شهیدزاده گفت: برای اولین بار میزان آلاینده بنزن در تهران با توجه به استاندارد جهانی در هوای محیطی، در شرایط قابل قبول و مجاز قرار گرفته است.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، حسین شهیدزاده مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به اینکه یکی از آلاینده‌های مهم تهران، ترکیبات آلی فرّار است که بر اثر احتراق ناقص سوخت در وسایل نقلیه و تبخیر بخارات بنزین به ویژه در پمپ بنزین‌ها و خودرو‌ها ایجاد می‌شود، اظهار کرد: ترکیبات آلی فرّار شامل بنزن، تولوئن، اتیل بنزن و زایلن است و به‌ دلیل انتشار از خودرو‌ها و برخی صنایع در هوای آزاد تنفسی تهران و سایر کلانشهر‌ها وجود دارد.

به گفته وی، اثرات تنفس طولانی‌ مدت ترکیبات آلی فرّار، می‌تواند خطرناک باشد و سبب بیماری‌های مختلف از جمله انواع سرطان‌ها شود و از این‌رو، بررسی مداوم آن‌ها در هوای محیط‌های شهری ضرورت دارد.

شهیدزاده با اشاره به اینکه ترکیبات آلی فرّار، ترکیبات بسیار متنوعی هستند که در همه جا پراکنده شده‌اند و برخی از آن‌ها به صورت طبیعی وجود دارند و برخی نیز به دست انسان ایجاد می‌شوند، گفت: برای مثال، بسیاری از رنگ‌های شیمیایی، عطر‌ها و مواد بودار از ترکیبات آلی فرّار تشکیل شده‌اند و این ترکیبات در جو نیز به صورت بخار هستند و به عنوان آلاینده در نظر گرفته می‌شوند.

وی با بیان اینکه ترکیبات آلی فرّار در تشکیل آلاینده‌های ثانویه مانند اُزُن سهم زیادی دارند، تصریح کرد: سرچشمه اصلی بنزن و سایر ترکیبات آلی فرٌار در مناطق شهری، منابع آلاینده متحرک مانند خودرو‌ها هستند و بزرگ‌ترین منبع این آلاینده‌ها نیز خودرو‌های بنزینی‌اند. همچنین تحقیقات سال‌های گذشته در شرکت کنترل کیفیت هوا، پمپ بنزین‌ها را به عنوان منابع ساکن و ثابت تولید و انتشار این آلاینده‌ها به صورت محلی معرفی کرده است.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با تأکید بر اینکه طی سال‌های اخیر با سنجش آلاینده بنزن در نقاط مختلف تهران به نتایج قابل توجهی رسیده است، گفت: آنالیز نتایج غلظت آلایند‌های پایتخت، نشان‌دهنده تغییرات غلظت آلاینده بنزن متناسب با تغییرات حجم ترافیک، شرایط جوی و موقعیت مکانی است.

کارشناس واحد راهبری و نگهداری شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نیز در این باره گفت: بررسی داده‌های فصلی سال گذشته با مدت مشابه در بهار و تابستان سال جاری، گویای کاهش بیش از ۳۰ درصدی غلظت ترکیبات آلی فرّار به ویژه بنزن در تهران است و بیشترین میزان غلظت، انتشار و حضور این آلاینده‌ها در ماه‌های گرم سال و در مناطق پر تردد شهری نظیر بزرگراه‌ها و تقاطع‌های پر رفت و آمد است.

حسین حسن‌خانی با اعلام اینکه کاهش قابل ملاحظه غلظت آلاینده‌های ترکیبات آلی فرّار به ویژه بنزن در سه ماهه اول سال جاری مشهود بود، افزود: با استناد به آمار و اطلاعات سازمان هواشناسی مبنی بر افزایش بارش‌ها و کاهش دما در این بازه زمانی، می‌توان گفت که این عامل، تأثیر زیادی بر کاهش غلظت این نوع آلاینده‌ها داشته است.

این کارشناس شرکت کیفیت هوای تهران در پایان درباره آلاینده تولوئن مطرح کرد: استاندارد و حد آستانه مجاز برای آلاینده تولوئن در هوای محیطی وجود ندارد، اما مقایسه‌ای کمیتی از غلظت‌های این آلاینده نشان دهنده ارتباط افزایش ترکیبات آلی فرار با تغییرات صعودی حجم ترافیک شهری است.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار