احداث سازه موزیکال یادمان دونلی نواز نیکشهری در زادگاهش

بخشدار مرکزی نیک شهر از طراحی،ساخت و نصب یک سازه موزیکال توسط چند خیر و هنرمند برجسته ملی برای یادمان دونلی نواز فقید نیک شهر موسیقی بلوچ در ورودی زادگاهش در روستای ملوران خبر داد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، محمد بلوچ زهی بخشدار مرکزی نیک شهر در بازدید از محل احداث سازه موزیکال یادمان دونلی نواز  به همراه هنرمندان و سازندگان سازه یادمان مرحوم موسی بلوچ  گفت:  موسی بلوچ مرد نفس طلایی موسیقی بلوچستان و یکی از اساتید مسلم دونلی در ایران چند سال پیش طی یک سانحه رانندگی درگذشت.

او افزود: این سازه با پیشنهاد بخشداری مرکزی نیک شهر به چند هنرمند تجسمی فعال در عرصه ملی و بین المللی هیوا علیزاده و آرش فاتح به یاد مرحوم موسی بلوچ‌ساخته و نصب خواهد شد.

بلوچ زهی افزود: در واقع این سازه که با وزش باد از خود موسیقی تولید می کند تمامی مصالح آن ارگانیک و از محیط پیرامون منطقه تهیه خواهد شد.

او ادامه داد: روستای ملوران جزء معدود روستاهای سیستان و بلوچستان است که با دارا بودن چندین هنرمند شاخص عرصه موسیقی همچنان علی رغم مصائب و موانع با چنگ و دندان از فرهنگ موسیقایی مردم بلوچستان حفاظت و صیانت کرده است.

محمد بلوچ زهی گفت: آنچه که روستای ملوران را با سایر روستاهای هنرپرور متمایز نموده اکثر نوازندگان از معلمین و آموزگاران آموزش و پرورش هستند که در خارج از محیط مدرسه به دانش آموزان و علاقمندان برای ترویج و جلوگیری از خطر زوال این هنر موسیقی آموزش می دهند.

او  ادامه داد: در این روستای فرهنگ محور آلات موسیقی سروز،تنبورگ،طبلا و رباب نواخته و آموزش داده می شود.

این مقام سیاسی با تاکید بر صیانت از فرهنگ و هنر و نقش توسعه فرهنگی بر توسعه همه شمول منطقه از جمله توسعه اقتصادی و اجتماعی خاطر نشان کرد: تقویت فرهنگ و هنر محلی بر غنای فرهنگ و هنر و اصالت ملی نیز کمک خواهد نمود.

او  افزود در فاز نخست شاهد ساخت و نصب سازه یادمان استاد موسی بلوچ خواهیم بود و در فاز بعدی برای نخستین بار در سیستان و بلوچستان به کمک خیرین ارزشمند و دوستدار فرهنگ و هنر ایران زمین شاهد کلنگ زنی آموزشگاه و موزه موسیقی بلوچستان در روستای ملوران خواهیم بود.

او گفت: زمین این مجتمع فرهنگی توسط دهیاری روستا برای احداث این مرکز فرهنگی به خیرین واگذار گردیده که در بازدید امروز جانمایی برای احداث صورت پذیرفت.

بلوچ زهی ضمن سپاس از دو خیر فرهنگ دوست عرصه ملی و بین المللی اساتید علیزاده و فاتح از همه کسانی که دل در گرو فرهنگ و هنر ایران زمین دارند درخواست نمود برای عملی شدن هرچه بهتر این پروژه به کمپین احداث اولین آموزشگاه و موزه موسیقی بلوچستان واقع در روستای ملوران بپیوندند.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار