عادی سازی روابط سودان با رژیم صهیونیستی موجی از اعتراضات خشمگین مردمی را در این کشور به دنبال داشته است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پرس تی وی، به دنبال عادی سازی روابط سودان با رژیم صهیونیستی، معترضان خشمگین سودانی به خیابان‌ها آمده و تصمیم حکومت فعلی را برای پیروی از امارات و بحرین در ایجاد روابط دیپلماتیک با اسرائیل محکوم کردند.

آ‌ن‌ها عصر جمعه با تجمع در خارطوم پایتخت سودان با آتش زدن پرچم اسرائیل و سر دادن شعار‌های «نه به مذاکره، صلح و آشتی با رژیم صهیونیستی» و «تسلیم نخواهیم شد، ما در کنار فلسطین هستیم» از عبدالفتاح برهان، رئیس شورای حاکم سودان خواستند که توافق عادی سازی را رد کند.

احزاب سیاسی متعددی در سودان نیز برای اعلام رد صریح توافقنامه عادی سازی بین کشورشان و اسرائیل صف کشیده و تأکید کردند که قرار است جبهه‌ای برای مخالفت با این اقدام تشکیل دهند.

ائتلافی از احزاب سیاسی، اتحاد ملی دموکراتیک، حزب بعث سودان، حزب کمونیست سودان، نیرو‌های اجماع ملی، حزب کنگره مردمی و همچنین جنبش سیاسی سودان اعلام کردند که به شدت مخالف هرگونه رابطه بین خارطوم و تل آویو هستند.


بیشتر بخوانید


سخنگوی حزب بعث سودان گفت: چند روز پیش، ما تماس‌های بسیاری با هنرمندان برجسته و همچنین چهره‌های فرهنگی و ادبی داشته‌ایم تا جبهه‌ای را علیه عادی سازی تشکیل دهیم. رایزنی‌ها و جلسات در مورد چگونگی مقابله با عادی سازی در حال برگزاری است. 

او گفت: عادی سازی با اسرائیل اقدامی غیرقابل قبول است، دولت مجاز نیست چنین اقدامی را با یک رژیم غاصب و نژادپرست انجام دهد که تبعیض مذهبی را اعمال می‌کند.

سخنگوی حزب بعث سودان با انتقاد از دولت به دلیل مشروط کردن عادی سازی روابط با اسرائیل برای حل مشکلات اقتصادی، گفت: دولت به بهانه مسائل اقتصادی، اقدام به فروش کشور کرده است، اگر قادر نیست بر مشکلات غلبه کند، باید استعفا داده و قدرت را به مردم واگذار کند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا روز جمعه در کاخ سفید اعلام کرد سودان و اسرائیل برای عادی سازی روابط توافق کرده‌اند.

مقامات ارشد آمریکایی گفتند ترامپ طی یک تماس تلفنی با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل و عبدالله حمدوک و برهان نخست وزیر سودان توافقنامه را امضا کرد.

این در حالی است که وزیر امور خارجه سودان، روز گذشته اعلام کرد این توافق به تصویب شورای قانونگذاری که هنوز در حال شکل گیری نیست، بستگی دارد. مشخص نیست که چه زمانی مجمع تحت معامله تقسیم قدرت بین افسران نظامی کشور و غیرنظامیان تشکیل می‌شود.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار