وزرای خارجه آذربایجان و ارمنستان به منظور حل و فصل بحران قره باغ راهی آمریکا می‌شوند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، واشنگتن امروز، جمعه، میزبان وزرای خارجه جمهوری آذربایجان و ارمنستان است تا درباره حل و فصل بحران قره باغ رایزنی کنند.

بنا بر گزارش اسپوتنیک، در پی بحران کنونی در منطقه مورد مناقشه قره باغ، «جیحون بایراموف» وزیر خارجه جمهوری آذربایجان و «زهراب مناتساکانیان» همتای ارمنستانی وی، امروز جمعه به واشنگتن خواهند رفت تا ضمن دیدار با مایک پمپئو همتای آمریکایی شان، درباره راه‌های رفع بحران قره‌باغ رایزنی کنند.

با وجودی که سفر به آمریکا مورد تائید آذربایجان و ارمنستانی قرار گرفته؛ اما معلوم نیست آیا وزرای خارجه این دو کشور گفتگویی رو در رو خواهند داشت یا خیر.

این در حالی است که پیشتر رئیس جمهور ارمنستان نیز به منظور رایزنی با مقامات اروپایی درباره مناقشه با جمهوری آذربایجان بر سر حاکمیت منطقه قره باغ، راهی مقر اتحادیه اروپا در بروکسل شد.

یک مقام ارمنستانی روز چهارشنبه اعلام کرد آرمن سرکیسیان برای بحث در مورد درگیری قره باغ با مقامات ناتو و اتحادیه اروپا به بروکسل رفته است.

گفتنی است آمریکا هم مثل فرانسه و روسیه، یکی از رؤسای مشترک گروه مینسک است که با هدف نظارت بر بحران قره باغ و تحولات منطقه قفقاز شکل گرفته است.

وخامت روابط میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان به پایان دوران شوروی سابق باز می‌گردد؛ زمانی که «کشتار سومقاییت» (که در آن ساکنان ارمنی شهرک ساحلی سومقاییت در جمهوری شوروی سوسیالیستی آذربایجان یکی از جمهوری‌های تشکیل‌دهنده اتحاد جماهیر شوروی آن زمان، در اواخر فوریه ۱۹۸۸ هدف گرفته شدند) به وقوع پیوست.

منطقه ناگورنو قره باغ در جنوب شرق جمهوری آذربایجان از نظر سازمان ملل متحد، بخشی از خاک این کشور به شمار می‌آید، اما بیش از یک ربع قرن است که در کنترل جدایی طلبان مورد حمایت ارتش ارمنستان قرار دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۲ ۰۲ آبان ۱۳۹۹
چه حرکت خامی
آخرین اخبار