طی یک سال گذشته، ۳۷ وقف جدید به ارزش ۱۳۱ میلیارد ریال در استان چهارمحال و بختیاری ثبت شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، حجت‌الاسلام حسن امیری مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری گفت: تاکنون ۳۷ درصد موقوفات استان با نیت خیریه از سوی واقفان وقف شده است.

او افزود: یکهزار و ۷۰۰ موقوفه با سه هزار و ۷۰۰ رقبه در استان ثبت شده است که از ۳۷ درصد نیت وقف‌های ثبت شده در استان خیریه، ۳۳ درصد مسایل اجتماعی، ۲۵ درصد مباحث مذهبی و پنج درصد مربوط به حوزه‌های علمیه است.


بیشتر بخوانید


امیری اضافه کرد: بیشترین موقوفات استان معادل ۶۳ درصد موقوفات مسجد و ۱۷ درصد حسینیه است و یکهزار و ۷۸ مسجد و ۲۹۶ حسینیه در استان به عنوان موقوفه ثبت شده است.

او ادامه داد: ۱۹ درصد موقوفات استان با نیت‌های مختلف هستند که معادل ۳۲۷ موقوفه است.

امیری از کاهش ۴۵ درصدی درآمد موقوفات استان در سال ۹۹ به دلیل شیوع ویروس کرونا خبر داد و گفت: این کاهش درآمد به دلیل اینکه مغازه‌ها تعطیل و مستاجران قرارداد خود را فسخ کردند، بروز کرده است.

او افزود: از هفته وقف سال گذشته تاکنون ۳۷ وقف جدید به ارزش ۱۳۱ میلیارد ریال در استان ثبت شده است که میزان ثبت موقوفات در استان به دلیل شیوع ویروس کرونا کاهش داشته است.

امیری با اشاره به اینکه ۱۰۱ امامزاده در استان ثبت شده اضافه کرد: در شهرستان لردگان ۴۳ بقعه، در شهرکرد، بن، سامان، اردل و کیار ۳۶، در فارسان ۱۳ و بروجن ۹ امامزاده ثبت شده است.

او از بیکار شدن یکهزار نفر در جوار بقاع متبرکه استان به دلیل شیوع ویروس کرونا و تعطیل شدن بازارچه، سویت‌های و زائرسرا‌ها جوار بقاع متبرکه خبر داد و گفت: نقش جوانان در هیات امنا و مدیریت امامزادگان استان ضعیف است و باید در این زمینه فرهنگسازی شود و هیچ محدودیت برای جذب نیروی جوان برای هیات امنا و مدیریت بقاع متبرکه در استان وجود ندارد.

امیری از آغاز عملیات ۷۰ پروژه عمرانی در بقاع متبرکه استان از سال ۹۸ خبر داد و گفت: برای اجرای این طرح‌های عمرانی بیش از ۳۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

او همچنین از آغاز عملیات ساخت تربیت خانه امامزاده حمزه‌بن علی بروجن خبر داد و افزود: این بقعه به عنوان یکی از بقاع شاخص استان است که طرح اجرایی این طرح پس از اختلافات با میراث فرهنگی طرح نهایی آماده و تصویب شده است.

امیری با اشاره به راه اندازی ۱۵ مرکز افق در جوار بقاع متبرکه اضافه کرد: در این مراکز فعالیت‌های مختلف در موضوع اجتماعی، فرهنگی، قرآنی و آموزشی فعالیت دارند.

او با اشاره به آغاز سال تحصیلی جدید گفت: تا کنون یک هزار بسته آموزشی بین دانش‌آموزان توزیع شده است.

امیری از آزاد سازی ۵۷ هکتار از اراضی موقوفه استان خبر داد و گفت: این اراضی در شهرستان شهرکرد و بروجن بود که از دست چهار نفر از اشخاص حقیقی و ادارات خارج شده است.

او افزود: هم‌اکنون اجاره بها برخی سرقفلی‌ها در یکی از موقوفات استان که وقف ایتام نیز است ۱۳۰ هزار ریال است که این میزان در قالب واگذاری سرقفلی در سال ۷۰ محاسبه شده و تاکنون افزایش نداشته است و امسال که طرح افزایش اجاره بها مطرح شد نارضایتی و اعتراضات مستاجران بالا گرفت.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار