نانو پوشش ضد ویروس تولید شده در دانشگاه اراک به همت محققان گروه مهندسی مواد و متالوژی به مرحله تولید انبوه رسید.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، به همت محققان و پژوهشگران یکی از مجموعه‌های دانش بنیان دانشگاه اراک نانو پوشش ضد ویروس با ماندگاری بالا که پیش از این مراحل تحقیق و پژوهش و ساخت را پشت سر گذاشته بود در نهایت به تولید انبوه رسید.

این نانو پوشش به ‌صورت مایع روی سطوح لایه نشانی شده و باعث پاکیزگی سطح نسبت به انواع ویروس کووید ۱۹ و آنفلوانزا و HIV و باکتری‌ها و میکروب‌ها می‌شود، نکته قابل اهمیت تأثیرگذاری این نانو پوشش بیش از سه روز بر روی دست و ماندگاری بیش از سه سال بر روی سطوح است.

این نانو پوشش با جذب اشعه نور از سوی نانو پوشش قرار گرفته و سطوح مواد فتوکالیست موجود در آن فعال‌شده و توانایی از بین بردن آلاینده‌ها و مولکول‌های آلی را دارد و بر روی سطوح از قبیل آسانسور، لپ‌تاپ، موبایل، دیوار اتاق جلسات، دیوار سالن‌های ورزشی و هر جایی که تردد افراد در آنجا زیاد باشد و نیاز به ضدعفونی پیوسته دارند، قابل ‌اعمال است.

نانو پوشش ضد ویروس به تولید انبوه رسیده است/ ماندگاری سه ساله بر روی سطوح و ویروس کشی مداوم

دکتر مهدی رئوفی پژوهشگر و عضو هیئت‌علمی گروه مهندسی مواد و متالوژی دانشگاه اراک گفت: این نانو پوشش برای تمامی سطوح  قابل ‌اعمال است و در دو نوع هم تولید شده است، مصارفی که سه ‌روزه هستند و مصارفی که سه ‌ساله هست.

او ادامه داد: این نانو پوشش با ضخامتی در حد میکرومتر بر روی سطوح قرار می‌گیرد و طی یک فرآیند فتوکالیستی چربی دور ویروس را از بین می‌برد و باعث می‌شود که ویروس غیرفعال شود.

رئوفی تصریح کرد: تفاوت اصلی این پوشش با مواد ضدعفونی و الکلی این است که در آن‌ها بلافاصله بعد از اینکه سطح با الکل یا مواد ضدعفونی‌کننده پوشیده شد اگر ویروس روی سطح قرار بگیرد مجدداً آلودگی ایجاد خواهد کرد .در حالی‌ که در این نانو پوشش ویروس کشی به‌صورت مداوم صورت می‌گیرد و نیازی به ضدعفونی مجدد سطح ندارد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه اراک افزود: برای خودروها، آسانسورها، امکان پرتردد و مکان‌هایی مثل مترو، اتوبوس‌ها و سالن‌ها جلسات، اتاق‌های عمل که باید حتماً به‌صورت استریل باشند می‌توانیم آن را به‌ صورت سه ‌ساله و تضمینی پوشش بدهیم و فرآیند ضدعفونی مداوم انجام گیرد و نیاز به ضدعفونی مجدد ساعتی نیست.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی استان مرکزی اظهار کرد: تولید این نانو پوشش از زمان شروع فعالیت پژوهشی و تحقیقاتی تا رسیدن به تولید انبوه حدود یک سال زمان برد و الان این محصول به بازار عرضه ‌شده است که امیدواریم بتوانیم یک پیشگیری خوب برای نجات جان مردم داشته باشیم.

او ادامه داد: این نانو پوشش در دسته‌بندی مواد ضدعفونی‌کننده در حجم ۲۵۰ میلی‌لیتر برای مصرف‌کننده با قیمت ۹۱ هزار تومان عرضه شده و برای هر ۲۰۰ مترمربع سطح با ماندگاری سه ساله و به صورت تضمینی حدوداً یک ‌میلیون و ۸۰۰ هزار تومان هزینه خواهد داشت.

رئوفی با بیان اینکه چندین مجموعه در تولید این محصول شریک هستند افزود: شرکت دانش بنیان «روئین حرارت رئوف» و یک شرکت کارگزار در ساخت این پوشش فعالیت بوده اند و فرآیند تولید آن در کارخانه نوآوری مرکز ماشین سازی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان مرکزی صورت می‌گیرد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه اراک خاطر نشان کرد: امیدواریم این نانو پوشش همان‌طور که ویروس کرونا با سرعت در حال شیوع است بتواند خیلی سریع‌تر استفاده شود و بزرگ‌ترین عامل در پیشگیری باشد.

منبع: دیار آفتاب

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.