم؟


بیشتر بخوانید

 



اگر مسئولان عالی رتبه استان با مسئولان اداره کل ورزش و جوانان استان همدان همکاری کنند و یک فضای مناسب و بزرگتر برای هیئت شطرنج قرار دهند بازدهی ما بی نظیر خواهد بود زیرا ما پتانسیل عجیبی در شطرنج کشور داریم و جزو قطب های کشور محسوب می شویم. همدان بی نظیر است و این موضوع اثبات شده است.

خانه شطرنج همدان فضایی کوچک با شطرنج بازانی بزرگ

در استان همدان ۱۶ دوره مسابقات بین المللی برگزار کرده ایم که توان برگزاری هر کدام از آن را خیلی از استان های کشور نداشتند که به همت بالای دوستان در داخل هیئت شطرنج و مسئولان اداره ورزش و جوانان استان همدان بوده است.

ما افرادی مانند امیر حسام جلالوند که قهرمانی های مختلف در آسیا و کشور را دارا است پرورش دادیم و باز هم از این دست افراد را می توانیم کشف کنیم، پس از پتانسیل خوبی برخوردار هستیم.

صادق اسدی،گفت: من به عنوان یکی از قدیمی های شطرنج استان که از سال های پیش چنین بحثی در حوزه شطرنج استان مطرح بود و در جریان این موضوع هستم. فضای هیئت برای تعداد بازیکنان بالای ما جوابگو نیست. برای برگزاری مسابقات هزینه های گزافی می شود که می توان با بازسازی و افزایش فضای هيئت شطرنج این مورد را برطرف کرد و از فضاهای خالی کنار خانه شطرنج استفاده کافی را بهره مند شد.

خانه شطرنج همدان فضایی کوچک با شطرنج بازانی بزرگ


شطرنج باز های خیلی زیادی در همدان هستند که این خود نشان دهنده سرمایه بالای است. رده های مختلف سنی که عضو تیم ملی بوده اند و هستند را دارا هستیم. اگر با هیئت شطرنج همکاری بیشتری داشته باشند رشد خیلی بالاتری در این حوزه داریم.

رئیس هیئت شطرنج پس از گذشت سال ها، شطرنجی است و از بدنه همین رشته است و اعتبار بالایی در کشور دارد. او می داند که چه نیازهایی در حوزه شطرنج داریم. باید ابزار و سالن ها و بودجه کافی برای این مورد باشد.

فضای هیئت آنقدر کوچک است که مسابقات را به صورت چند بخش برگزار می کردند و در هنگام برگزای مسابقات  خانواده ها در خیابان منتظر فرزندانشان می ایستادند که این زیبنده شطرنج استان نیست.

نیما سوداگر گفت : فضای هيئت و خانه شطرنج صد در صد کوچک است و نمی شود مسابقات درست و مناسبی در آن برگزار شود.

خانه شطرنج نمی تواند کلاس آموزشی مناسبی در آن برگزار کند و سالن پیشکسوتان با سالن مسابقات تداخل دارد، خانواده ها رفت و آمد دارند و طبیعتا این موضوعات نیاز به فضای خیلی بزرگتری دارد.

خانه شطرنج همدان فضایی کوچک با شطرنج بازانی بزرگ

سالن اختصاص یافته  فعلی تخصصی نیست و بازده خاصی ندارد و خوشبختانه آمار شطرنج بازان ما بسیار بالا رفته است که همین خود دلیلی بر این موضوع است.

حمیدرضا صداقت خواه از شطرنج بازان استان و مدیر یکی از آموزشگاه های شطرنج گفت: خانه شطرنج اصلا فضای مناسبی ندارد و بیش از ده سال است که گفته می شود می خواهیم آن فضا را بازسازی کنیم و از زمین کناری خالی آن بهره مند شویم و ساختمان بسازیم.

واقعا اگر به شطرنج توجه بیشتری بشود بازخوردهای بسیار بالاتری نسبت به رشته های دیگر ورزشی که هزینه های بالاتری در آن صرف می شود کسب خواهند کرد.

مسابقات شطرنج را خارج از فضای هیئت برگزار می کنند و من دیده ام که این روند چه قدر سخت است. هیئت شطرنج به عنوان مرجع اصلی باید از فضای بیشتری برخوردار باشد.

خانه شطرنج همدان فضایی کوچک با شطرنج بازانی بزرگ

براین اساس با توجه به صحبت های اهالی دلسوز و خاک خورده ی شطرنج، فضای ساختمانی خانه شطرنج ما نیاز به تحول عظیمی از لحاظ ساختاری دارد و بازسازی آن میتواند یک هیئت شطرنج مدرن را به اهالی شطرنج استان همدان ارائه دهد تا رویدادهای کشوری و بین المللی شطرنج استان در کلاس و سطوح بالاتری برگزار شود و به شطرنج بازان همدان که از افتخارات و سرمایه های این رشته ورزشی محسوب می شوند توجه بیشتری شود تا پیشرفت این رشته ورزشی چند برابر شود.

انتهای پیام/غ

گزارش : سینا بیدمشکی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.