۷۳ کلینیک گیاه پزشکی و فروشگاه مجاز در خراسان جنوبی آماده خدمات دهی برای تامین سموم ضدعفونی و ارائه بذور بوجاری شده گندم و جو قبل از کاشت هستند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، یوسفی، مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان گفت: ۱۶ کلینیک گیاه پزشکی و ۵۷ فروشگاه مجاز برای فروش سموم موردنیاز شیمیایی بذر‌ها و تامین نسخه به متقاضیان فعال است.

او با بیان اینکه بوجاری و ضدعفونی بذور گندم و جو خود مصرف قبل از کاشت ضروری است، افزود:کشاورزان استان بهتر است برای کشت گندم، از بذر‌های اصلاح شده استفاده کنند، زیرا این بذر‌ها علاوه بر ضدعفونی دارای شناسنامه اند و مشخص است که به کدام بیماری مقاوم و متحمل هستند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان  گفت: کشاورزان در استفاده از ارقام مختلف بذر دقت کنند و بذر‌های مورد نیاز خود را از شرکت‌های تولید بذر مطمئن و مورد تایید سازمان جهاد کشاورزی تهیه کنند.

یوسفی تاکید کرد: با استفاده از دستگاه‌های بوجاری می‌توان بذر غلات را به منظور پاکسازی از بذر‌های علف‌های هرز ومواد خارجی از قبیل سنگریزه و سایر مواد ناخالص دیگر تمیز کرد و اگر این عمل انجام نشود، وجود این ناخالصی ها، سبب مسدود شدن نازل‌های بذرکار می‌شود و ریزش بذر را در زمان کاشت با مشکل مواجه می‌کند و مزرعه تراکم مناسبی نخواهد داشت.


بیشتر بخوانید


علاوه بر این، وجود بذر علف‌های هرز همراه با بذور، سبب آلوده شدن مزرعه شده که در نهایت، کاهش عملکرد را به دنبال داشته و هزینه مبارزه با علف‌های هرز نیز به سایر هزینه‌های تولید اضافه خواهد شد، بنابراین ضروری است قبل از کاشت، بذر کاملا پاک و تمیز باشد و بوجاری بذر به خوبی این هدف را محقق می‌کند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی گفت: کشاورزان برای جلوگیری از برخی بیماری‌های گندم می‌بایست توصیه‌های به زراعی در مورد تراکم کشت را نیز رعایت کنند تا علاوه بر افزایش کیفیت و عملکرد تولید گندم، میزان آلودگی به انواع بیماری‌های قارچی مانند زنگ زرد غلات به علت ایجاد تهویه مناسب و کاهش میزان رطوبت روی ساقه و برگ‌ها، نیز کاهش یابد.

یوسفی افزود: کشاورزان باید سموم مورد نیاز برای ضدعفونی کردن بذر‌های گندم و جوی خود را از طریق مراجعه به کلینیک‌های گیاه پزشکی و فروشگاه‌های مجاز سموم تهیه کنند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: ضدعفونی اصولی بذر‌ها با سموم توصیه شده سبب پیش گیری از آلودگی مزارع به بیماری‌های گیاهی و انواع سیاهک‌ها خواهد شد.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.