فرزانه شرفبافی مدیر عامل کیش ایر در گفتوگو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه شرکتهای هواپیمایی هم اکنون با مشکلات بسیار زیادی روبهرو هستند، گفت: کاهش مسافر، عدم امکان پروازهای بین المللی و افزایش نرخ ارز مشکلات بسیار زیادی برای شرکتهای هواپیمایی ایجاد کردهاند. شرکتهای هوایی در بدترین شرایط تحریمهای ناجوانمردانه قرار دارند و برای تامین قطعات مجبور هستند قیمت تمام شده را بالاتر از نرخ جهانی پرداخت کنند.
مدیر عامل کیش ایر اظهار کرد: کاهش تقاضای سفر در ایام شیوع کرونا و همچنین شرایط اقتصادی جامعه باعث کاهش تقاضای سفرهای هوایی شده است.
شرفبافی توضیح داد: تقریبا ۶۰ درصد هزینههای یک شرکت هوایی ارزی است. هزینه اجاره یا استهلاک هواپیما، هزینه تامین موتور و قطعات هواپیما و حتی برخی هزینههای تعمیر و نگهداری و فرودگاهی در داخل کشور بر مبنای نرخ ارز تعیین و محاسبه میشوند. برخی هزینههای ریالی مانند حقوق و دستمزد و خریدهای داخلی نیز افزایش سالیانه خود را داشتهاند. البته هزینههایی از جمله رعایت شیوهنامههای بهداشتی مانند ضدعفونی هواپیماها، فاصله گذاری اجتماعی در هواپیماها و اتوبوسها و غیره مزید بر علت افزایش نرخ است.
بیشتر بخوانید
او با بیان اینکه با توجه به افزایش هزینه شرکتهای هواپیمایی، قیمت تمام شده پروازها حداقل دو برابر افزایش یافته است، اما هم اکنون نرخ بلیتها در ماههای گذشته تنها ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش یافته و نسبت عرضه به تقاضا بیشتر شده است، افزود: از سوی دیگر، وظیفه ما خدمتگزاری به مسافران و رعایت ایمنی و حقوق مسافر در پروازهاست و برای خدمت رسانی پایدار، لازم است شرکتهای هواپیمایی حمایت و تامین شوند.
مدیر عامل کیش ایر عنوان کرد: هزینه هر ساعت صندلی بر مبنای قیمت تمام شده حدود ۸۰۰ هزار تومان البته با دلار ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان است که ابتدای سال حساب کردهاند، که با این حساب قیمت مسیر تهران_ کیش یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تمام میشود. در حالی که قیمت بلیتی که ما عرضه میکنیم ۵۲۷ هزار تومان است.
او ادامه داد: در صورتی که هزینهها را با نرخ ارز نیما که اعلام کردهاند پرداخت میکنیم که اگر نرخ آن را ۲۶ هزار و ۸۰۰ تومان هم حساب کنیم قیمت هر صندلی تهران _کیش به حدود ۲ میلیون تومان میرسد. اما شرکتهای هواپیمایی بر اساس عرضه و تقاضا قیمت بلیت خود را تعیین میکنند و متاسفانه ایرلاینها در این شرایط از سرمایه خود استفاده و برای بقا فعالیت میکنند.
شرفبافی تصریح کرد: جلسات متعددی با حضور وزیر محترم راه و شهرسازی، ریاست سازمان هواپیمایی کشوری و همچنین کمیسیون عمران برگزار و اعلام شد که باید از طریق دولت، تسهیلاتی برای حمایت از شرکتهای هواپیمایی در نظر گرفته شود.
به گفته شرفبافی برای حمایت از شرکتهای هواپیمایی باید حداقل ۴۰ تا ۵۰ درصد نرخها افزایش یابد.
بهترین فرصت برای خرید هواپیما توسط ایرلاینها است
او با بیان اینکه هم اکنون با توجه به پاندمی کرونا و کاهش چشمگیر پروازها در سطح جهان، بهترین فرصت برای خرید هواپیما و قطعات آن است، اظهار کرد: در صورت تامین ارز مورد نیاز شرکتهای هواپیمایی میتوان از این فرصت به وجود آمده، جهت نوسازی و توسعه ناوگان بهره برد.
انتهای پیام/