رئیس مرکز آمار اعلام کرد:

بکارگیری روش سرشماری ثبتی مبنا، دسترسی به آمار با کیفیت و صرف منابع کمتر

حسین زاده گفت: اخذ بیشترین آمار طی مدت زمان کمتر، با کیفیت بالا و صرف منابع کمتر، با روش سرشماری ثبتی مبنا امکان پذیر می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، حسین زاده رئیس مرکز آمار در گفت و گویی رادیویی با اشاره به وظایف اداره آمار و نقش آن در برنامه ریزی اظهار کرد: مرکز آمار ایران در کشور سازمانی است که از سال ۴۴ ایجاد شده و قانون آن در سال ۵٣ بازنگری شده‌است. در تمام کشور‌های دنیا مشابه مرکز آمار ایران وجود دارد که مراکز آمار نقش مهمی در تامین جایگاه نیاز‌های آماری و برنامه ریزی و سیاست گذاری دارند.

او با اشاره به وظایف مرکز آمار ایران گفت: اجرای سرشماری‌های نفوس مسکن و سرشماری‌های بخش‌های مختلف از جمله مهمترین وظایف این سازمان است که سرشماری نفوس مسکن مطابق قانون هر ١٠سال باید اجرا شود. پس ازاین سرشماری را به شکل سنتی نخواهیم داشت و به سمت سرشماری نفوس و مسکن ثبتی مبنا خواهیم رفت. وظیفه دیگر اجرای طرح‌های آماری در بخش‌های مختلف است.

رئیس مرکز آمار بیان کرد: تهیه سالنامه آماری، حساب‌های ملی و منطقه‌ای و فصلی شاخص‌های قیمت مصرف کننده و تولید کننده به نوعی نظارت بر فعالیت‌های آماری دستگاه‌های اجرایی، تدوین استاندارد‌ها و بومی سازی استاندارد‌های بین المللی و به نوعی بومی سازی طبقه بندی‌های بین المللی ، از فعالیت‌های است که از بدو تأسیس مرکز آمار برای آن در نظر گرفته شده است.

حسین زاده گفت: نظام آماری ما نظامی نیمه متمرکز است. در دنیا نظام‌های آماری مختفی وجود دارد که شامل متمرکز و نیمه متمرکز است. کشور‌هایی مثل استرالیا و کانادا کشور‌هایی هستند که تمام فعالیت‌های آماری رسمی شأن در سازمان ملی آمار انجام می‌شود.

او افزود: بعضی از کشور‌ها هم کاملا غیر متمرکز عمل می کنند مانند ایالات متحده آمریکا  و برخی از کشور‌ها هم در طیف قرار می‌گیرند. کشورماهم نظامی نیمه متمرکز دارد به این معنا که دستگاه‌های اجرایی بسیاری از آمار‌های ثبتی را تولید می‌کنند.

رئیس مرکز آمار تصریح کرد: بسیاری از آمار‌های اقتصادی در بانک مرکزی تولید می‌شود، آمار‌های بهداشت در حوزه سلامت توسط وزارت بهداشت تهیه می‌شود. البته ما فهرست آمار‌های رسمی را در کشور ایجاد کردیم که تکلیف هرکدام از دستگاه‌های اجرایی در مورد آمار‌ها مشخص باشد. اولا آمار‌های رسمی کدام آمار‌ها هستند و به چه شیوه ای باید تولید شوند ، در چه بازه زمانی باید منتشر شوند و چه دستگاه‌هایی مسئول تولید کدام هستند. بخش قابل توجهی از آن‌ها توسط مرکز آمار تولید می‌شود. به عنوان مثال شاخص‌های قیمت تورم حساب‌های ملی و منطقه‌ای با کیفیت و تبعیت از بالاترین استاندارد‌های بین المللی در کشور تولید می‌شود و در اختیار برنامه ریزان قرار می گیرد.

حسین زاده گفت: ما هرسال تقویم انتشاراتی مطابق با استاندارد‌های بین المللی داریم. تعهدی که داشتیم در انتشار این تقویم انجام دادیم.

این مقام مسئول  گفت: بامطالعاتی که در مرکز آمار انجام شد، مصوبه‌ای را داشتیم که از این پس سرشماری‌ها نفوس مسکن ثبتی مبنا انجام شود. منظور از ثبتی مبنا این است که در این شیوه از ریز داده‌های دستگاه‌های اجرایی یعنی داده‌های اداری به جای مراجعه به خانوار و خوداظهاری برای تکمیل پرسشنامه استفاده کنیم.

حسین زاده در پایان اظهار کرد: شعار امسال برای روز آمار «ورود به قرن جدید با حکمرانی داده‌ها و نوین سازی در نظام آماری »است که بدون مطالعه این کار را انجام نداده ایم؛ و تنها کشوری هم نیستیم که این اقدام را انجام می‌دهیم. بسیاری از کشور‌های اروپایی ،کشور ترکیه و کره جنوبی نیز  در این زمینه اقداماتی را  انجام داده اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار