به گزارش
گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از
مشهد، منطقه ترشیز شامل کاشمر، خلیل آباد، بردسکن و کوهسرخ در جنوب غربی خراسان رضوی با برخورداری از توانمندیهای کشاورزی، جاذبههای طبیعی و گردشگری برای رونق اقتصادی و اشتغالزایی نیازمند زیرساخت های اولیه و دسترسی به سیستم حمل و نقل هوایی است، اما
وعده ساخت فرودگاه شهید مدرس در کاشمر سال هاست روی کاغذ مانده است.
از منار علیآباد کاشمر گرفته تا آب گرم کریز و یخدانهای طبیعی، قلعههای چهل دختر و امثال آن ظرفیتهای گردشگری کاشمر و منطقه ترشیز است که ساخت فرودگاه موجب شکوفایی و بهرهبرداری از این ظرفیتها برای درآمدزایی و رونق اقتصادی میشود.
بر اساس آمار، این منطقه دارای حدود ۳۰۰ هزار نفر جمعیت است و سالانه از پنج میلیون زائر، مسافر و گردشگر پذیرایی میکند.
همچنین این منطقه با داشتن بیش از ۳۰ اقامتگاه بومگردی و جاذبههای طبیعی بکر از کویر نمک در بردسکن گرفته تا آب گرم خلیلآباد و دهکده عشایرنشین گندمبر در کاشمر و یخدانهای طبیعی در کوهسرخ در حوزه صنعت گردشگری حرفهایی برای گفتن دارد لذا با در نظر گرفتن این مولفهها، تصمیمگیران همواره دغدغه توسعه سیستم حمل و نقل داخلی منطقه را دارند و مردم نیز چشم انتظار احداث فرودگاه و راه آهن هستند.
در آستانه هر انتخابات مجلس نیز از جمله وعدههای نامزدهای انتخاباتی تلاش برای توسعه سیستم حمل و نقل و راه اندازی راه آهن و به نتیجه رساندن فرودگاه کاشمر بوده است، اما این وعدهها سال ها بر روی کاغذ جاخوش کرده و نمایندگان مردم منطقه در مجلس با هر خط مشی فکری، همه در زمینه توسعه زیرساخت راه، ناکام بودهاند.
وعده ساخت فرودگاه کاشمر روی کاغذ جاخوش کرده است
بیش از یک دهه است که مردم کاشمر به وعده داشتن فرودگاه دلخوش کردهاند، فرودگاه شهید مدرس در منطقهای بین مهولات در ۲۰ کیلومتری تربتحیدریه و ۴۰ کیلومتری کاشمر در مرکزیت ۱۰ شهرستان جنوبی خراسان رضوی همواره یکی از وعدههای رنگین نامزدهای انتخاباتی مجلس بوده است، چه قبل از آن که ساخت آن در دولت نهم تصویب شود و چه پس از آن که به صورت قطرهچکانی اعتبارات دولتی برای آن در نظر گرفته شد.
پس از صرف میلیاردها تومان هزینه برای ساخت فرودگاه شهید مدرس که به عنوان یک فرودگاه منطقهای کلنگ ساخت آن در قالب مصوبات سفر هیات دولت به خراسان رضوی در سال ۸۷ با حضور وزیر اطلاعات در زمینی به مساحت ۵۴۰ هکتار در مهولات به زمین زده شد، تابلوی آن در سه راهی شادمهر به کاشمر نصب شد که انتقادهایی مبنی برجانمایی نادرست آن در بر داشت.
وعده هایی که عملیاتی نشد
محمد اسماعیل نیا نماینده وقت مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۰ در این باره گفت: احداث فرودگاه منطقهای شهید مدرس که مورد استفاده مردم چندین شهرستان قرار خواهد گرفت از سالیان دور در دستور کار مسئولان قرار داشته و هم اکنون دولت، متولی اصلی اختصاص بودجه و احداث این فرودگاه است.
بیشتر بخوانید
او با اشاره به تلاش برای سرعت بخشیدن به کار و مذاکره با بخش خصوصی جهت سرمایهگذاری در فرودگاه منطقهای شهید مدرس ، افزود: در کاشمر و سایر شهرستانهای همجوار هر سال هزاران تن محصولات کشاورزی همچون کشمش، انگور، پسته، انار، زعفران و سایر محصولات تولید میشود که میتواند این فرودگاه را مقرون به صرفه کند.
آبان ماه سال ۹۱ نیز فرماندار وقت کاشمر از تخصیص ۳۲ میلیارد ریال از اعتبارات دور اول سفر رییس جمهوری به این شهرستان برای آغاز عملیات اجرایی پروژه فرودگاه شهید مدرس خبر داد.
پس از گذشت چند ماه در اردیبهشت ماه سال ۹۲ نماینده وقت از اختصاص ۳۰ میلیارد ریال برای ساخت این فرودگاه سخن گفت و ساخت این فرودگاه را موجب رونق اقتصادی دانست.
بیشتر بخوانید
تیرماه سال ۹۴ مدیرکل وقت فرودگاههای خراسان رضوی در نشست بررسی روند ساخت فرودگاه منطقهای شهید مدرس که در کاشمر برگزار شد، ساخت این فرودگاه را فاقد توجیه اقتصادی دانست، اما در همان نشست نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه راهاندازی فرودگاه منطقهای شهید مدرس به عنوان یکی از ضرورتهای منطقه جنوب خراسان رضوی است گفت: تاکنون ۳۲۰ هکتار زمین برای این منظور تملک شده و بخشی از عملیات اجرایی آن نظیر زیرسازی باند فرود انجام شده و حدود ۲ هزار و ۷۰۰ متر باند این فرودگاه با عرض ۴۵ متر زیرسازی و آماده آسفالت شده است.
با پایان مجلس نهم، بهروز بنیادی نماینده مردم منطقه ترشیز در مجلس دهم، پیگیر این موضوع بود.
او در اسفند ماه ۹۶ با اشاره به حضور تیمی از سازمان هواپیمایی کشور و ارزیابی فرودگاههای خراسان، افزود: این تیم با توجه به اینکه خواف، تربتحیدریه، خلیلآباد، کاشمر و بردسکن از فرودگاه شهید مدرس بهرهمند میشوند بر رفع مشکلات این فرودگاه و راهاندازی هر چه سریعتر آن تأکید دارد.
نماینده مردم منطقه ترشیز در مجلس دهم ادامه داد: بخشی از فرودگاه شهید مدرس در محل عبور سیل قرار دارد به همین دلیل باید پل بزرگی احداث شود، که نیازمند اعتبار است.
بنیادی بیان کرد: با همراهی نماینده مردم تربتحیدریه در مجلس شورای اسلامی پیگیر رفع مشکلات فرودگاه شهید مدرس هستیم تا بتوانیم بر روی این پروژه موفقتر عمل کنیم.
کسانی که فرودگاه کاشمر را جانمایی کرده اند باید محاکمه شوند
اینک سالها گذشته و دوران مجلس یازدهم آغاز شده است، اما مردم کاشمر هنوز فرودگاهی در این منطقه ندیدهاند. تازه این روزها خبرهایی از انتقاد نماینده کنونی مردم شهرستانهای کاشمر، خلیلآباد و بردسکن در مجلس شورای اسلامی مبنی بر جانمایی نادرست این فرودگاه شنیده میشود.
حجت الاسلام نیک بین نماینده مردم کاشمر، خلیلآباد و بردسکن در مجلس شورای اسلامی به رغم قرابت فکری با نماینده مردم منطقه در مجلس نهم که موضوع فرودگاه شهید مدرس در دوران او مصوب شده، گفت: کسانی که این فرودگاه را در مکان فعلی جانمایی کرده و طرح مطالعاتی آن را انجام دادهاند باید به دادگاه معرفی و محاکمه شوند.
او افزود: باند این فرودگاه که با دهها میلیارد ریال احداث شده در مسیر سیلاب قرار دارد و بلا استفاده است.
اینگونه است که احداث فرودگاه شهید مدرس همچنان روی کاغذ جا خوشکرده و مردم انتظار دارند مسئولان پیگیر این موضوع باشند.
رغبت سرمایهگذاران بخش خصوصی در ساخت فرودگاه شهید مدرس
مهدی نایهدر معاون عمرانی و برنامه ریزی فرمانداری کاشمر در این خصوص گفت: سایت فرودگاه شهید مدرس در محدوده تقسیمات کشوری مهولات قرار دارد و در ابتدا که ساخت فرودگاه با هدف فرودگاه منطقهای مطرح شد قرار براین بود که مورد استفاده شهرستانهای کاشمر، تربتحیدریه، مهولات و شهرهای اطراف باشد.
او افزود: احداث فرودگاه منطقهای شهید مدرس، به عنوان سومین فرودگاه خراسان رضوی، در زمره پروژههای مصوب سفرهای استانی دولت نهم بود که براساس اظهارات کارشناسان در جانمایی و مطالعات آن مشکلاتی وجود داشته و رفع مشکلات آن مستلزم هزینه است.
معاون عمرانی و برنامه ریزی فرمانداری کاشمر ادامه داد: با توجه به اظهارنظر کارشناسان صنعت هوایی مبنی بر غیر اقتصادی بودن آن، ساخت این فرودگاه با چالشهایی مواجه شده است.
نایهدر بیان کرد: احداث فرودگاه و توجه به حمل و نقل هوایی منجر به توسعه و رونق اقتصادی منطقه می شود و وجود محصولات متنوع در منطقه که جنبه صادراتی دارد میتواند به رونق بخشی کشاورزی و جذب سرمایه گذار کمک کند.
او تصریح کرد: با فعالیت فرودگاه و پرواز هواپیماهای باری و مسافربری، سرمایهگذاران رغبت به سرمایه گذاری در منطقه پیدا میکنند، مسئولان وقت فرودگاهها قصد داشتند از سرمایهگذاری بخش خصوصی برای احداث این فرودگاه استفاده کنند.
مبلغ مورد نیاز برای ساخت فرودگاه کاشمر به هزار میلیارد تومان رسیده است
معاون عمرانی و برنامه ریزی فرمانداری کاشمر تاکید کرد: اما تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده و در حالی که در سال ۹۶ اعلام شد برای تکمیل این پروژه ۱۵۰ میلیارد تومان نیاز است، اینک این رقم به حدود هزار میلیارد تومان رسیده است که با وجود تنگناهای اقتصادی دولت اختصاص این مبلغ در مدت زمان کوتاه امکانپذیرنیست.
نایهدر اظهار کرد: در سالهای گذشته بخش خصوصی در قالب شرکت "کاویان پرواز شرق " در این حوزه وارد شده و در زمینه پروازهای سبک و فوق سبک و آموزشی فعال است، این بخش به عنوان سایت گردشگری محسوب میشود همچنین موافقت اصولی آموزش خلبانی فوق سبک و سبک را دارد و امکانات خوبی را در منطقه ایجاد کرده است.
او افزود: علاوه بر آن سرمایهگذار بخش خصوصی اعلام کرده که حاضر به مشارکت با سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاههای کشور برای توسعه این فرودگاه است.
معاون فرماندار کاشمر ادامه داد: منطقیتر این است با توجه به هزینههایی که انجام شده از این ظرفیت که بخش خصوصی در منطقه کاشمر ایجاد کرده بیشتر استفاده شود، زیرا این فرودگاه قابلیت این را دارد که در صورت تکمیل و تامین امکانات مورد نیاز در زمینه هواپیماهای باربری، مسافربری و آموزشی نقشآفرینی کند.
منبع: ایرنا
انتهای پیام//ف.ش