رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی:

قیمت انرژی در ایران ارزان است؛ اما مصرف انرژی چند برابر جهان!

شکرچی زاده گفت: ارزان بودن قیمت انرژی در ایران باعث کم شدن انگیزه بخش خصوصی می‌شود.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی در مراسم سامانه ملی پایش اطلاعات انرژی با بیان اینکه متاسفانه در کشور کارنامه قابل قبولی برای بهینه سازی مصرف انرژی نداریم گفت: به هیچ عنوان در این زمینه برنامه‌های کارشناسی شده‌ای وجود ندارد و در بخش ساختمان اگر پایشی صورت بگیرد متوجه خواهیم شد.

به گفته این مقام مسئول مصرف انرژی در ساختمان‌های ایران یک ششم مصرف انرژی در جهان است.

او ادامه داد: در بررسی‌های صورت گرفته، مصرف انرژی در ایران ۱۷ درصد است این در حالی است که جمعیت ایران تنها یک درصد جمعیت جهان است و این میزان انرژی تنها برای مصرف هزینه می‌شود و به هیچ عنوان این میزان مصرف انرژی برای تولید هزینه نمی‌شود و تمامی این هزینه‌ها هم تنها برای افراد و اقشار پردرآمد جامعه است.


بیشتر بخوانید


رئیس مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی تصریح کرد: این در حالی است که افراد انرژی را دریافت می‌کنند و اما کمترین هزینه و قیمت را پرداخت می‌کنند و در حال حاضر با توجه به وضعیت تورمی کشور روز به روز هزینه‌ها و قیمت انرژی ارزان‌تر می‌شود.

او با بیان اینکه ارزان بودن انرژی باعث کم شدن انگیزه بخش خصوصی می‌شود، یادآور شد: در سال ۱۴۲۰ میزان مصرف گاز به روزانه ۵۰۰ میلیون مترمکعب می‌رسد و ما با کاهش چشمگیر گاز رو به رو خواهیم شد.

او تاکید کرد: ایران خود تولیدکننده بزرگ گاز در کشور است و باید اقدامات و پیگیری‌های لازم در این زمینه صورت بگیرد.

این مقام مسئول گفت: از سال ۷۸ بخش طراحی انرژی انجام شده و در طول سال‌های گذشته هم در بخش طراحی و مصرف انرژی هم اقدامات موثری صورت گرفته است.

شکرچی زاده با بیان اینکه با لحاظ کردن رده انرژی توانسته‌ایم با استفاده از مشاوران ارزشمند اقدامات لازم را انجام دهیم گفت: راهنمایی‌های متعددی در حوزه انرژی در سطح کشور طراحی و دیدار‌های متعددی را با مدرسان انرژی برگزار کرده‌ایم.

او گفت: آنچه که امروز سامانه ملی پایش انجام می‌دهد آن است که الگو‌های مصرف ساختمان‌ها را ارزیابی می‌کند و بر اساس اطلاعات آن ساختمان‌هایی که الگوی مصرف نامناسبی دارند، شناسایی می‌شوند.

او یادآور شد: راهنمایی‌های لازم برای شرکت‌ها صورت گرفته و امیدواریم بیشترین پتانسیل صرفه جویی را تهیه کنیم.

رئیس مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی تصریح کرد: مقررات و آیین‌نامه راهنمایی‌ها باید انطباق بهتری داشته باشد تا ما بتوانیم راهکار‌ها و امکان تهیه اطلاعات تفکیک شده را برای ساختمان‌ها از طریق منابع کافی ایجاد کنیم.

او تاکید کرد: آسیب‌شناسی لازم و شناخت دقیق از ساختمان‌ها را باید در دستور کار قرار دهیم که متاسفانه ما تاکنون شناخت دقیق و موثری را نداشته‌ایم، اما امیدواریم به واسطه این سامانه بتوانیم برای تامین معیار‌ها در مناطق مختلف کشور امکانات لازم را انجام دهیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Sweden
ناشناس
۲۲:۵۵ ۲۲ مهر ۱۳۹۹
شما اجازه بدهید مردم با نرخ معقول خودرو های برقی و هیبریدی وارد کنند اینجا هم مثل خارج میشود
آخرین اخبار