رئیس مجلس گفت: ما آموزش و پرورش را رها کرده ایم و انتظار داریم طرح تحول ایجاد شود با چه امیدی و به چه حقی از سند تحول حرف می‌زنیم ما در بخش‌هایی غفلت کرده ایم.

قالیباف: آموزش و پرورش را رها کرده ایمبه گزارش حوزه مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدباقر قالیباف عصر چهارشنبه، ۳۰ مهرماه در جلسه هم‌اندیشی با صاحبنظران و اعضای تشکل‌های فرهنگیان مسیر وزارت آموزش و پرورش را سازنده و تحول‌آفرین خواند و گفت: معلمان تنها عنصر هدایت‌گر و تربیت کننده به حساب می‌آیند و بقیه امور در عرصه آموزش و پرورش ذیل مولفه معلم تعریف می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بر این اساس هر تصمیم و حرفی که محوریت کار در آموزش و پرورش باشد باید متناسب با معلم تعریف شود وگرنه دیر یا زود دچار مشکل خواهد شد.

وی افزود: شهید میثمی در جبهه‌های جنگ عنوان می‌کرد انسان (رزمندگان) تنها عنصر در جنگ محسوب می‌شوند و بر این اساس رمز موفقیت دفاع مقدس بر محور باور انسان‌ها بود.

قالیباف گفت: بر این اساس معلمان در آموزش و پرورش اساس همه امور محسوب می‌شوند و مسئولان باید در هر مقطع زمانی برای تصمیم‌گیری صدای معلمان خصوصاً نیرو‌های جوان متعهد انقلابی را بشنوند، درک کنند و بعد تصمیم بگیرند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ساختار آموزش و پرورش مهم است و هیچ نهادی به بزرگی این مجموعه از حیث جغرافیایی و نیروی انسانی مشاهده نمی‌شود؛ در این بین باید اذعان کرد نهاد خانواده و نهاد آموزش و پرورش نیز مکمل یکدیگر هستند.

وی تصریح کرد: بعد انسانی مورد توجه در آموزش و پرورش بر پایه تفکر، تجربه، تعقل و مهارت است و وقتی صحبت از این مولفه‌ها می‌شود باید به محوریت مسجد، محله، مدرسه و منزل توجه شود؛ به عبارتی باید رابطه بین عناصر انسانی و مکانی آموزش و پرورش توجه جدی شود.

قالیباف بیان کرد: به نظر می‌رسد طی ۱۷ سال گذشته وضعیت آموزش و پرورش با شهرداری‌ها تفاوتی نکرده و بعضا در جابه‌جایی مسئولان نامناسب‌تر نیز شده است؛ به عنوان مثال بلدیه تهران دارای حدود صد سال سابقه است، اما تاکنون حدود ۶۴ شهردار به خودش دیده است.

رئیس قوه مقننه گفت: آموزش و پرورش به عنوان یک مجموعه مهم طی ۱۷ سال گذشته شاهد حضور چند وزیر و سرپرست بوده لذا باید اذعان کرد طی دو دهه آموزش و پرورش را رها کرده‌ایم و اکنون جای تعجب دارد برخی توقع می‌کنند سند تحول چرا اجرایی نشده است که این امر خیال خام است.

قالیباف گفت: وقتی در آموزش و پرورش صحبت از مشکل مالی می‌شود باید گفت چرا از امکانات مختلف مانند صندوق ذخیره ارزی بهره گرفته نشده است؛ به عنوان مثال وقتی برای انجام امور مختلف ۱۰ میلیارد دلار اعتبار تخصیص می‌یابد آیا تاکنون کسی پیگیری کرده که چنین رقم‌هایی برای تربیت نیز اختصاص یابد؛ تردیدی ندارم اگر چنین اقدامی انجام می‌شد رهبر انقلاب هم موافقت می‌کردند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به نظر می‌رسد نظم ذهنی مسئولان در آموزش و پرورش با رویکرد، راهبرد و دغدغه این عرصه یکسان نیست.

وی بیان کرد: به عنوان مثال وقتی در نیروی انتظامی مشغول به فعالیت شدم برای ایجاد تحول نیاز به احداث پاسگاه‌های زیادی بود، اما منابع مورد نیاز در دسترس نبود بنابراین با بررسی آمایش و تغیر جابه‌جایی‌های مکانی، اعتبار احداث ۴ هزار پاسگاه به دست آمد بنابراین اماکن رها شده آموزش و پرورش یکی از بزرگترین منابع مالی برای حل مشکلات ساختاری این مجموعه به شمار می‌آید.

قالیباف افزود: به عنوان مثال مدرسه‌ای در منطقه هرندی تهران به دلیل کلنگی بودن طی ۱۵ سال رها شده بود و محلی برای تجمع معتادان به شمار می‌رفت، اما به عنوان یک مدرسه نمونه مورد بازسازی قرار گرفت و اکنون با فعالیت‌های نیرو‌های جوان مردمی و کارآمد محلی برای تحصیل کودکان کار شده است.

رئیس قوه مقننه با اشاره به اینکه تربیت در جامعه همانند مولفه دفاع مهم است، تصریح کرد: توجه به مولفه تربیت از شئونات باور‌های اسلامی، ولایت و رهبری است.

وی با بیان اینکه فعالیت خیرین در حوزه آموزش و پرورش قابل تقدیر است، زیرا این افراد سرمایه‌های زیادی در این حوزه صرف کرده‌اند، اظهار کرد: در این بین نباید فراموش کرد که مردمی‌سازی با خصوصی‌سازی در آموزش و پرورش متفاوت است لذا مدارس باید مردمی شود نه خصوصی.

قالیباف ضمن تأکید بر اینکه اولویت اول قوه مقننه آموزش و پرورش است، افزود: مطابق این رویکرد در یک ماه اول فعالیت مجلس شورای اسلامی تیم جوان جهادی نخبه برای بررسی مسائل تشکیل شد تا صدای معلمان شنیده شود؛ همچنین در سفر به استان خوزستان و همچنین سیستان و بلوچستان همواره در جمع معلمان حضور داشتم و حرف‌های آن‌ها را از نزدیک شنیدم.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: به عنوان مثال مشکلات روستایی محرومی در سیستان و بلوچستان را یک معلم در کلاس کپری برایم تشریح کرد و این در حالی است که آن معلم با همه مشکلاتش در منطقه دشت رباط حضور می‌یافت.

وی ادامه داد: بنابراین در جلسات بررسی مسائل مختلف در استان‌ها همواره ابتدا به شاخص آموزش و پرورش توجه شده و سپس به شاخص‌هایی همانند سلامت، امور زیربنایی و ... رسیدگی شده است.

قالیباف در خصوص جذب معلمان حق‌التدریس و نهضتی‌ها گفت: همواره برای جذب این افراد قوانینی وضع شده، اما نمی‌توان گفت که همه افراد شرایط یکسان دارند و باید برای آن‌ها امتیاز یکسان در نظر گرفته شود؛ در واقع اگر فردی سال‌های طولانی خرید خدمت شده، اما دارای شرایط لازم در راستای استخدام در آموزش و پرورش نیست، نباید حقش پایمال شود؛ حق بیمه و سایر مزایای آن فرد تا زمان انجام خدمتش پرداخت شود.

رئیس قوه مقننه در خصوص کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش افزود: هم اکنون صحبت از کمبود سیصد هزار معلم در آموزش و پرورش است که مطمئنا دانشگاه فرهنگیان ظرفیت تربیت چنین تعدادی را ندارد، اما باید برای آن برنامه‌ریزی شود؛ به عنوان مثال برای پیشبرد مأموریت‌های ناجا نیاز به نیروی انسانی جدید بود، اما به صورت عادی دستیابی به این مهم زمان‌بر محسوب می‌شد لذا با هماهنگی و برنامه‌ریزی با بسیج و دانشگاه‌های برتر کشور زمینه حضور جوانان نخبه تحصیلکرده فراهم شد و بر این اساس طی مدت یک سال چهره پلیس در کشور تغییر کرد.

وی بیان کرد: پیگیری تحقق سیاست‌های کلان ابلاغی رهبر معظم انقلاب از جمله وظایف ذاتی و شرعی مجلس شورای اسلامی است و صراحتا اعلام می‌کنم مابین مولفه‌های نظارت و قانونگذاری اولویت با نظارت است.

قالیباف ادامه داد: مجلس شورای اسلامی دارای ۴ رویکرد شفاف‌سازی، هوشمندسازی، مردمی‌سازی و کارآمدسازی است و مطابق این رویکرد‌ها بر سیاست‌های کلان ابلاغی آموزش و پرورش و آموزش عالی نظارت خواهد شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در این خصوص اصلاح آیین‌نامه داخلی مجلس نیز در دستور کار است تا سیاست‌های ابلاغی رهبر انقلاب به عنوان قانون مصوب شود.

وی تصریح کرد: باید برای حل مشکلات رویکرد مسئله‌محور داشته باشیم لذا برای پیشبرد امور بر مبنای خرد جمعی باید حرف افراد مختلف حتی کسانی که گرایش سیاسی و سلیقه‌شان مورد پسند ما نیست نیز شنیده شود.

قالیباف افزود: اعتقاد دارم اگر طی سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۱۰ به آموزش و پرورش و آموزش عالی بپردازیم حتما مسائل مربوط به اقتصاد، فرهنگ و چالش مدیریتی کشور حل می‌شود، زیرا تربیت نیروی انسانی وفادار متعهد کارآمد بامهارت از جمله چالش‌های کنونی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن تقدیر از فعالیت معلمان در سراسرکشور گفت: بدون شک معلمانم از دوران ابتدایی تا دبیرستان بیشتر از خانواده‌ام در تربیتم تأثیرگذار بودند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۶ ۰۲ آبان ۱۳۹۹
جناب قالیباف آموزش و پرورش را ول کن فعلا.برو دنبال سرنوشت سهام عدالت مردم.کارگزاری ها دارن یک کارایی میکنن.دارن زیرآبی میرن.بورس درخواست فروش ثبت میکنه ولی کارگزاری ها نمیفروشن.چرا سهام عدالت مردم را نگه داشته اند؟تا ارزونتر بشه چون خریداران فقط اشخاص حقوقی و دولتی هستن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۳ ۰۲ آبان ۱۳۹۹
نوشداروی بعد از مرگ سهراب.وقتی در ایران،بعنوان شغل به معلمی نگاه میشه باید هم صاحب نداشته باشه.قبلا سیتم آموزشی کمی و نمره ای بود.دانش آموز تنبل حق رفتن به پایه بالاتر نداشتبعد برای صرفه جویی در هزینه ها، سیستم آموزشی را تبدیل به کیفی-توصیفی کردن.یعنی همه بدون استثناء میرن پایه بالاتر.این مسئولین بجرم خیانت باید محاکمه بشن بخدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۷ ۰۲ آبان ۱۳۹۹
من خودم آموزگارم.چندین نامه به مسئولین نوشتم.هشدار دادم.گفتم در ایران آموزش و پرورش،رشد بیسوادی است.گفتم عده ای عمدا دارن آموزش و پرورش را رو به افول و سقوط میبرن.ولی متاسفانه ما در ایران مسئول پیشنهاد پذیر و انتقاد پذیر نداریم.همشون علامه دهرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۴ ۰۲ آبان ۱۳۹۹
بعد از 42 سال فهمیدین؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۳ ۰۱ آبان ۱۳۹۹
مخ ایران را ول کرداه اید
حالا که قدرت افتاده دست شما چرا چند تا قانون خوب تصویب نمی کنید مثلا
اخذ مالیات از درامد غیر مولد
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
دبیر
۲۲:۵۸ ۳۰ مهر ۱۳۹۹
بازم خوبه یکی متوجه شده چقدر اموزش و پرورش مهمه. البته بانگاه به کشورهای پیشرفته میشد فهمید هرچند همه کاراشون بهتره تشخیص خوب بودن اموزش و پرورش بعضی کشورها سخته
آخرین اخبار