مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قاین پیش بینی کرد امسال حدود ۲۲ تن زعفران خشک از اراضی این شهرستان برداشت شود.

سجادی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قاین در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند،گفت: سطح زیر کشت زعفران در شهرستان قاینات ۵ هزار و ۱۳۵ هکتار است.

او افزود: زعفران قاینات با توجه به شرایط خاص آب و هوایی منطقه و برداشت قبل از طلوع آفتاب از کیفیت بالاتری نسبت به زعفران تولیدی سایر مناطق برخوردار است.

سجادی اظهار کرد: بیش از ۸۰ درصد زعفران تولیدی این شهرستان در بازار‌های داخلی شهرستان به فروش می‌رسد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قاین عنوان کرد: درمجموع تعداد ۱۲ هزار و ۹۵۰ بهره بردار زعفران در شهرستان قاینات وجود دارد.

او تصریح کرد: تعداد ۴ واحد فرآوری و بسته بندی زعفران در شهرستان فعال است.

سجادی بیان کرد: حدود ۵ هکتار از اراضی زعفران قاینات تحت پوشش آبیاری بارانی قرار گرفته است که این روش باعث افزایش عملکرد و کاهش مصرف آب می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قاین ادامه داد: قیمت زعفران در حال حاضر نسبت به پارسال کاهش داشته و حداقل ۳۰ درصد کاهش قیمت وجود دارد.

او گفت: صادرات زعفران در سال‌های اخیر رونق گرفته است، ولی درصد کمی از زعفران آن هم به صورت فله صادر می‌شود و صادرات زعفران نیازمند بازاریابی و توجه بیشتر است.


بیشتر بخوانید


سجادی افزود: با توجه به سهولت صادرات محصولات ارگانیک و ارزآوری بالای آن‌ها برنامه ریزی لازم در زمینه تولید زعفران ارگانیک صورت گرفته است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قاین بیان کرد: زعفران علاوه بر اینکه یک گیاه دارویی با ارزش است و خواص فراوانی دارد، در صنایع غذایی نیز کاربرد گسترده‌ای دارد و به صورت رشته کامل، سرقلم، پودر زعفران و افشره زعفران مورد استفاده قرار می‌گیرد.

او عنوان کرد: مشکل اصلی زعفران کاران شهرستان کاهش قیمت زعفران، کم شدن میزان آب منابع آبی موجود و شور شدن آب در برخی از منابع آبی است که توسعه کشت زعفران را با مشکل مواجه کرده است.

سجادی ادامه داد: تعداد ۴ مورد کلاس آموزشی ترویجی نیز در سطح شهرستان برای زعفران کاران برگزار شده است که در مجموع بیش از ۱۰۰ نفر از زعفرانکاران آموزش لازم جهت تغذیه زعفران و نحوه صحیح فرآوری آن را کسب کرده اند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قاین تاکید کرد: کشاورزانی که قصد احداث مزرعه زعفران را دارند از پیاز‌های سالم و درشت (بالای ۸ گرم) استفاده کنند و عمق کاشت را حدود ۲۰ سانتی متر در نظر بگیرند تا بتوانند با تغذیه و آبیاری مناسب محصول خوبی برداشت نمایند.

انتهای پیام/ ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.