رئیس کمیسیون سرمایه گذاری و بازار پول پارلمان بخش خصوصی مشهد گفت: اکوسیستم سرمایه گذاری باید در مسیری حرکت کند که در کنار شرکت‌های کوچک، بنگاه‌های بزرگ اقتصادی نیز شکل بگیرند تا زنجیره تولید و اشتغال توسعه پیدا کرده و بنیان‌های اقتصادی تقویت شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمدعلی چمنیان رئیس کمیسیون سرمایه گذاری و بازار پول پارلمان بخش خصوصی مشهد در جلسه مشترک کمیسیون‌های «معدن و صنایع معدنی» و سرمایه گذاری و بازار پول اتاق مشهد گفت: بررسی ما نشان می‌دهد که ۹۵ درصد از کارگاه‌ها و بنگاه‌های تولیدی استان در جرگه کوچک و متوسط طبقه بندی شده و عمدتا اشتغال آن‌ها کمتر از ۵ نفر است.

او افزود: در بسیاری از موارد، فعالان اقتصادی به ایجاد بنگاه‌های کوچک مقیاس تشویق می‌شود، این همه در حالی است که نظریه پردازان بزرگ اقتصاد جهان تاکید دارند که اکوسیستم سرمایه گذاری باید در مسیری حرکت کند که در کنار شرکت‌های کوچک، بنگاه‌های بزرگ اقتصادی نیز شکل بگیرند تا زنجیره تولید و اشتغال توسعه پیدا کرده و بنیان‌های اقتصادی تقویت شود.

رئیس کمیسیون سرمایه گذاری و بازار پول پارلمان بخش خصوصی مشهد ادامه داد: در کشور‌های پیشرفته زنجیره تامین بسیار حائز اهمیت است و بنگاه‌های کوچک تولیدی در زنجیره تامین شرکت‌های بزرگ قرار می‌گیرند و شرکت‌های بزرگ نیز به اتکای زنجیره ارزشی که ایجاد شده، پیشتاز تولید می‌شوند.
بیشتربخوانید


چمنیان بیان کرد: از قضا باید تاکید کنیم که بستر ایجاد نوآوری در شرکت‌های کوچک است، چرا که در شرکت‌های بزرگ مقداری سستی و لختی وجود دارد و بعضا برون سپاری صورت می‌گیرد؛ پس ایده هایشان را جهت عملیاتی سازی به شرکت‌های کوچک واگذار می‌کنند.

او تصریح کرد: در حقیقت قرار گرفتن این شرکت‌های کوچک و بزرگ در جای مناسب خود و اهمیت دادن به مقوله توسعه متوازن در هر دو بخش، مسئله مهمی است که باید در سیاستگذاری‌ها و چشم انداز اقتصاد کلان کشور مورد توجه قرار بگیرد.

رئیس کمیسیون سرمایه گذاری و بازار پول پارلمان بخش خصوصی مشهد تاکید کرد: برخی از سیاست‌های موجود سبب شده تا هر روز شرکت‌های کوچک ایجاد و یا از بین بروند و در واقع این مسائل موجبات هدررفت سرمایه‌ها و تهدید مکرر اشتغال شده است.

چمنیان اظهار کرد: برای سرمایه گذاری در شرکت‌های بزرگ باید ساز و کار آنان مشخص شود و کمیسیون‌های اتاق بازرگانی باید با همگرایی لازم، از ابعاد مختلف این موضوع را مورد بررسی و مداقه قرار دهند.

او افزود: بقای شرکت‌های کوچک وابسته به آن است که شرکت‌های بزرگ بتوانند برندسازی کرده و صادرات داشته باشند. تنها در این صورت است که شرکت‌های کوچک می‌توانند در کنار شرکت‌های بزرگ فعالیت داشته و بخشی از زنجیره تامین آن‌ها شوند. حال اگر این فرهنگ نهادینه سازی شود می‌توان گام‌های بزرگی در توسعه اقتصادی برداشت.

رئیس کمیسیون سرمایه گذاری و بازار پول پارلمان بخش خصوصی مشهد ادامه داد: منتقدان اقتصادی بر این باورند که ضریب سرمایه گذاری به لحاظ اشتغالزایی در معدن نسبت به سایر بخش‌های اقتصادی پایین‌تر است. در واقع این دسته معتقدند اگر سرمایه گذاری در حوزه دیگری اتفاق می‌افتاد، ۱۰ برابر حوزه معدن اشتغال زایی داشت. این انتقاد را به شرطی می‌توان در حوزه تامین پاسخ داد که صنایع معدنی ما منجر به ایجاد صنایع بالادستی خودشان شوند.

انتهای پیام//ف. ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.