هفته گذشته اعضای هیئت علمی سیزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد با حکم وزیر ارشاد منصوب شدند.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، اتفاقاتی در هفته گذشته در زمینه ادبیات کشورمان روی داد که در اینجا به مهمترین آنها اشاره می‌کنیم:


بیشتر بخوانید


انتصاب اعضای هیئت علمی جایزه ادبی جلال

اعضای هیئت علمی سیزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد با حکم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب شدند.

پس از پیشنهاد هیئت امنای جایزه ادبی جلال‌آل‌احمد، دکتر سیدعباس صالحی در احکام جداگانه، ابراهیم حسن‌بیگی، حمید حسام، محمدرضا شرفی‌خبوشان، مصطفی جمشیدی، علی چنگیزی، ابوالفضل حری، مرتضی سرهنگی، مریم مشرف و محمدرضا بایرامی را به عنوان هیئت علمی سیزدهمین دوره این رویداد ادبی منصوب کرد.

اعضای هیئت علمی جایزه کتاب سال منصوب شدند

سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با صدور احکامی، اعضای هیئت علمی سی‌وهشتمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران را منصوب کرد.

سیزدهمین دوره جایزه ادبی جلال‌آل‌احمد فراخوان داد

دبیرخانه سیزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد از نویسندگان، پژوهشگران، پدیدآورندگان و ناشران دعوت می‌کند آثار خود را در چهار گروه «داستان بلند و رمان»، «مجموعه داستان کوتاه»، «نقد ادبی» و «مستندنگاری» به دبیرخانه این جایزه ارسال کنند.

بر اساس فراخوان این جایزه، کتاب‌ها باید برای نخستین بار در سال ۱۳۹۸ منتشر شده و با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران در داخل کشور به چاپ رسیده باشند.

نگهداری ترجمه بیش از ۱۰۰ عنوان کتاب از اشعار حافظ در کتابخانه ملی

بیش از ۱۰۰ عنوان کتاب ترجمه و تفسیر اشعار حافظ شیرازی از آثار شرق شناسان در تالار ایران شناسی و اسلام شناسی کتابخانه ملی ایران نگهداری می‌شود که قدیمی‌ترین آن‌ها مربوط به شرق شناسان انگلیسی و آلمانی است.

به گفته رئیس گروه ایرانشناسی و اسلام شناسی این سازمان، بسیاری از خاورشناسان انگلیسی و آلمانی از پیشتازان ترجمه اشعار حافظ شیرازی به شمار می‌روند و نقش سفرنامه‌ها و نوشته‌های سیاحان و جهانگردان غربی در شناساندن زبان و ادبیات فارسی در غرب انکار ناپذیر است.

ششمین جایزه فیروزه مجازی برگزار می‌شود

ششمین دوره جایزه فیروزه به دلیل شیوع ویروس کرونا به صورت مجازی برگزار خواهد شد. تمامی فرآیند‌های این جایزه اعم از ثبت‌نام، داوری و اختتامیه به صورت مجازی انجام می‌شود. حتی جلسات شورای سیاست‌گذاری نیز به صورت مجازی برگزار خواهد شد.

کتاب‌های دینی و آیینی در کتابخانه‌های کشور توزیع می‌شوند

دفتر چاپ و نشر وزارت ارشاد به مناسبت دهه آخر ماه صفر و فرا رسیدن مناسبت‌های رحلت پیامبر اکرم (ص)، شهادت امام مجتبی (ع) و امام رضا (ع) و بر اساس رویکرد ارتقای فرهنگ مطالعاتی و ترویج کتابخوانی در زمینه موضوعات آیینی و دینی، حواله‌های توزیع ده میلیارد و هشتصد میلیون ریال کتاب دینی را در سراسر کشور صادر کرد.

پوستر سیزدهمین جایزه ادبی جلال آل احمد رونمایی شد

پوستر سیزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد با حضور محسن جوادی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ایوب دهقانکار مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، ابراهیم حسن بیگی دبیر علمی سیزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد، مصطفی راضی جلالی دبیر اجرایی این جایزه و رجبعلی سالاریان مدیر روابط عمومی و امور بین الملل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران در معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی شد.

در ابتدای این آیین، محسن جوادی جایزه جلال آل‌احمد را مهم‌ترین جایزه ادبی کشور و دربرگیرنده بخش‌های مهم ادبیات کشور شامل رمان و داستان بلند، داستان کوتاه، مستندنگاری و نقد ادبی دانست و گفت: انتخاب هیئت علمی جایزه جلال آل‌احمد متناسب با بخش‌های جایزه، حاصل بررسی دقیق و کارشناسانه در معاونت امور فرهنگی وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی و موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران بوده است؛ برای آن که بتوانیم از تخصص‌های لازم و سلیقه‌های گوناگون ادبی در برگزاری این رویداد ادبی استفاده کنیم.

فراخوان اعطای تسهیلات حمایتی بخش فرهنگ، هنر و رسانه منتشر شد

ثبت‎نام فعالان حوزه فرهنگ (ناشران) برای دریافت تسهیلات حمایتی قرض‌الحسنه ویژه از ۲۳ مهرماه آغاز ‎شد. این تسهیلات حمایتی کم‎بهره به منظور حمایت از صنوف فعال فرهنگی، حفظ فرصت‎های شغلی و رونق صنایع فرهنگی با عاملیت صندوق کارآفرینی امید به متقاضیان فرهنگی (ناشران) اعطا می‎شود.

انتهای پیام/ 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.