طی روزهای اخیر بازار روغن هم همچون برخی اقلام اساسی دیگر ملتهب شده است و این محصول با قیمت های بالاتر از نرخ مصوب به فروش می‌رود.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، طی هفته‌های اخیر اقلام اساسی سبد خانوار یکی پس از دیگری برای جا نماندن از قافله گرانی‌ها با التهاباتی در بازار روبرو شده اند که روغن نباتی هم از این امر مستثنی نیست.

بازدید‌های میدانی از فروشگاه ها و مغازه‌های سطح شهر نشان می‌دهد که قفسه‌ها خالی از روغن جامد و مایع است که هر یک از فروشندگان دلایلی برای این امر مطرح می‌کنند، اما نکته اینجاست که کشور ما زیر فشار تحریم و جنگ نابرابر اقتصادی است که نه تنها صنعت روغن بلکه تمامی صنایع به علت مشکلات انتقال پول و تامین ارز با کمبود مواد اولیه روبرو هستند که همین موضوع التهاباتی در قیمت  محصول نهایی در بازار ایجاد کرده است.

بررسی‌ها از سطح بازار نشان می‌دهد که روغن نباتی در مغازه‌ها بسیار نایاب است و در صورت موجودی در برخی مغازه‌ها بیش از ۲ برابر قیمت درج شده بر روی کالا عرضه می‌شود که دبیر انجمن صنفی روغن نباتی تقاضای کاذب در برابر میزان عرضه، افزایش قیمت حلب، مشکلات تخصیص ارز به واردات روغن پالم و شیوع ویروس کرونا و افزایش ذخایر کشور‌های هند و چین را از دلایل اصلی گرانی روغن در بازار مطرح می‌کند و این نوید را می‌دهد که ظرف هفته‌های آتی با رایزنی‌های صورت گرفته بازار روغن مجدد به آرامش می‌رسد.

چندی پیش قاسمعلی حسنی دبیر کل اتحادیه بنکداران مواد غذایی در واکنش به التهاب قیمت روغن در بازار اظهار کرد: اگرچه روغن با نرخ ۴۷ هزار تومانی درج شده بر روی کالا برای مصرف کننده نیست، اما با نرخ ۱۰۷ هزار تومان به وفور موجود است که این امر نشان می‌دهد اشکالاتی در سیستم توزیع رخ داده که برای رفع این مشکل دولت در جلسه مشترک باید از بخش خصوصی کمک بگیرد، دبیر انجمن صنفی روغن نباتی این موضوع را تایید می‌کند چرا که کارخانجات تولیدی با نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار کالا را عرضه می‌کنند و تنها ممکن است به سبب وجود افراد واسطه نوساناتی در بازار رخ دهد که دستگاه‌های نظارتی با اعمال نظارت و بررسی بیشتر از سطح بازار باید از بروز چنین تخلفاتی جلوگیری کنند.

با وجود آنکه ۸۵ تا ۹۰ درصد روغن و دانه‌های روغنی مورد نیاز از خارج تامین می‌شود، وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی تولید برنامه‌ای برای خوداتکایی ۷۰ درصدی و کاهش وابستگی به کشور‌های بیگانه دارد که متاسفانه عوامل مختلفی همچون قیمت گذاری نامناسب خرید تضمینی، کمبود ماشین آلات و ادوات برداشت و کارخانه‌های فرآوری و ... سد راه تحقق این دستاورد مهم شده است، در حالیکه با کاهش سرانه مصرف روغن در مقایسه با سایر کشور‌ها ارز کمتری برای واردات از کشور خارج می‌شود.

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می‌رویم تا از آخرین جزئیات واردات روغن، علل گرانی و راهکار رفع بحران و رسیدن بازار به آرامش با خبر شویم:

 افزایش قیمت روغن مقطعی است

امیر هوشنگ بیرشک دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی کشور در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان، از کاهش واردات روغن خبر داد و گفت: بنابر آمار ۶ ماهه گمرک، واردات روغن و دانه‌های روغنی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۰ درصد کاهش یافته است، اما این موضوع ارتباطی به بحث تولید ندارد.

وی افزود: با توجه به عرضه روغن از سوی بازرگانی دولتی به کارخانه‌ها مقداری روغن تولید شده است و تنها به سبب چالش ارز و عدم تخصیص ارز قابل توجه به روغن پالم، تامین روغن حلب نیمه جامد ۴ تا ۵ کیلویی با مشکلاتی روبروست.

بیرشک با اشاره به دیگر دلایل گرانی روغن در بازار بیان کرد: با توجه به واردات ورق حلب با ارز نیما و افزایش قیمت هر کیلو ورق از ۱۴ هزار تومان به ۲۲ هزار تومان تا حدودی در تولید روغن جامد تاثیر گذاشته، اما تولید روغن مایع و خانوار در حال انجام است.

دبیر انجمن صنایع روغن‌نباتی ادامه داد: با وجود آنکه کارخانجات، تولید خود را با نرخ مصوب عرضه می‌کنند، مسئولان نظارتی با اعمال نظارت بر بازار باید از گرانفروشی جلوگیری کنند چرا که عرضه با قیمت‌های بالاتر از نرخ درج شده بر روی کالا از سوی افراد واسطه در بازار رخ می‌دهد.

وی با بیان اینکه افزایش ۲ برابری قیمت روغن خانوار مقطعی است، گفت: با برگزاری جلسات و رایزنی‌هایی که با بانک مرکزی و وزارت صمت داشتیم، تصمیماتی مبنی بر تخصیص ارز به واردات روغن پالم داشتیم که با این وجود ظرف هفته‌های آینده آرامش به بازار باز می‌گردد.

به گفته بیرشک، علی رغم آنکه کارخانجات تولیدی، روغن نباتی را بر مبنای نرخ مصوب تنظیم بازار عرضه می‌کنند، اما به علت ازدیاد تقاضا و کمبود عرضه قیمت برای مصرف کننده افزایش یافته که ظرف هفته‌های آتی مشکل مرتفع می‌شود.

این ‌مقام‌مسئول از کمبود روغن صنف و صنعت خبر داد و گفت: با توجه به تقاضای کاذبی که برای خرید روغن در بازار ایجاد شده، قیمت محصول دچار التهاب در بازار شده است، درحالیکه در شرایط فعلی که کشور دچار تحریم‌های ظالمانه و جنگ اقتصادی است، به مردم و صنوفی که روغن مصرف می‌کنند، توصیه می‌شود که تقاضای کاذب در بازار ایجاد نکنند تا برخی افراد به نرخ‌های غیر واقعی اقدام به عرضه روغن نکنند.

این مقام مسئول درباره اینکه آیا قیمت روغن نباتی تا پایان سال افزایش می‌یابد، بیان کرد: مولفه‌های متعددی در افزایش قیمت روغن نباتی تاثیر گذار است که امکان پیش بینی آن در بازار وجود ندارد. به عنوان مثال قیمت روغن پالم در بازار‌های جهانی به یکباره ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش یافت چرا که با افت مزارع روسیه و شیوع ویروس کرونا کشور‌های هند و چین ذخایر خود را افزایش دادند که این امر منجر به گرانی شد.

وی با اشاره به اینکه برنامه خاصی برای افزایش قیمت روغن تا پایان سال نداریم، افزود: این درحالی است که با استمرار این روند چاره‌ای جز افزایش نیست، گرچه فضای جامعه نمی‌طلبد که دنبال این موضوع برویم.

دبیرانجمن صنفی روغن نباتی با اشاره به اینکه ۸۵ درصد روغن و دانه روغنی مورد نیاز از طریق واردات تامین می‌شود، بیان کرد: اگرچه با برنامه خوداتکایی وزارت جهاد کشاورزی تا حدودی فاصله داریم، اما سال به سال بهتر می‌شود. هر چند خوداتکایی ۱۰۰ درصدی امکان پذیر نیست.

 نرخ خرید تضمینی دانه‌های روغنی‌سنخیتی با هزینه تولید ندارد/کمبود روغن در سایه واردات بی رویه و بی توجهی به توسعه کشت در دانه‌های روغنی

علیرضا مهاجر مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به اینکه نرخ دانه‌های روغنی با هزینه‌های تولید سنخیتی ندارد، اظهار کرد: دولت برای سال زراعی جدید نرخ خرید تضمینی هر کیلو کلزا را ۷ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام کرد، درحالیکه نرخ آن باید ۱۲ تا ۱۳ هزار تومان باشد. همچنین نرخ خرید تضمینی هر کیلو سویا ۳ هزار و ۸۵۰ تومان است، درحالیکه سر زمین با نرخ ۱۲ هزار تومان از کشاورز خریداری می‌شود که این امر نشان می‌دهد عرضه و تقاضا بر قیمت گذاری دانه‌های روغنی حاکم است و متاسفانه دولت حداقل قیمت را برای خرید تضمینی اعلام‌کرده است.

مهاجر با اشاره به اینکه تولید کلزا در مناطق سردسیر را از دست دادیم، بیان کرد: با توجه به نرخ کنونی دانه‌های روغنی در بازار، تولید دانه‌های روغنی در مناطق معتدل و گرم با استقبال کشاورزان مواجه شده که انتظار می‌رود بخشی از برنامه اجرا شود.

مجری طرح دانه‌های روغنی آزادسازی قیمت دانه‌های روغنی را امری مهم در توسعه کشت برشمرد و گفت: امسال پیش بینی می‌شود که تولید کلزا به ۳۵۰ هزار تن، سویا ۸۰ هزارتن، کنجد ۶۰ هزارتن و آفتابگردان و گلرنگ به ۶۰ هزار تن برسد که با این وجود ۲۰ درصد روغن مورد نیاز در داخل تامین می‌شود.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی با انتقاد از سرانه مصرف روغن در کشور گفت: هم اکنون سرانه مصرف روغن در کشور ما ۲۰ کیلوگرم است، درحالیکه متوسط مصرف جهانی ۱۲ کیلو است که با فرهنگ سازی سرانه مصرف باید به ۱۵ کیلوگرم برسد ، در صورت تحقق این امر ظرف سه سال آینده ۵۰ درصد و ۱۰ سال آینده ۷۰ تا ۸۰ درصد روغن مورد نیاز در داخل تامین می‌شود.

وی توسعه کشت دانه‌های روغنی را تنها راهکار جبران کمبود روغن در کشور اعلام کرد و افزود: با وجود هشدار‌های مکرر به توسعه کشت دانه‌های روغنی، اما به سبب کافی بودن ارز در کشور اقدام به واردات روغن از کشور‌های آمریکا، آرژانتین و برزیل می‌کردند که در شرایط فعلی تحریم به سبب کمبود ارز و مشکلات نقل و انتقال با چالش‌هایی در تامین مواجه شده اند، این در حالی است که مقام‌معظم رهبری همواره بر حمایت از تولید داخل و اتکا به منابع داخلی تاکید دارند.

مجری طرح دانه‌های روغنی ادامه داد: با توجه به شرایط تحریم و کمبود ارز توسعه کشت دانه‌های روغنی تنها راهکار تامین روغن مورد نیاز در داخل محسوب می‌شود، در شرایط فعلی به سبب ذخایر مناسب کمبودی نداریم.

تامین ۹۵ درصد روغن مورد نیاز از خارج/چه عواملی مانع توسعه کشت دانه‌های روغنی شد؟

سید جعفر حسینی مشاور ارشد نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان ، نامناسب بودن قیمت خرید تضمینی را یکی از دلایل کاهش تولید دانه‌های روغنی اعلام کرد و گفت: با وجود هشدار‌های مکرر مبنی بر نامناسب بودن قیمت دانه‌های روغنی همچون کلزا، آفتابگردان، سویا و کنجد با هزینه‌های تولید، اما گوش شنوایی وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه ۹۵ درصد روغن مورد نیاز داخل از طریق واردات تامین می‌شود، افزود: طی سال‌های اخیر سیاست و برنامه مدونی برای افزایش سطح زیر کشت دانه‌های روغنی نداشتیم که این امر در کنار نامناسب بودن قیمت خرید تضمینی، کمبود ادوات و ماشین آلات برداشت کلزا و نبود بذر مناسب آفتابگردان و کارخانجات فرآوری موجب شد گیاه کم آب بر همچون آفتابگردان از چرخه تولید کشاورزان خارج و سویا به عنوان خوراک دام استفاده شود.

حسینی ادامه داد: با توجه به فقدان سیاست و برنامه مناسب برای توسعه کشت دانه‌های روغنی، قیمت گذاری نامناسب و الگوی کشت تعریف نشده با شکست تولید مواجه شدیم و تا زمانیکه نرخ محصولات واقعی نشود، استقبالی برای کشت وجود ندارد.

مشاور ارشد نظام صنفی کشاورزی با اشاره به اینکه زمان برای کشت کلزا را از دست داده ایم، بیان کرد: با توجه به کاهش استقبال کشاورزان به سطح زیرکشت مورد نظر وزارت جهاد در خصوص محصول کلزا نمی‌رسیم، اما برای آفتابگردان این امکان وجود دارد که با برنامه ریزی مدون بخشی از روغن مورد نیاز را از این طریق تامین کنیم.

این مقام‌مسئول در پایان تصریح کرد: با وجود کشت کم آب بر همچون کنجد و کتان این امکان وجود دارد که با اعلام قیمت مناسب و مد نظر وزارت جهاد کشاورزی و بسته حمایتی ویژه دانه روغنی بتوان بخشی از روغن مورد نیاز را در داخل تامین کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۱۱:۰۰ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
معلومه چه خبره تو این مملکت بی سروصاحاب؟؟ رفتم مغازه میگه باید با روغن رب هم بخری رفتم یه مغازه دیگه مجبور شدم دو برابر بخرم. خاک تو سر ایران.. ایران مرد. انقدر مرگ اینو اونو خواستید از همه دنیا بدبخت تر ایرانیان
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۵:۴۷ ۰۴ فروردين ۱۴۰۰
خاک بر سرتون کنم روغنی که دیروز تاریخ تولید خورده امروز دوبرابر قیمت خریدم ..حتی یک هفته هم از تاریخش رد نشده ..همه چی تو ایران شده دونرخی ...دلار دونرخی...بنزین دونرخی....تولید مواد غذایی کارخانه ی قیمت بیرون ی قیمت دیگه
اون هم مجبور بودم واقعا جای تأسف دارد....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۶ ۰۵ اسفند ۱۳۹۹
یعنی یک کشوربااین نمی تواندجلویی این همه گرانی رابگیردسرخس روغن باقیمت صدوهشتادتومان پنج کیلوبعدهم یه شماره دادندکه شماره ملی ارسال کنیدده بارفرستادم خبری نیست ملت بخوربخوره مامردم کارگربیچاره بایدتاوان بدیم خداخیرتان بده
Iran (Islamic Republic of)
بینام
۰۴:۵۹ ۲۴ بهمن ۱۳۹۹
در بازار یا اصلا فروشنده ها روغن ندارن و یا شرایطی،من برای خرید روغن به مغازه رفتم فروشنده گفت باید با روغن نخود فرنگی هم بخری تا بهت بفروشم،به یه مغازه دیگه رفتم گفت باید با روغن یک بسته تخمه هم بخری،،،خلاصه روغن اصلا در بازار نیست...به نظر من روغن به اندازه کافی درکشور هست ولی اون رو احتکار میکنن‌...دولت روحانی هم که درش رو باید گل گرفت
Iran (Islamic Republic of)
یدالله
۱۴:۴۳ ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
استان بوشهر روغن نیست ی فکری کنید
Iran (Islamic Republic of)
محسن ستوده مهر
۱۷:۵۸ ۲۹ دی ۱۳۹۹
خدایا خودت جواب ظالم رو بده. از دست اسیر کاری بر نمیاد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۴ ۱۲ دی ۱۳۹۹
سلام

هزینه تولید روغن تخمه آفتاب گردان که سال هاست یک چیز عادی هست و از همه ی روغن ها ارزانتر هست از همه ی روغن های دیگه بالاتر هست
اکثر مردم خبر ندارن روغن های آفتاب گردان چطور تولید میشه حتی خودمم اطلاعی ندارم
ولی یک سرچ ساده توی نت بزنید قیمت تخمه خام نپخته آفتاب گردان یک کیلو چقدر در میاد الان سایتی که من واردش شدم یک کیلوش میشه 36 هزار تومان
برای بدست اوردن 1 لیتر یا 1 کیلو روغن مایع نیاز به 10 تا 11 کیلو تخمه هست که این مقدار باید توسط دستگاه پوستشون برداشته بشه که چیزی حدود 5 تا 6 کیلو مغز تخمه بدست میاد و با پرس شدن این مقدار 1 لیتر روغن مایع بدست میاد حالا حساب کنید با تمام فرایندهایی که طی میشه چیزی حدود 430 هزار تومان خرج برمی داره 1 لیتر روغن
نه فقط اینجا بلکه بقیه کشورهاهم همینطورن
4 لیتر روغن میشه زیر 8 دلار
هرچقدر جستجور کردم همش به خارجی که فرآیند تولید روغنُ کارخانه ایُ پیدا کنم هیچی پیدا نکردم از هرچیزی پیدا کردم بجز روغن
معلوم نیست چی به خوردمون میدن دها سال هم هست همه ی کشورها این روغنُ مصرف می کنن
اکثر دکترا هم میگن این روغن مضر هست درحالی که بطور طبیعی روغن آفتاب گردان از بقیه ی روغن ها پرخاصیت تر و با ارزش تر هست
جالبه که روغن های دیگه که زیتون معروف ترینش هست فرآیند تولید بسیار ارزان تری داره یا روغن ذرت حتی ارزان تر از روغن زیرتون ولی برعکس اون اینا گرونن
با چیزی که من فهمیدم تنها بهونه اینه که اینا کارگری درست میشن یعنی فرآیند تولیدشون انسانی هست!

حتی اگر به قیمت عمده حساب کنم که از کشاورز بدبخت کیلویی 400 یا شاید 500 تومان می خرن بازهم 1 لیتر روغن 11 هزار تومان بیشتر میشه فکنم چیزی حدود 14 تا 15 هزار تومان در بیاد بازای هر 1 لیتر که 25 تا 30 تومن میره برای مشتری

فقط یک چیز میمونه که اینه که فرآیند تولید گل آفتاب گردان بسیار سود زاست برای تولید دارو تولید عسل سم ذایی و شاید کارهای دیگه ای هم استفاده میشه انقدر این گل خاصیت داره که فکر نکنم چیز زیادی ازش بعنوان تفاله دور بریزن
که فکر نکنم دلیل ارزونیش این باشه چون روغن پالمی که خودشون می دونن چقدر ضرر داره واسه سلامتی اما واسه سود بیشتر قاطی همین روغن می کردن و به خورد مردم می دادن

بهترین راهش اینه که کسایی که می تونن مثله یک فروشگاهی که شنیدم چنین کاری انجام میده حالا نمی دونم توی تهران هست یا یک شهر دیگه ای
1تن یا 2 تن از کشاورز خریداری بشه و جلوی مردم روغن درست بشه

مسئولینُ که خودتون می دونین لازم به حرف زدن راجبشون نیست
ولی اون کسایی که از (مردم) توی کارن ولی کاری انجام نمیدن اوضاع روزبروز بدتر میشه
انتظار حرکت از مسئولینُ نداشته باشید
Iran (Islamic Republic of)
ساجدی
۲۱:۵۲ ۳۰ آذر ۱۳۹۹
بیایید همه مردم باهم دولت اصلاحات را گل باران کنیم
Iran (Islamic Republic of)
کاربر
۲۰:۵۴ ۳۰ آذر ۱۳۹۹
اگه میدونستید این روغن پالمی که به خوردمون میدن چی صداتون درنمیومد برید روزی هزار بار شکر خدا کنید که روغن نیست در عوض بدنتون سالم میمونه.
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۰۹:۱۸ ۰۷ آذر ۱۳۹۹
بنام خداوند جان و خرد :
توی کلان شهر شیراز یک ذره یا یک قوطی کوچک روغن سرخ کردنی و روغن پخت و پز و روغن جامد گیر نمیاد کاسبهای فروشگاهای سوپر مارکتها و بقالیها میگن بریت دمبه چربی گاو و گوسفند گیر بیارید آب کنید روغنشو بگیرید توی خونهاتون و استفاده کنید!!! آخه دولت محترم و مدیران و مسئولان دارند چکار می کنه که نباید روغن اصلان توی بازار کلان شهری مثل شیراز وجود داشته باشه خدایا چرااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا ؟!!!! .
والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۲ ۰۳ آذر ۱۳۹۹
در استان هرمزگان مواد اقلامی مانند روغن و رب در مغازه زینب سالاری خیلی مواد مورد نیاز را انبار مکند وبا قیمت دو برابر میفروشد
Iran (Islamic Republic of)
گمنام
۱۹:۳۳ ۰۱ آذر ۱۳۹۹
گره ی همه ی این مشکلات فقر گرانی بیماری به دست منجی عالم بشریت باز میشه برای ظهورش صلوات اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۷ ۰۱ آذر ۱۳۹۹
آخرش دردشون گرونیه یک مدتی کمیاب میشه بعدبه دوبرابر قیمت همه جا پرمیشه ازروغن مردم هم خیلی خوش حال ازاینکه روغن فراوان شده راحت به دوبرابرقیمت خریداری میکنند وبعدش دولت میره سراغ کالای دیگه ای که ارز4200بهش تعلق میگیره واین زنجیره یک سره ادامه پیدامیکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۴ ۳۰ آبان ۱۳۹۹
الان فروشگاه ها روغن نباتی ندارن
فقط آفتابگردون و ذرت دارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۸ ۲۹ آبان ۱۳۹۹
خود دولت مسیئولگرانی هست
Netherlands
ابوالفضل
۰۰:۳۰ ۲۷ آبان ۱۳۹۹
همین روزهاست که جوانهایی مثل من که تعدادشون کم هم نیست آب و روغن قاطی کنیم و بعد بفهمید کن فیکون یعنی چی زنده ام و میبینم
Iran (Islamic Republic of)
عبدالله
۱۳:۱۵ ۱۲ آبان ۱۳۹۹
عرض میکنم خدمدتون
روغن مثل همیشه مرتب و منظم با درج قیمت تو فروشگاه به ما زل زده بودند
تا اینکه یه نفر اومد اعلام کرد تو خبر 20/30روغن نایاب شد
بعد ملتم دست به کار شدن بدو بخر
99%فروشگاه مغازه روغنها رو جمع کردن گفتند نداریم
و قیمتهای درج شده رو پاک کردن
شوتی درست روغن تمام شد ولی مگه میشهیه یه دولت ذخیره نداشته باشه
گناه این ملت که سوپر مارکت میگه 300هزارتومن خرید کن روغن ببر کردن شماها جدا میگم
Iran (Islamic Republic of)
رصا
۱۹:۳۴ ۰۹ آبان ۱۳۹۹
خود دولت احتکار میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۹ ۰۹ آبان ۱۳۹۹
روغن رو مثل خودرو قرعه کشی کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۴ ۰۸ آبان ۱۳۹۹
هم برای دولت بی تدبیر و بی لیاقت متاسفم . و هم برای بعضی مردم بی فرهنگی که تا خبر گرانی می آید ، به فروشگاه ها و مغازه ها عین ملخ های ترسو هجوم می برند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۲ ۰۸ آبان ۱۳۹۹
جالب شد . از یک طرف میگویید که تحریم های آمریکا بی فایده بوده و نتیجه نداده ، بعد از طرف دیگر میگویید که به دلیل تحریم های آمریکا ، قیمت روغن دو برابر شده . کدام را قبول کنیم ؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۰ ۰۸ آبان ۱۳۹۹
لطفا تحریم ها را بهانه نکنید . با داعش های داخلی که روغن را احتکار کرده اند برخورد قانونی کنید . بهانه نیاورید . 99 درصد مشکلات مملکت ما بدلیل دشمنان و محتکران و اختلاسگران داخلی ست .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۵ ۰۸ آبان ۱۳۹۹
اینا با املت مشکل دارن یه روز پیاز گرون میشه یه روز گوجه یه روز تخم مرغ الان هم روغن
United States of America
خالد جلیلیان
۱۳:۱۰ ۰۸ آبان ۱۳۹۹
مقسر خودمون هم هستیم تا گفتن روغن میخواد گرون بشه همه ریختن هر چی روغن تو بازار بود خریدن دولت هم همینو میخواد که
Netherlands
ناشناس
۱۲:۱۴ ۰۸ آبان ۱۳۹۹
الان واقعا قبول دارین روغن کم و گران شده یا اینکه می خواین بگین این هم سیاه نمایی رسانه های معانده؟ چی دیگه تو این مملکت پیدا می شه که تازه ارزون باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۱ ۰۸ آبان ۱۳۹۹
مسئولین میگن چرا؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۱ ۰۸ آبان ۱۳۹۹
معلومه دعای ما مستجاب نشده ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۳ ۰۸ آبان ۱۳۹۹
ارز ۴۲۰۰ تومنی را قطع کرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۶ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
چون جیب خودشان پر است به حال دولت و مسئولین چه فرقی میکنه گرون بشه یا ارزون ملت مرده فقط بلدن زیر نویس کنن در فلان محصول فلان چیز به خودکفایی رسیدیم .خودکفا خودت به اندازه کافی داری فکر میکنی ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۴ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
همه اینها دروغه مواد اولیه وغیره همه چیز هست منتها مدتی پنهان می کنن تا قیمت بالا بره وتثبیت بشه اون وقت فک وفراوان پیدا میشه با قیمتی ۱۲۰ تومان . درست مثل شکر که کیلویی ۲۵۰۰بود یکباره نایاب شد وقتی ظاهر شد با قیمت ۱۰تومان .واین ثابت ماند الان هرچقدشکر میخای با قیمت۱۰تومان ۱۰تنی برات بیارم
Iran (Islamic Republic of)
ساجدی
۲۰:۴۸ ۳۰ آذر ۱۳۹۹
به این میگن کلک مرغابی میبینی چه جور مردم و میپیچونن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۵ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
اینها همه حبابه .خوددولت باعث گرانیه. انبارمیکنند چندین برابرکه شدمیدن بازار تحریم بهانه خوبی شده برای گرانی .دولت محترم هم شده تماشاچی
Iran (Islamic Republic of)
حسن..
۱۹:۰۳ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
همش تقصیر آمریکاست وگرنه روغن زیاد داریم چرا دولت به خوبی رو زیر سوال میبرید
Iran (Islamic Republic of)
گندم
۱۸:۳۰ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
خب مگه فقط وغن گرون شده .بهتره بنویسید چرا همه چی گرون شده؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۷ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
پیازگرون شده گوجه گرون شده همه چی گرون شده چ خبره؟!!!اونوقتم میگید چرا مردم مهاجرت میکنند میرن کشورهای اروپایی؟!!!!
Iran (Islamic Republic of)
امید
۱۷:۳۸ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
علی برکت الله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۸ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
الان متوجه نشدیم چکار کنیم بالاخره
روغن بخریم یا نخوریم یا صبر کنیم سه سال دیگه خودکفا بشیم...
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۷:۳۷ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
سرمایه دار انبارشپر است خونه پراست گارگر حقوق نداره وام داره تازه باید روعن دپو شده ۳ برابر بخرد اسمش این است یارانه میگیرد معشعیت میگیرد ابروش برد
Iran (Islamic Republic of)
سید رضا
۱۷:۳۳ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
هر سال 50تن کلزا تولید میکردم اما همیشه قیمتش کم بود امسال دیگه اصلا کشت نکردمه و نمیخوام کشت کنم چون هزینه اش را 7برابر کردن ولی فقط 37درصد روی قیمتش گذاشتن. حالا حساب کنین توی این کشور چن نفر مانند من هست؟ دولت اصلا نمیخواد کاری برای مردم بکنه . مگه میشه نرخ خرید تضمینی را جوری گذاشت که کشاورز اگه ضرر نکنه باید خوشحال باشه بعدم بگن حمایت از تولید. حهش تولید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۰ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
چنان رونق اقتصادی ایجاد شده که اصلا نیازی به روغن نیست با آب غذامون سرخ میکنیم
Iran (Islamic Republic of)
کاربر
۲۱:۴۴ ۳۰ آذر ۱۳۹۹
صورت هم باسیلی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۴ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
یه جوری نوشته چرا روغن گران شد انگار بقیه چیزها ارزونه!!!
بهتره بنویسید چرا روغن، لبنیات، برنج، خودرو، خانه، طلا، لوازم بهداشتی و ...... گران شد.
یا نه، بهتره بنویسید چرا به غیر از سهام های بورسی بقیه چیزها گران شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۲ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
به عمل کار براید به دعا کردن نیست (دعا یک مسکن موقتی برای دردهای روحی وروانی است فقط
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۱ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
مسئولین و مدیران بی وجدان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۶ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
شما یچیزی رو نام ببر که کم و گران نشده جایزه داری
Netherlands
ناشناس
۱۵:۰۰ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
خب معلومه، دست تمام گرانفروشان ازهمان زمانی که جنگ رابرماتحمیل کردند، روشده!؟!؟کالا، مدتی دربازار نیست میشه، وبعد باقیمتهای نجومی ظاهر میشه!؟!؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۹ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
دعا کردیم از فردا روغن زیاد میشه
Iran (Islamic Republic of)
میلاد67
۱۴:۴۸ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
هر روز یه چیزی گران میشه بعد میگید چرا گران شد...!!؟
خوب معلومه چرا...
Iran (Islamic Republic of)
رسول
۱۴:۳۸ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
این چه خبریه؟؟ مگه بقیه چیزا ارزون هست؟ مردم کمرشون شکسته دیگه
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۴:۳۶ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
الان جواب سوالو میگم
چون دولت میخاد گرونتر کنه
همیشه هر چی رو میخوان گرون کنن اول یه حجمه میندازن بعد دو سه هزار ارزون مبکنن میگن ارزون شد
France
ناشناس
۱۴:۳۵ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
آخه اینم سواله که میپرسی؟
واقعا فک میکنید که مردم به دنبال چرایی مساله هستند وقتی که هیچ کس پاسخگو نیست؟
اصلا جواب سوالت پیدا شد مگه اقدامی براش صورت میگیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۱ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
رونق هست به دست ما نمی رسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۷ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
بیسواد، رونق نه، روغن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۱ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
قراره گرون بشه تازه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۱ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
تا پیش از این کره بود حالا روغن؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۱ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
رونق هست مردم حریص شدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۰ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
روغن به وفور هست تکذیب می‌کنیم!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۰ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
خدااااااا.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۵ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
گرانی که وازه ایی اشنا این روزهابایدمسئولین ریشه این گرانی ههاروپیداکنند
France
ناشناس
۱۲:۵۳ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
کم شد !!!
احتکار شد تا گران شود .
ویل للمتففین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۵ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
باسلام هرچی وهر اقلامی که دیدین گران شد وکم یاب شد بدانید اینقدر صادر میشود
Iran (Islamic Republic of)
شهروند
۱۲:۱۶ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
چون دولت فهمیدن مردم به گرون خریدن عادت کرده است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۲ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
کار ترامپ هست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۶ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
نکنه اینم وارداتیه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۶ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
متاسفم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۸ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
روغن که هیچی. هر روز یه چیزی توی این مملکت گرون میشه و نایاب میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۳ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
به نظر بنده ، مردم از واقعیات تولیدات کشاورزی بی اطلاعند !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۳ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
به مرگ میگیرند که به تب راضی شویم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۷ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
باور کنید کم نیست
تدبیر نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۴ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
همیشه تا یه چیزیو میخوان گرون کنن،اول گم و گورش میکنن کمیابش میکنن... بعد یه سلطانی پیدا میشه که احتکار کرده بعدش اینا اون مواد رو آزاد میکنن و یهو نمیدونن چرا گرون میشه.... و این داستان همچنان ادامه داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۴ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
ممنون از مدیریت قوی شما در کشور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۳ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
سئوال پرسیدی چرا روغن کم یا گران شده ؟من جوابتو میدم
تو این کشور کم نداریم چرا گران شده می خوان به مردم فشار بیارن روزی روی یه محصول کار میکنن (تا روی اعصاب مردم کار کنن تمام )
روزای آغاز امامت امام عصر امیدوارم همتون به درک واصل شین آمین
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۱۱:۱۲ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
تو رو خدا مردم رو .... فرض نکنید. مردم میدونن. چرا فکر میکنین مردم نمیفهمن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۱ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
به نظر بنده ، اکثر مردم از واقعیات تولید و هزینه‌های آن بی اطلاعند!!
Iran (Islamic Republic of)
جفر
۱۱:۰۷ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
به غیر از روغن به باقی اقلام هم رسیدگی کنید
نذارید لبنیات گرون شه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۴ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
جواب سوال تیتر خبر فقط این میتونه باشه
عدم مدیریت مسئولین و بی تدبیری دولت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۱ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
چون مردم ما همیشه در صحنه هستن یکی که یه دونه لازم داره 10 تا میخره انگار میخواهد قیامت بشه این خودش یه چراغ سبز به گرونی هستش... با این خرید مردم خودش قبول میکنن که بله گرون بشه.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۱:۰۱ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
یه بار کره گرون میشه یه بار روغن این طوری که نمیشه باید یه ستاد انقلابی تشکیل بشه جلوی گرانی ها احتکارو بگیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۱ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
هر دم از این باغ بری می رسددددددددددددددددد.
Iran (Islamic Republic of)
ابراهیم
۱۰:۵۹ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
حالا چی گرون نشده
کم شدن روغن در بازار پوششی است برای جهش قیمتی چند برابری
-
ناشناس
۱۰:۵۹ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
تو چنين شرايطي همه چي دولتي بشه بهتره كنترلش راحت تره تا خصوصي اقتصاد ما بستس تحريميم
-
ناشناس
۱۰:۵۳ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
احتكار كردن كارخانه دارها تا گرون بشه مردم بدبختو بيشتر پول بگیرن
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۱۰:۴۳ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
جوان امروز به کدام دلیل امید به آینده داشته باشه؟!
من به عنوان یک جوان توی این مملکت هیچ احساسی از اینکه در این کشور دولت وجود داره، ندارم!
انگار همه چیز به هم ریخته است و دست دلال و این و اون می چرخه!! به کجا شکایت ببریم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۷ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
چون امریکا رو به افوله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۴ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
به این بهونه میخا قیمتشو چند برابر کنن
Iran (Islamic Republic of)
محمد. ن. ک
۱۰:۳۰ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
چون ما بدبختیم.
خدایا درسته که، از ماست که بر ماست ولی خودت فرجی برای رهایی این ملت از مشکلات قرار بده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۰ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
شایعه پراکنی نکنید کی میگه روغن نیست سر کوچه ما هست قیمتش هم ارزونه
Iran (Islamic Republic of)
م-ت
۱۰:۰۹ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
خدایا خسته شدیم هر روز همه چیز گران و گران تر میشه یا نایاب میشه...خسته شدیم،استرس داریم،نا امید شدیم..
United States of America
ناشناس
۱۰:۰۸ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
دیگه چی قراره گرون بشه
یکی یکی نگید فهرست بدید
United States of America
ناشناس
۱۰:۰۸ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
دم همگی گرم
United States of America
ناشناس
۱۰:۰۸ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
واقعا که ....
United States of America
ناشناس
۱۰:۰۸ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
کارگران چه گناهی کردن مگه چقدر درآمد دارن؟
United States of America
ناشناس
۱۰:۰۸ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
چون در همه چیزش به دیگران وابسه ایم
United States of America
ناشناس
۱۰:۰۸ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
چون نظارت کافی نیست
United States of America
ناشناس
۱۰:۰۸ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
عرضه با قیمت دولتی راهکار حل این مشکله
United States of America
ناشناس
۱۰:۰۸ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
قیمت رسمی روغن رو اعلام کنید
United States of America
ناشناس
۱۰:۰۸ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
کوپن روغن اعلام کنید
به یاد دهه 60
United States of America
ناشناس
۱۰:۰۸ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
یه روز روغن
یه روز کره
یه روز لبنیات
خسته‌ایم
خسته
United States of America
ناشناس
۱۰:۰۸ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
جوان ها چه کنند
سفره ها هر روز داره کوچکتر میشه
United States of America
ناشناس
۱۰:۰۸ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
چون تقاضا زیاد شده
United States of America
ناشناس
۱۰:۰۸ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
در سال جهش تولید قرار بود خود کفا شویم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۱ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
مثلا
United States of America
ناشناس
۱۰:۰۸ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
در یک کلام متاسفم
United States of America
ناشناس
۱۰:۰۸ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
سازمان حمایت کجاست
United States of America
ناشناس
۱۰:۰۸ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
چون در همه چیزش به دیگران وابسه ایم
United States of America
ناشناس
۱۰:۰۸ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
روغن هست
اما مردم فکر احتکار هستند
مسئولان هم رها کردند
Iran (Islamic Republic of)
میرزا
۱۷:۱۶ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
شایعه وهجوم مردم مسئولین، عدم ثبات اقتصادی دلایل گرونی اند.
۱۲
آخرین اخبار