استاندار گیلان گفت: حجم صادرات کالا‌های غیرنفتی استان در نیمه نخست امسال ۴۵ درصد بیشتر از مدت مشابه پارسال است.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، ارسلان زارع،   استاندار گیلان در نشست کارگروه صادرات غیرنفتی و شورای گفتگوی بخش خصوصی گیلان با دولت که به طور مشترک در استانداری برگزار شد، حجم صادرات کالا‌های غیرنفتی استان در نیمه‌ نخست امسال را حدود ۲۶۳ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار اعلام کرد و با بیان اینکه این رقم در مقایسه با پارسال ۴۵ درصد بیشتر است ، گفت: این روند اهداف پیش بینی شده‌ استان مبنی بر تحقق بیش از ۶۰۰ میلیون دلاری صادرات کالا‌های غیرنفتی در سال ۹۹ را، محقق می‌کند.

او  افزود: از آنجایی که گیلان استانی کشاورزی ست نیمه دوم هر سال تولیدات کشاورزی استان به بازار عرضه می‌شود و این فرصت، روند صادرات غیرنفتی را تا پایان سال افزایش می‌دهد.

استاندار گیلان، بر ضرورت تعامل دستگاه‌های دولتی برای تسهیل در روند واردات چوب از روسیه تاکید کرد و گفت: این امر سبب جلوگیری از برداشت بی رویه درختان جنگلی می‌شود.

زارع همچنین بانک‌ها را مکلف کرد تا ۵۰ درصد هزینه‌ اجرای طرح‌های تولیدی و اشتغال زا را به سرمایه گذاران بخش خصوصی، تسهیلات دهند.

غلامرضا مرحبا ، نماینده‌ آستارا و پرویز محمدنژاد نماینده‌ لنگرود در مجلس شورای اسلامی نیز به نقش تاثیرگذار تجارت خارجی در رونق اقتصاد و اشتغال استان تاکید کردند و بزرگترین مشکل امروز صادرات از گمرکات گیلان را ضعف در هماهنگی بین مراجع تصمیم گیرنده دانستند.

فرهاد دلق پوش، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان نیز در گزارشی واردات چمدانی استان در نیمه‌  نخست امسال را ۴۵۱ میلیون و ۷۸۴ هزار دلار اعلام کرد و گفت: این رقم در مقایسه با مدت مشابه پارسال از نظر وزنی ۵۸ درصد و از لحاظ ارزش ۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

هادی تیزهوش تابان،  رئیس اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی گیلان نیز، افزایش و تسریع در روند پرداخت تسهیلات بانکی به سرمایه گذاران را خواستار شد و کاهش تعرفه‌ی واردات چوب را برای پیشگیری از تخریب جنگل و منابع طبیعی استان موثر دانست.

در پایان این نشست هریک از اعضا، پیشنهادات خود را در خصوص لزوم تشکیل میز‌های محصولات کشاورزی در شهرستان‌ها و ظرفیت سازی برای صادرات آن‌ها به حوزه‌ی خزر، تقویت ناوگان کشتی رانی در این دریا و همچنین تعاونی‌های مرزنشینان گیلان ارائه کردند.

 

انتهای پیام/م.ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۵ ۲۵ مهر ۱۳۹۹
شرایط کارت مرز نشینان خمام رالطفاتوضیح دهید.