رئیس اداره امور فرش سازمان صمت استان مرکزی گفت: در استان مرکزی سه تشکل اتحادیه فرش روستایی، اتحادیه فروشندگان و شرکت سهامی فرش در زمینه‌ی فرش فعالیت دارند.

صدور ۳۴ هزار کارت قالی‌بافی در سطح استان مرکزیبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، محمد هاشم ریاحی رئیس اداره امور فرش سازمان صمت استان مرکزی گفت: استان مرکزی همواره یکی از قطب‌های تولید فرش کشور بوده و فرش این منطقه به لحاظ شناخته شدن در سطح جهانی از سال‌های دور و در حال حاضر مطرح است.

او ادامه داد: در استان مرکزی سه تشکل اتحادیه فرش روستایی، اتحادیه فروشندگان و شرکت سهامی فرش در زمینه‌ی فرش فعالیت دارند به‌اضافه ۶۵ کارگاه متمرکز و غیرمتمرکز که هرکدام حداقل باید ۲۰ بافنده زیرمجموعه داشته باشند که بتوانند مجوز بگیرند، این کارگاه‌ها به‌صورت متوسط ۳۰ تا ۴۰ و بعضا تا ۱۰۰ دار قالی هم دارند و برخی از بافندگان نیز به‌صورت فردی مشغول هستند.

رئیس اداره امور فرش سازمان صمت استان مرکزی اضافه کرد: در سطح استان مرکزی ۳۴ هزار کارت قالی‌بافی صادرشده است، این‌ها کسانی هستند که توان تولید فرش را دارند و به ما مراجعه کرده‌اند یا شناسایی‌شده‌اند البته طبق تخمین‌ها بیش از ۵۰ هزار نفر در استان مرکزی توان تولید قالی را دارند، اما ممکن است بخشی از آن‌ها در حال حاضر به دلایل مختلف مثل فصلی کار کردن فعال نباشند.

او اظهار داشت: هرساله با توجه به‌ردیف بودجه‌های مشخص‌شده اعتباراتی برای بحث مشاغل خانگی و روستایی برای هر استان در نظر گرفته می‌شود که در سال جاری برای مشاغل روستایی بودجه خاصی مشخص نشد و این بودجه بیشتر به سمت دستگاه‌های حمایتی مثل کمیته امداد و بهزیستی معطوف شد.

ریاحی افزود: در زمینه‌ی مشاغل خانگی در سال جاری ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان برای ۴ دستگاه به استان مرکزی تخصیص پیدا کرد که یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان از آن برای سازمان صمت در نظر گرفته شد و بالغ‌بر ۸۰ درصد به بخش فرش اخصاص یافت که افراد را به بانک‌های عامل معرفی کردیم و در حال دریافت تسهیلات هستند.

رئیس اداره امور فرش سازمان صمت استان مرکزی با بیان اینکه اولویت پرداخت تسهیلات باکسانی است که کارگاه دارند اظهار کرد: این افراد پشتیبان‌های ما هستند، ولی ما در برخی شهرستان‌ها پشتیبان نداریم و تسهیلات به‌صورت فردی و مبلغ ۱۰ تا ۲۰ میلیون برای ایجاد یک دار قالی در نظر گرفته‌شده، اما برای پشتیبان‌ها این مبلغ ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان است.

او در پایان گفت: آمار تولید بیشتر بر اساس فروش مواد و مصالح تخمین زده می‌شود و به‌صورت دقیق نیست، در استان مرکزی به طور متوسط در ماه به میزان تولید هزار متر فرش مواد و مصالح به فروش می‌رود که بخشی از این تولید فرش وارد بازار می‌شود و بخشی سفارشی است.

انتهای پیام/ ر

برچسب ها: قالی بافی ، تولید فرش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار