کارشناس مسئول بیماری هپاتیت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: میزان ابتلا به هپاتیت B و C در خراسان رضوی در پی پوشش فراگیر واکسیناسیون هپاتیت B و آموزش و اطلاع رسانی، سیر نزولی پیدا کرده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،  علی حسین پور کارشناس مسئول بیماری هپاتیت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در نشست خبری به مناسبت هفته اطلاع رسانی بیماری هپاتیت در مشهد گفت: در خراسان رضوی موارد بروز ابتلا به هپاتیت B بین سال های  ۹۴ تا ۹۸ از ۱۲ به ۷ در هر ۱۰۰ هزار نفر، کاهش یافته است.

او افزود:بیماری هپاتیت C نیز در این مدت کاهش قابل توجهی داشته که شناسایی به موقع و انجام سیر درمان آن در این خصوص تاثیرگذار بوده است.

کارشناس مسئول بیماری هپاتیت دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: در حال حاضر تعداد مبتلایان به ویروس هپاتیت B در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خراسان رضوی حدود ۵۰ هزار نفر و تعداد مبتلایان به هپاتیت C حدود ۵ هزار نفر برآورد می‌شود.

حسین پور بیان کرد: انجام واکسیناسیون هپاتیت B در بین اهدا کنندگان مستمر خون در خراسان رضوی، بررسی میزان هپاتیت C در بین مراکز درمان اقامت اجباری، بررسی هپاتیت B در بین مادران باردار و درمان مبتلایان به هپاتیت C را از جمله اقدامات انجام شده عنوان کرد.


۲ درصد جمعیت خراسان رضوی به هپاتیت B مبتلا هستند

محمد رضا هدایتی پژوهشگر مرکز عفونت‌های منتقله از خون جهاد دانشگاهی خراسان رضوی گفت: هپاتیت B و C از بیماری‌های ناتوان کننده و کشنده‌ای هستند که منجر به نارسایی کبد و در نتیجه پیوند کبد می‌شوند.

او افزود: هپاتیت آ نوع دیگری از بیماری هپاتیت است و این نوع هپاتیت به صورت حاد بیشتر در بین کودکان شیوع دارد و از طریق آب و غذا منتقل می‌شود و همانند هپاتیت B و C خطر مزمن شدن و نارسایی کبد را در برندارد.

پژوهشگر مرکز عفونت‌های منتقله از خون جهاد دانشگاهی خراسان رضوی ادامه داد: تعداد مبتلایان به هپاتیت B در حال حاضر ۲ درصد از جمعیت خراسان رضوی و همچنین میزان ابتلا به هپاتیت C کمتر از نیم درصد از جمعیت این استان است.

هدایتی بیان کرد: هپاتیت B و C به سه طریق اشتراک خونی، اشتراک جنسی و از مادر به فرزند قابل انتقال هستند بنابراین شناخت راه‌های انتقال بیماری نقش مهمی در پیشگیری از بیماری دارد.

فعالیت نخستین انجمن فعال هپاتیت کشور در مشهد

مجید دانایی مدیر عامل انجمن هپاتیت خراسان رضوی نیز در این جلسه گفت: این انجمن از مهر ماه سال گذشته به عنوان نخستین انجمن فعال کشور در زمینه هپاتیت در مشهد کار خود را آغاز کرده است.

او افزود: شناسایی و درمان افراد مبتلا به هپاتیت C با جذب کمک‌های مردمی و خیرین از فعالیت‌های مهم این انجمن است.

مدیر عامل انجمن هپاتیت خراسان رضوی ادامه داد: در این خصوص میزان ابتلا به هپاتیت C در ۶ کمپ نگهداری معتادان در مشهد بررسی شده است و ۵۰۰ نفر تحت پوشش آزمایش هپاتیت C قرار گرفتند.

دانایی بیان کرد: طبق این آزمایشات ۱۳ درصد از افراد نگهداری شده در این کمپ‌ها به هپاتیت C مبتلا بوده اند که روند درمان آنان در حال انجام است.

یکم تا هفتم آبان ماه هفته اطلاع رسانی بیماری هپاتیت در کشور نامگذاری شده است.
 
انتهای پیام//ا.د
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.