مدیر موزه تاریخ و مردم شناسی شاهین شهر گفت: آثاری از دوره هخامنشی و اشکانیان ،مدارک آثار هنری و تاریخی در موزه تاریخ و مردم شناسی شاهین شهر نگهداری و نمایش داده می‌شود.

نادعلی آزادی‌فر موسس و مدیر موزه تاریخ و مردم شناسی شاهین شهر در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان گفت: از نوجوانی علاقه‌مند به نگهداری آثار قدیمی بودم و وسایل قدیمی را که در عصر صنعتی شدن قابل استفاده نبود و دور ریختنی بودند جمع آوری می‌کردم. به این ترتیب در طول سال‌ها اقدام به جمع‌آوری و نگهداری آثار و اشیا گذشتگان در شهر‌های مختلف کرده و هزاران اثر نفیس فرهنگی، تاریخی، هنری، باستانی، سفالی و مردم شناسی را گردآوری کردم.

او درباره چگونگی تاسیس و ثبت موزه شاهین شهر گفت: پس از نمایش این اشیا نفیس در یک طبقه از واحد مسکونی خود که مورد استقبال مسئولان شهرستان و شهروندان فرهنگ‌دوست قرار گرفت، با پیشنهاد فرماندار و شهردار و اعضای شورای شهر شاهین شهر، مکان مناسبی برای موزه شاهین شهر اختصاص پیدا کرد. با انجام مراحل قانونی و دریافت مجوزها، موزه تاریخ و مردم شناسی شاهین شهر در بهمن ماه سال ۹۱ تاسیس و افتتاح شد.

مدیر موزه تاریخ و مردم شناسی شاهین شهر به آثار ارزشمند و نفیس این موزه اشاره کرد و گفت: ۸۵۰ شی نفیس شناسنامه‌دار در مجموعه موزه تاریخ و مردم شناسی شاهین شهر موجود است که از جمله آن‌ها می‌توان به ظروف سفالی ۶هزار ساله منقوش دوره مس و سنگ و چرخ سفالگری هزاره چهارم قبل از میلاد اشاره کرد که بسیار زیبا با اشکال متنوع و نقوش خاکستری و قهوه‌ای با خلاقیت هنر سفالگری دوره مس و سنگ و اواخر عصر مفرغ طراحی شده‌اند.

او با بیان این که موزه شاهین‌شهر به دو بخش مردم شناسی و تاریخ تقسیم شده شده است گفت: بخش مردم شناسی این مجموعه شامل اشیای قدیمی مرتبط با نحوه کار و زندگی، آداب و رسوم و سبک زندگی گذشتگان شامل انواع ظروف، ادوات ریسندگی و بافندگی، وسایل کشاورزی، البسه و منسوجات کار و پیکره‌هایی است که نمایش نحوه انجام کار در گذشته را نشان می‌دهد.

آزادی‌فر در خصوص بخش تاریخی موزه شاهین‌شهر گفت: آثاری همچون مجموعه‌ای از سکه‌ها و اسکناس‌ها از دوره هخامنشی و نیز اشکانیان به بعد، تمبر، ظروف سفالی، کتب و نسخ نفیس خطی، اسناد و مدارک آثار هنری و تاریخی همچنین اشیا و ظروف سفالی نگهداری و در معرض دید همشهریان و هموطنان قرار داده شده است.

او با اشاره به افتخارات و جوایز موزه شاهین‌شهر گفت: انتخاب به عنوان موزه برگزیده و برتر کشور طی ۴ سال، منتخب هیئت داوران کمیته ملی موزه‌های ایران (ایکوم) به عنوان برتر کشور در بین موزه‌های خصوصی در سال‌های ۹۲، ۹۴، ۹۵، ۹۶ و دریافت لوح و تندیس موزه برتر کشور از مقامات فرهنگی کشور بخشی از افتخارات این موزه است.

مدیر موزه تاریخ و مردم شناسی شاهین‌شهر با اشاره به شیوع بیماری کرونا و تعطیلی موزه‌ها گفت: فعالیت‌های موزه شاهین شهر همچنان ادامه دارد و با توجه به شیوع بیماری کرونا تلاش شده است تا در شبکه‌های مجازی ادامه روند فعالیت‌های موزه شاهین شهر و امکان بازدید همشهریان و هموطنان از این موزه فراهم شود و آنها می‌توانند از طریق شبکه‌های مجازی از آثار باستانی موجود در این مجموعه بازدید کنند.

انتهای پیام/ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.