مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: سالانه یک میلیارد مترمکعب آب در زمین نفوذ کرده و وارد آبخوان‌ها می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، کامران خرم مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: چهار میلیارد و ۸۰۰ میلیون مترمکعب آب ناشی از بارندگی‌های سالانه در کردستان به رواناب تبدیل و هفت میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمکعب، معادل ۵۰ درصد حجم آب بارش‌ها نیز تبخیر می‌شود.

او میزان افزایش تبخیر رواناب‌های ناشی از بارندگی استان را در طول ۱۵ سال اخیر نسبت به گذشته هفت درصد اعلام کرد و افزود: میزان تبخیر رواناب‌های کردستان در دراز مدت ۵۶ درصد بود که اکنون با توجه به تغییرات دمایی به ۶۳ درصد افزایش یافته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان با بیان اینکه بیشترین میزان آب‌های سطحی مربوط به نیمه غربی استان و ۸۶ درصد است، یادآور شد: این رقم در نیمه شرقی استان ۱۴ درصد است، بنابراین آب شرب مورد نیاز ساکنان شهرستان‌های قروه و دهگلان، از طریق آب‌های زیرزمینی تامین شده است.

خرم به وجود ۷۳ درصد منابع آبی زیرزمینی در شرق و ۲۷ درصد آن در غرب استان اشاره کرد و گفت: با وجود اینکه بخش قابل توجهی از آب‌های سطحی کردستان در نیمه غربی واقع شده، اما در حال حاضر آب شرب مریوان از منابع زیرزمینی تامین می‌شود که قرار است از محل سد گاران آب بخشی از این شهر تامین شود.

انتهای پیام/ع

برچسب ها: آب و هوا ، بارش باران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.